5 850 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Vad är detta? Gammal kompressor.
Magnetventilen ska sitta där det klena röret gick mot tryckbrytaren. Om du väljer ventil med 230 V spole kan du koppla in den på motorns plintar om den är Y kopplad, ena från en fas och andra från nollpunkten.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det låter ifs krångligare att koppla in en magnetventil än att dra röret till din ”nya” tryckströmbrytares avlastningsventil men om du redan har delar av rätt sort redan är det väl en bra lösning. Det ska väl vara en ventil som normalt är öppen och stänger när den får ström 
Har kompressorn kompressionsavlastning? Går det något klent rör in i topplocket eller till en ventil i toppen av kompressorblocket?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Bild på ventilen som satt på
tryckströmbrytaren. Dock läcker den ganska mycket så det blir svårt att fylla tanken
När pinnen trycks ner så ska dem Släppa på trycket.
Ursäkta att den är upp å ner..
Det är den som aktiviteterar ventilen när den brytet.
Det enda tunna rör på kompressorblocket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När pinnen trycks ner så ska dem Släppa på trycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta att den är upp å ner..
Det är den som aktiviteterar ventilen när den brytet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda tunna rör på kompressorblocket
Redigerat:
Det du har visat i tråden på olika sätt är en typisk startavlastning och går det igång ok utan så inget problem. Den andra principen Huddingebo menar innebär att motorn går hela tiden men när trycket är uppe hindras ventilerna så att inget tryck bildas tex insugssidan hålls öppen.
Finns ju nya tryckbrytare med samma funktion som den gamla men saknas den som sagt bra med magnetventil. Magnetventil är det vanliga på större med YD-start.
Finns ju nya tryckbrytare med samma funktion som den gamla men saknas den som sagt bra med magnetventil. Magnetventil är det vanliga på större med YD-start.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det ska nämnas att det oftast går bra att låta motorn arbeta mot tryck i kompressorblocket vilket annars är ventilens uppgift att släppa trycket.
Så funkar det att köra utan är det bara köra på. Men motorn slits mer.
Så funkar det att köra utan är det bara köra på. Men motorn slits mer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tror att jag tar den risken. Så mycket kommer jag nog inte använda den....norrbottenssnickaren skrev:
Klicka här för att svara
