Det har blivit dags att köpa ny elektrisk motorsåg. Förra sågen från Partner köptes med kvalitetstanke men efter två inte alltför billiga reparationer och nu ett tredje olösbart haveri efter högst marginellt sågande så släpper jag den tanken. Nu får det bli någon av de billigare modellerna och att helt enkelt byta till en ny oftare. Tyvärr. Elsågen är bara till för att hålla nere ljudnivån hemmavid och för det mesta kör jag med bensinsåg.
Jag har tittat på the usual suspects:
Jula / Meec Elkedjesåg 1.6kW 499:-
+ många positiva omdömen
- en del tycker tung
- en del säger kedjan hoppar lätt
Jula / Stiga Elkedjesåg SE180 1.4kW 799:-
+ många positiva omdömen
- en del har problem med kedjespännaren
Clas Ohlson / Cocraft 2400 2.4kW 799:-
+ många positiva omdömen
- en del har problem med kedjespännaren och att kedjan hoppar lätt
Biltema / Elkedjesåg ECS 2516 1.8kW 799:-
+ reservdelar finns på sajten
- inga kundomdömen på sajten
Nackdelarna verkar liknande så spontant lutar det åt att bara köpa den billigaste Meec-modellen, eller kanske Cocraft för lite mer motorstyrka, men kanske kan den samlade visdomen här på forumet peka ut en annan riktning?
Jag har tittat på the usual suspects:
Jula / Meec Elkedjesåg 1.6kW 499:-
+ många positiva omdömen
- en del tycker tung
- en del säger kedjan hoppar lätt
Jula / Stiga Elkedjesåg SE180 1.4kW 799:-
+ många positiva omdömen
- en del har problem med kedjespännaren
Clas Ohlson / Cocraft 2400 2.4kW 799:-
+ många positiva omdömen
- en del har problem med kedjespännaren och att kedjan hoppar lätt
Biltema / Elkedjesåg ECS 2516 1.8kW 799:-
+ reservdelar finns på sajten
- inga kundomdömen på sajten
Nackdelarna verkar liknande så spontant lutar det åt att bara köpa den billigaste Meec-modellen, eller kanske Cocraft för lite mer motorstyrka, men kanske kan den samlade visdomen här på forumet peka ut en annan riktning?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jag har den billigaste julan, den funkar till det mesta men är ju inte direkt bra på något vis. Inte särskilt tung. Min kedja hoppar inte bara jag minns att spänna kedjan igen efter 10min.
Har också den billigaste julasågen. Med den har jag fällt några fruktträd och fräst ner en stubbe.
Tycker den duger för enklare amatörsågningar i en trädgård. Har ej märkt någon tendens att den blir överbelastad.
Som andra sagt så får man hålla koll på kedjespännare. Spännskruven har en tendens att lossna.
Tycker den duger för enklare amatörsågningar i en trädgård. Har ej märkt någon tendens att den blir överbelastad.
Som andra sagt så får man hålla koll på kedjespännare. Spännskruven har en tendens att lossna.
Meec, Biltema och CO verkar vara av samma konstruktion t.o.m. kunna vara gjorda av samma tillverkare, Stiga ser lite annorlunda ut i allafall oljelocket.
Men sågar du lite och inte belastar för mycket fungerar de säkert, samt att du filar kedjan så den tar utan att du behöver trycka för mycket t.ex. efter 2 oljepåfyllningar.
Själv kör jag med kvalite istället för jag ogillar slit och släng, min elkedjesåg rullar på bra efter 10 år, men visst merparten tas med vanliga motorsågar.
Men sågar du lite och inte belastar för mycket fungerar de säkert, samt att du filar kedjan så den tar utan att du behöver trycka för mycket t.ex. efter 2 oljepåfyllningar.
Själv kör jag med kvalite istället för jag ogillar slit och släng, min elkedjesåg rullar på bra efter 10 år, men visst merparten tas med vanliga motorsågar.
Någon som vet hur det ser ut med det som motsvarar slirkopplingen på de olika elsågarna? På min Partner existerade ingen sådan. Om man körde fast var det ett plastdrev som "tog smällen" och gick sönder och sågen fick repareras...
Partner är ingen "kvalitetsmaskin" sedan längre tid tillbaka, som notering, och har samma problem som de andra billiga med plastdrev som går sönder. Det är Husqvarna som är koncernens kvalitetsmaskiner. Sedan vet jag inte hur det är med överbelastningsskydd, men min elkedjesåg bryter elen om jag belastar den för mycket.
Att stå på vedbacken och såga är ett av de tunga momenten både för elkedje och motorsågar om man har lite grövre dimensioner men också om man tar röjningsved i buntar då de ofta nyper. Så är det hyfsat mycket ved man ska kapa så är det här som de billiga sågarna tar mest stryk, men troligtvis används oftast. Det är bara att räkna ut hur många kapningar det blir på vedbacken jämfört med skogen där mycket av tiden går åt till kvistning.
Att stå på vedbacken och såga är ett av de tunga momenten både för elkedje och motorsågar om man har lite grövre dimensioner men också om man tar röjningsved i buntar då de ofta nyper. Så är det hyfsat mycket ved man ska kapa så är det här som de billiga sågarna tar mest stryk, men troligtvis används oftast. Det är bara att räkna ut hur många kapningar det blir på vedbacken jämfört med skogen där mycket av tiden går åt till kvistning.
Batteridrivet är instressant, däremot om man har lite större vedmängder vet i tusan utan den är nog mera för lite mysved. Men nu gissar jag då jag inte äger eller provat någon sådan, samt att du får lägga på ytterligare någon tusenlapp i pris med batteri/laddare.
Lite slarvigt kvalitets elkedjesåg hamnar runt 2000 och morsvarande batteri blir väl runt 3000.
Lite slarvigt kvalitets elkedjesåg hamnar runt 2000 och morsvarande batteri blir väl runt 3000.
En på skogsforum.se drev sitt sågverk i 20 år med en einhell elsåg så dom verkar ju ganska hållbara. Har själv en från lidl som fungerar mycket bra men dom säljs bara ibland.
Jag skulle rekomendera att byta kedjan på dom flesta billiga sågar direkt. Den som kommer med brukar inte vara så bra.
Jag skulle rekomendera att byta kedjan på dom flesta billiga sågar direkt. Den som kommer med brukar inte vara så bra.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Bra idé,kolla före köp om en standardkjedja passar -många elsågar tar bara dyra orginalkjedjorN Niq skrev:
