Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Jahaja.
Min 25 år gamla GKS 66CE började konstra och brôta. Efter lite isärplockning inser jag att motoraxelns kugghjul trots skötsel har slitits hårt och släpp bitar in i växeln. Reservdelar finns, men det är bara 200:- billigare än att köpa en ny GKS 55+ GCE. Den gamla sågen är grov, rå och stark, men jag har sällan haft användning för överkapaciteten i den.
Skall jag svälja stoltheten som blådåre och inse att det inte är någon idé att laga och istället köpa nytt?
Min 25 år gamla GKS 66CE började konstra och brôta. Efter lite isärplockning inser jag att motoraxelns kugghjul trots skötsel har slitits hårt och släpp bitar in i växeln. Reservdelar finns, men det är bara 200:- billigare än att köpa en ny GKS 55+ GCE. Den gamla sågen är grov, rå och stark, men jag har sällan haft användning för överkapaciteten i den.
Skall jag svälja stoltheten som blådåre och inse att det inte är någon idé att laga och istället köpa nytt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Givetvis ska du köpa en ny när tillfälle ges - den gamla blåa flyttar du bara till musei-hyllan. Inget fel med det. Och skruvdragaren är det stark köprek på, systemet med lösa chuckar är skitbra. Den är lite tung med 5Ah batterier, men har man några mindre i beredskap för jobb ovanför huvudet så blir det kalas!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Tjo! DUAB-huset har Bosch-kampanj. Beställd med skena! När kommer den?!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Får alltså vänta hela helgen! 

Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Så där ja. Snart dags att föreviga nyinköpet i bildform. En tanke slår mig; det inkluderades en FSN1600 (1600mm) skena i paketet. Riktigt trevlig, men man behöver ju även ha något som täcker en hel skiva (2500 mm). Är det då bäst att skaffa en FSN3100, FSN1100 + skarvstycke eller (en till) FSN1600 + skarvstycke?
Har själv en 1600 och en 1100 och kan ju använda skarven som jag har men det känns inte riktigt stabilt att hantera. Det funkar när man gör långa snitt ibland men skulle jag använda en lång skena mycket skulle jag satsa på en 3100.
1600+1100 funkar fint för normala skivor, man får dock bara nätt och jämnt marginal på den sidan man börjar såga från att lägga ner maskinen på skenan med klingan utanför skivan. Så man får tänka efter om man spänner fast den så man har marginalen på rätt sida. I övrigt blir det ju lite smidigare att hantera 2,7 meter skena istället för 3,1 men jag skulle nog säga att jag hade föredragit 3100.
Men men, för mig motiverar inte användningsfrekvensen ett inköp.
1600+1100 funkar fint för normala skivor, man får dock bara nätt och jämnt marginal på den sidan man börjar såga från att lägga ner maskinen på skenan med klingan utanför skivan. Så man får tänka efter om man spänner fast den så man har marginalen på rätt sida. I övrigt blir det ju lite smidigare att hantera 2,7 meter skena istället för 3,1 men jag skulle nog säga att jag hade föredragit 3100.
Men men, för mig motiverar inte användningsfrekvensen ett inköp.
Samma här ja. Det blir inte krokigt alls och det funkar fint, bara det att jag tycken den känns väldigt vek när man skarvat ihop jämfört med hur stabil en hel skena känns. Dessutom är det ju enklare att förvara 1600mm skena!MathiasS skrev:
Tänk bara på att 2500mm inte duger för att kapa hela skivor på längden. Dels behöver du ett visst överhäng på båda sidor (skulle säga minst 15cm på varje sida) dels är en hel del skivor 2500 långa nu för tiden. Jag har en 3000mm skena som jag är nöjd med. Tyvärr så lyckades svågern med konststycket att nästa såga av den helt när han lånade den och fick kast så jag har fått kapa ner den, är nog ca 2300 nu.