2 343 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Udda material tjocklek Kreg Jig
Hej,
Snart anländer min Kreg Jig K5 som skall användas till diverse projekt.
Nu till min fråga: När jag använder "udda" material tjockleker som inte finns med i kreg taballen, säg att jag skall sammanfoga 2st plywood skivor som är 15mm tjocka. Skall jag då välja skruv och borrstopp efter den tjocklek som är snäppet högre (16mm) eller snäppet under (12mm) enligt Kregs egna tabell? Kreg skruvarna täcker ju oftast ett större spann med tjockleker, men hur blir det med borrstoppet?
Har försökt googla efter detta, både på svenska och engelska utan resultat.
Snart anländer min Kreg Jig K5 som skall användas till diverse projekt.
Nu till min fråga: När jag använder "udda" material tjockleker som inte finns med i kreg taballen, säg att jag skall sammanfoga 2st plywood skivor som är 15mm tjocka. Skall jag då välja skruv och borrstopp efter den tjocklek som är snäppet högre (16mm) eller snäppet under (12mm) enligt Kregs egna tabell? Kreg skruvarna täcker ju oftast ett större spann med tjockleker, men hur blir det med borrstoppet?
Har försökt googla efter detta, både på svenska och engelska utan resultat.
Kört med min Kreg i många år och jag gör precis som du säger vid udda tjocklek - Väljer närmast gemensamma nämnare och anpassar skruven därefter. Det är en ganska enkel procedur och det enda som sker vid förändringar är att:
1 - Borrdjupet ökar eller minskar vilket gör godset starkare eller svagare
2 - Skruven kommer inte längre ut i mitten av godset
I det förslag du anger med 15mm så hade jag nog kört på 16mm inställningen.
Kör ett par provbitar när du väl får jiggen så får du kläm på det hel på nolltid.
Rekommenderar även skruv från Biltema med kullrig skalle och TX20 samt deras set med förlängda bits.
Grattis till ett bra köp - Min används flitigt och säkert haft den i 8 år, otroligt många applikationer den passar till. Senast en hatthylla monterad i hall utan konsoller - Borrade skivan, markerade, slagborr, plugg och montage. Kunden tappade hakan och funderade hur det satt fast efter målaren spacklat igen och målat.
Kör ett par provbitar när du väl får jiggen så får du kläm på det hel på nolltid.
Rekommenderar även skruv från Biltema med kullrig skalle och TX20 samt deras set med förlängda bits.
Grattis till ett bra köp - Min används flitigt och säkert haft den i 8 år, otroligt många applikationer den passar till. Senast en hatthylla monterad i hall utan konsoller - Borrade skivan, markerade, slagborr, plugg och montage. Kunden tappade hakan och funderade hur det satt fast efter målaren spacklat igen och målat.
Har biletema även dom skruvarna i rostfritt eller liknande för utomhus bruk?slacker skrev:
Kört med min Kreg i många år och jag gör precis som du säger vid udda tjocklek - Väljer närmast gemensamma nämnare och anpassar skruven därefter. Det är en ganska enkel procedur och det enda som sker vid förändringar är att:
Grattis till ett bra köp - Min används flitigt och säkert haft den i 8 år, otroligt många applikationer den passar till. Senast en hatthylla monterad i hall utan konsoller - Borrade skivan, markerade, slagborr, plugg och montage. Kunden tappade hakan och funderade hur det satt fast efter målaren spacklat igen och målat.![]()
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Borrstoppet är väl oftast mindre kritiskt tycker jag om det inte är tunna material. Men beroende på hur skruven kommer att sitta så finns det ju eventuellt en risk att den kommer ut på andra sidan om den är för lång så det får man tänka på.
Å andra sidan är ju inte kreg skruvarna direkt dyra, problemet är bara tillgången på dom. Vet hittills bara 1 svensk butik som säljer domslacker skrev:
det låter logiskt det borde alltså inte vara något problem för materialet i mitt fall (15mm) att använda skruven som rekommenderas för 12 & 16mm enligt tabellen. Har för mig att det var en 25mm skruvjac skrev:
Fick just hem K5an och skulle snabbt testa den. Gjorde exakt enligt manualen med ha "spaken" i nedfällt läge och föra mothållet mot stycket. Dra upp spaken samtidigt som man håller emot mothållet och hör 2st klick. När jag sedan ska föra spaken nedåt igenom för att låsa fast stycket, så far mothållet bakåt istället för framåt!? Det är som att mothållet "ger efter". Och nu har jag ingen om hur jag skall bära mig åt. Någon som har några ideér. Skall hur som helst kontakta inköpsstället imorgon.
Hej!frycke99 skrev:
Fick just hem K5an och skulle snabbt testa den. Gjorde exakt enligt manualen med ha "spaken" i nedfällt läge och föra mothållet mot stycket. Dra upp spaken samtidigt som man håller emot mothållet och hör 2st klick. När jag sedan ska föra spaken nedåt igenom för att låsa fast stycket, så far mothållet bakåt istället för framåt!? Det är som att mothållet "ger efter". Och nu har jag ingen om hur jag skall bära mig åt. Någon som har några ideér. Skall hur som helst kontakta inköpsstället imorgon.
Hur blev det sen med din K5? Fick du rätt på den och är du nöjd? Jag värderar att köpa en sådan.
mvh Öyvind
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden