9 542 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Stihl slang till festool.
Tackar, låter som att en sådan skulle funka även till min arsenal då.
Fredrik: Kör du bara 35 (36) mm slang till GTS10?
Hittade denna adapter som visserligen är till Nilfisk/Alto men den är väl likadan som den som sitter på festools slang? Borde gå att meka ihop en egen slang med en sådan...
http://www.ebay.de/itm/Schlauchmuff...221&pid=100016&prg=1006&rk=2&sd=190733513236&
Använder idag Kärchers "muff" men även om den passar så sitter den inte särskilt bra. Hur bra sitter Festoolslangen i verktygen? Inte så kul när den hoppar ur...
Fredrik: Kör du bara 35 (36) mm slang till GTS10?
Hittade denna adapter som visserligen är till Nilfisk/Alto men den är väl likadan som den som sitter på festools slang? Borde gå att meka ihop en egen slang med en sådan...
http://www.ebay.de/itm/Schlauchmuff...221&pid=100016&prg=1006&rk=2&sd=190733513236&
Använder idag Kärchers "muff" men även om den passar så sitter den inte särskilt bra. Hur bra sitter Festoolslangen i verktygen? Inte så kul när den hoppar ur...
Ja, allt körs med originalslangen och dess muff/anslutning.
Slangen sitter rätt bra, men visst, nog händer det att den fastnar på tex. bordskivan/bockarna och hoppar ur när man sågar/fräser, men så länge den löper fritt så sitter den.
Slangen sitter rätt bra, men visst, nog händer det att den fastnar på tex. bordskivan/bockarna och hoppar ur när man sågar/fräser, men så länge den löper fritt så sitter den.
Fredrik: Muffen Festool 487721 - är det gummi på den del som ansluts till verktygen? Funderar på att köpa och sätta på.
Fredrik.engdahl skrev:Idag är min lycka gjord.
Testade idag att skruva på Festool D36 muff på stihl slangen och dom passade!
Även anslutningen på stihl slangen passar på festool dammsugaren
Värt o tänka på är att stihl slangen är ca 50 cm kortare och den hade behövt vara längre.
Man kan köpa stihl slangen per M också
Anslutningen från Festool är denna
[bild]
Ja det är gummi.
Hej! Lyfter denna tråd lite med en annan fråga.
tänkte köpa en längre slang (stihl 36mm) till min grovdammsugare i garaget, ca 15 meter som sedan kommer kommer sitta på slangvinda (tänk centraldammsugare). Har jämfört specen på min grovis och den är likvärdig med en centraldammsugares i sugkraft men har betydligt bättre luftflöde. Men är ändå orolig över att det blir dålig sugkraft när man kör så lång slang. Någon med erfarenhet av längre slang som kan dela med sig lite? Det är främst till att dammsuga bilar/allmänt skit som man drar in i garaget.
tänkte köpa en längre slang (stihl 36mm) till min grovdammsugare i garaget, ca 15 meter som sedan kommer kommer sitta på slangvinda (tänk centraldammsugare). Har jämfört specen på min grovis och den är likvärdig med en centraldammsugares i sugkraft men har betydligt bättre luftflöde. Men är ändå orolig över att det blir dålig sugkraft när man kör så lång slang. Någon med erfarenhet av längre slang som kan dela med sig lite? Det är främst till att dammsuga bilar/allmänt skit som man drar in i garaget.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Det borde bli ett enormt tryckfall. En centraldammsugare använder ju normalt släta rör och endast en slang i slutet (som visserligen kan vara rätt lång). Det är väldigt stor skillnad på släta rör och veckad slang i hur stort tryckfall de har. Skulle tippa på minst en faktor 5 värre för slangen. Är den dessutom bara 36mm så blir det ännu värre.F fangalid skrev:Hej! Lyfter denna tråd lite med en annan fråga.
Jag tror det är en dålig idé. Men jag har haft fel förr.
det är det jag är rädd för men eftersom det säljs färdiga paket med lång 36 mm slangar i centraldammsugarsegmentet så känns det ändå som det borde fungera hyfsat. Men jag kanske får hitta en annan lösning för att få det bekvämt för mig och slippa dra med mig stora dammsugaren i garaget. Kanske får fundera på en fast installation med avloppsrör istället som jag sett många kör till spånsugar.V vectrex skrev:Det borde bli ett enormt tryckfall. En centraldammsugare använder ju normalt släta rör och endast en slang i slutet (som visserligen kan vara rätt lång). Det är väldigt stor skillnad på släta rör och veckad slang i hur stort tryckfall de har. Skulle tippa på minst en faktor 5 värre för slangen. Är den dessutom bara 36mm så blir det ännu värre.
Jag tror det är en dålig idé. Men jag har haft fel förr.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden