Jahaja.

Min 25 år gamla GKS 66CE började konstra och brôta. Efter lite isärplockning inser jag att motoraxelns kugghjul trots skötsel har slitits hårt och släpp bitar in i växeln. Reservdelar finns, men det är bara 200:- billigare än att köpa en ny GKS 55+ GCE. Den gamla sågen är grov, rå och stark, men jag har sällan haft användning för överkapaciteten i den.

Skall jag svälja stoltheten som blådåre och inse att det inte är någon idé att laga och istället köpa nytt?:thinking:

Tycker jag. Köp dock inte batteriversionen, den är oduglig (har en själv på jobbet).

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nej, nej! Inget batteridrivet om man inte måste, typ skruvdragare. Är ju dock väldigt sugen på att uppgradera gamla skruvdragare till samma som @MathiasS skaffade. :rolleyes:

Givetvis ska du köpa en ny när tillfälle ges - den gamla blåa flyttar du bara till musei-hyllan. Inget fel med det. Och skruvdragaren är det stark köprek på, systemet med lösa chuckar är skitbra. Den är lite tung med 5Ah batterier, men har man några mindre i beredskap för jobb ovanför huvudet så blir det kalas!

Tjo! DUAB-huset har Bosch-kampanj. Beställd med skena! När kommer den?!

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
j.erkers
Troligen på måndag, tigersågarna som jag beställde igår finns för avhämtning på Postnords utlämningsställe idag!

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Får alltså vänta hela helgen! :surprised::cool:

• Ledsen
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Får alltså vänta hela helgen! :surprised::cool:
Visst är det hemskt?

Så där ja. Snart dags att föreviga nyinköpet i bildform. En tanke slår mig; det inkluderades en FSN1600 (1600mm) skena i paketet. Riktigt trevlig, men man behöver ju även ha något som täcker en hel skiva (2500 mm). Är det då bäst att skaffa en FSN3100, FSN1100 + skarvstycke eller (en till) FSN1600 + skarvstycke?

Mikael_L
Lång skena är bra och trevligt (och alltid rak).

MEN, kan vara jobbig att hantera, förvara och flytta. Så har du inte dessa problem tycker jag du väljer en lång.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Har själv en 1600 och en 1100 och kan ju använda skarven som jag har men det känns inte riktigt stabilt att hantera. Det funkar när man gör långa snitt ibland men skulle jag använda en lång skena mycket skulle jag satsa på en 3100.

1600+1100 funkar fint för normala skivor, man får dock bara nätt och jämnt marginal på den sidan man börjar såga från att lägga ner maskinen på skenan med klingan utanför skivan. Så man får tänka efter om man spänner fast den så man har marginalen på rätt sida. I övrigt blir det ju lite smidigare att hantera 2,7 meter skena istället för 3,1 men jag skulle nog säga att jag hade föredragit 3100.

Men men, för mig motiverar inte användningsfrekvensen ett inköp.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag har en enmeters + 1600, passar perfekt när man ska jobba med mindre prylar. Har inte upplevt att det blir krokigt av skarven...

MathiasS MathiasS skrev:
Jag har en enmeters + 1600, passar perfekt när man ska jobba med mindre prylar. Har inte upplevt att det blir krokigt av skarven...
Samma här ja. Det blir inte krokigt alls och det funkar fint, bara det att jag tycken den känns väldigt vek när man skarvat ihop jämfört med hur stabil en hel skena känns. Dessutom är det ju enklare att förvara 1600mm skena!

Tänk bara på att 2500mm inte duger för att kapa hela skivor på längden. Dels behöver du ett visst överhäng på båda sidor (skulle säga minst 15cm på varje sida) dels är en hel del skivor 2500 långa nu för tiden. Jag har en 3000mm skena som jag är nöjd med. Tyvärr så lyckades svågern med konststycket att nästa såga av den helt när han lånade den och fick kast så jag har fått kapa ner den, är nog ca 2300 nu.

1600+1100 räcker dock till alla skivor utom de längsta som man ändå inte orkar bära...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.