Magnetventilen ska sitta där det klena röret gick mot tryckbrytaren. Om du väljer ventil med 230 V spole kan du koppla in den på motorns plintar om den är Y kopplad, ena från en fas och andra från nollpunkten.
 
GK100 GK100 skrev:
Magnetventilen ska sitta där det klena röret gick mot tryckbrytaren. Om du väljer ventil med 230 V spole kan du koppla in den på motorns plintar om den är Y kopplad, ena från en fas och andra från nollpunkten.
Perfekt! Tack
 
Det låter ifs krångligare att koppla in en magnetventil än att dra röret till din ”nya” tryckströmbrytares avlastningsventil men om du redan har delar av rätt sort redan är det väl en bra lösning. Det ska väl vara en ventil som normalt är öppen och stänger när den får ström :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har kompressorn kompressionsavlastning? Går det något klent rör in i topplocket eller till en ventil i toppen av kompressorblocket?
 
Bild på ventilen som satt på Ventil med tunt rör upp och ner på ett stökigt verkstadsgolv, omgivet av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tryckströmbrytaren. Dock läcker den ganska mycket så det blir svårt att fylla tanken
När pinnen trycks ner så ska dem Släppa på trycket.

Upp och ner bild av en ventilmekanism på en tryckströmbrytare med synliga rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta att den är upp å ner..
Det är den som aktiviteterar ventilen när den brytet.
Läckande ventil på en tryckströmbrytare monterad på ett kompressorblock, fotograferad upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det enda tunna rör på kompressorblocket
 
Redigerat:
Det du har visat i tråden på olika sätt är en typisk startavlastning och går det igång ok utan så inget problem. Den andra principen Huddingebo menar innebär att motorn går hela tiden men när trycket är uppe hindras ventilerna så att inget tryck bildas tex insugssidan hålls öppen.

Finns ju nya tryckbrytare med samma funktion som den gamla men saknas den som sagt bra med magnetventil. Magnetventil är det vanliga på större med YD-start.
 
Det ska nämnas att det oftast går bra att låta motorn arbeta mot tryck i kompressorblocket vilket annars är ventilens uppgift att släppa trycket.

Så funkar det att köra utan är det bara köra på. Men motorn slits mer.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det ska nämnas att det oftast går bra att låta motorn arbeta mot tryck i kompressorblocket vilket annars är ventilens uppgift att släppa trycket.

Så funkar det att köra utan är det bara köra på. Men motorn slits mer.
Tror att jag tar den risken. Så mycket kommer jag nog inte använda den....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.