Byggahus.se

Laddning av 12 V batterier

1. M
    Medlem · Nivå 6
    Hallå alla 12 V experter!

Bakgrunden till min fråga är att jag i min båt upplever att batterierna har alltför kort livslängd (runt 5 år). Eftersom det är två 180 Ah batterier så blir det ändå viss kostnad för att byta dem.

Frågeställningen rör egentligen två saker:

1. Varför har batterierna så kort livslängd? De djupurladdas aldrig, de har solcell med regulator för underhållsladdning under sommaren och de underhållsladdas hela vintern med en liten c-tek laddare.

2. Batteriladdare. Hur kan en laddare ha en maximal tillåten batterikapacitet? Att laddningen tar lång tid med en mindre laddare förstår jag men har man hela vintern på sig så spelar det ju ingen roll.

Till saken hör att jag lite slarvigt brukar koppla in åkgräsklipparens kinabatteri tillsammans med båtens batterier för att även det ska få underhållsladdning på vintern. Det batteriet var begagnat när jag köpte klipparen för 11 år sedan och funkar fortfarande prima.
    Uppskattar alla idéer, framför allt sådana som inte är rena killgissningar

2. T
    Medlem · Nivå 11
    De flesta batteriladdare har en max storlek på batterier de kan hantera Det är få batteriladdare som klarar 180Ah. Vad som händer med för stort batteri är olika från laddare till laddare men min erfarenhet är att de flesta fortsätter och ladda rätt hårt och inte fattar att batteriet är fullt vilket kan slita en hel del på batteriet.

Är batterierna parallellkopplade i ett 12V system så blir det hur 360Ah vilket är väldigt mycket.

Denna lilla c-tek klarar t.ex max 85Ah
    https://www.jula.se/catalog/bil-och...llbehor/batteriladdare/batteriladdare-608150/

3. M
    Medlem · Nivå 6
    Det är just vad denna begränsning består i som jag skulle vilja förstå!
    Är det någonting i en solcellsregulator som gör att den är bättre på att reglera detta? Solcellerna har ju i de flesta fall väldigt blygsam laddström i förhållande till batterierna vilket borde innebära samma problematik.

4. S
    Medlem · Nivå 13
    Inte tror jag laddningen har med saken att göra. Ett stort batteri tar bara längre tid att ladda med en liten laddare. 5år får nog anses som okej ändå tycker jag. Det som bryter ner batterierna låter mer som att de används för lite och bara ligger och laddas. De skulle nog må lite bättre av att laddas ur ordentligt och sen laddas emellanåt.
    Att batteriladdare specas för ett batteris maxstorlek har nog mer med laddningen vid tomt batteri att göra. Ett helt tomt 180Ah batteri suger en del energi vid laddning och har man då för liten laddare så kan de ju överbelastas.

Hur ser det ut i övrigt då? behövs kapaciteten? Hur är det kopplat med start och så?

5. F
    Medlem · Nivå 10
    Det hade hjälpt om du skrivit vad det är för batterier du har. Är det blöta underhållsfria marinbatterier så kan du räkna med att dom är slut efter fem år. AGM batterier är bättre då.

Att ha batterierna på underhållsladdning hela vintern är nödvändigtvis inte det bästa, det leder till att dom hela tiden ligger och toppladdas med en allt för liten ström. När laddströmmen blir för liten så blir elektrolyterna i batteriet för stillastående och börja sulfera. Blyplattorna täcks med ett vitaktigt mjölliknande täcke som på sikt förstör batteriet. Det behövs en tillräcklig ström för att skapa värme och sätta elektrolyterna i rörelse.

Ju mera fulladdat ett blybatteri är ju mindre ström kan det ta emot. Ett 99% fullt blybatteri kan inte ta emot just någon ström alls, kanske en halvprocent av kapaciteten eller så. Förvara batterierna i rumstemperatur under vintern. Ladda dom med en smartladdare med jämna mellanrum, ca en gång i månaden med blöta batterier och varannan/var tredje månad med AGM. Då kommer dom att acceptera en större ström än om du har dom på underhållsladdning hela tiden.

Att koppla ett annat mindre batteri på samma laddare som du gör garanterar nästan att dom stora kommer att underladdas, eftersom det lilla batteriet kommer att bestämma "takten" på laddningen.

• Laddar…
  6. F
    Medlem · Nivå 10
    Blybatterier mår bäst av att laddas med 8-12% av kapaciteten. Har du 360Ah 12V batteribank så är en lämplig laddström 30-40A @ 12V. Det kan din lilla laddare knappast leverera.

7. M
    Medlem · Nivå 6
    Men i mitt fall är det ju bara underhållsladdning vi pratar om, vilken högsta laddström laddaren kan leverera är knappast så intressant. När båten parkeras för vintern så är batterierna redan fulladdade så en hög laddström kan väl inte tillföra något?

8. M
    Medlem · Nivå 6
    I mitt fall så står båten 7 mil hemifrån vid sommarstugan som knappt besöks vintertid, av den anledningen har det varit väldigt bekvämt att låta batterierna stå med laddning hela vintern. Att lyfta ur och i batterierna är ett projekt för sig, de väger runt 40kg styck och sitter väldigt illa till.
    Jag har också börjat fundera kring att bara ge dem laddning då och då för att skona dem, det är ju enkelt löst med en timer. Om inte regulatorn till solcellen är smartare än batteriladdaren så borde som sagt samma problematik uppstå även där, även om båten (i mitt fall) spenderar mer tid på land än i vattnet.
    Batterierna är vanliga blöta batterier, två st 180 Ah parallellkopplade. De används till allt i båten och övervakas av en förbrukningsmätare med shunt.

9. J
    Medlem · Nivå 13
    Det med batteriers livslängd är beroende på hur dom urladdas och laddas, på den tiden jag hade båt. Så varje vår så kastades det massor med batterier på marinan, inget fel på dom, kanongrejer men hade misshandlats kraftfullt. Dom hade sulfaterats och tog ingen laddning. Kopplade en lampa 5 W över och bottnade till ca 5 volt, därefter långtidsladdning med ca 0,5 amp ( tar lång tid att få upp spänningen ) då återställs batteriet i många fall till nästan som nytt. Så ladda ur och skaffa 2 st laddare på ca 0,5 till 1 amp, du kan inte ladda dina 2 med en underhållsladdare ( 1 batteri 180Ah tar ca 360 tim att ladda fullt ) Jag har aldrig köpt nya batterier på 20 år, bara hämtat i skrotlådan från andras båtar, Som till sist, det går inte att bara köpa 2 batterier och koppla paralellt, samt ladda. Dom måste vara matchade ( har att göra med den inre resistansen ) annars tar det ena all laddning eller vid start, nästan bara från ett och vid stillestånd måste dom vara separerade så inte någon av dom stjäl effekt från den andra.

10. F
    Medlem · Nivå 10
    Rätt. Ett blybatteri kan acceptera full laddning till ungefär 80-85%SOC (state of charge). Efter det så börjar batteriet absorbera, det tar emot mindre och mindre ström tills det är fulladdat. Det bästa skulle vara om du åtminstone några gånger per vinter kunde dränera batteriet till 60-70%SOC för att sen ladda upp det med en ordentlig trestegs laddare.

11. F
    Medlem · Nivå 10
    AGM batterier skulle vara bättre i ditt fall. Blöta underhållsfria batterier har ganska begränsad livslängd och är mycket mera känsliga för sulfation. Seriekoppling är bättre än parallellkoppling, batterier är inte identiska utan de skiljer lite i inre resistans. När man parallellkopplar så får strömmen två vägar att välja mellan. Det innebär att det ena batteriet med mindre resistans kommer att laddas mera än det andra. Två sexvolts batterier i serie kommer antagligen att klara sig längre än två tolvvolts i parallell. Tyvärr brukar sexvolts batterier vara svåra att få tag på.