Rickard.
DennisCA DennisCA skrev:
Med en sån behöver man inte oroa sig om att brotscha kilspår i drev längre
Har du någon spindelrörelse på deckel:n? Isåfall kan du brotscha småsaker med den, små tuggor bara.

Går säkert att lösa genom att höja bordet också men det känns lite läskigt och långtråkigt.

Jo den har kanske 60mm, eller 100mm kommer inte ihåg nu men tror det var 60mm på den vertikala spindeln, den horisontala har också en viss rörelse fast inte relevant i sammanhanget. Men heimlaga har en hydraulisk press och jag har köpt bussning och brotsch redan så jag ska åka dit sen nån gång då delarna kommer.

Igår hittade jag otroligt nog ett "slotting head" på en finsk annons sida för 350 euro. Men det är så att jag undrar om det är något som kommer användas. Jag kommer bli tvungen att plocka av det vertikala huvudet varje gång jag vill använda den (behövs kran till det). Då undrar man hur mycket kommer det att användas.

Gällande kipphyvlars användbarhet så kan jag bara konstatera att de flesta äldre snickerimaskiner är byggda i stort sett med svarv och kipphyvel och pelarborrmaskin och förståss arborrverk som användes för att borra lagerhus. Där det finns frästa delar handlar det oftast om små fräsoperationer. Förkrigstida verktygsstål var inte särskilt bra till fräsbett. Man ser ofta mer filspår än frässpår på den tidens maskiner.

Jag håller med om att kipphyvlarna blev frånsprungna redan på 1960-talet i löpande produktion frånsett vissa specialarbeten till exempel innersplines och innerkuggar till snäckväxlar som man såvitt jag vet hyvlar än i dag vid små tillverkningsserier.
De är helt enkelt för långsamma. Då var då och nu är nu.

Däremot så ser jag en kipphyvel som ett bra alternativ till en fräsmaskin för hobbyarbeten. Alla har inte råd att slänga ut 3000 euro och uppåt på en begagnad fräs eller 10000 euro och uppåt för en ny och så ett par tusen euro till på verktyg bara för litet hobbyuppfinnande och för att tillverka reservdelar för eget bruk.
Då blir ju resultatet att många köper såna där små leksaksfräsar som bara fungerar på aluminium och knappt det och bara några tiondelar åt gången........ och så blir ingenting fräst för arbetet som man vill ha gjort är i järn och betydligt större.
I det läget ser jag faktiskt en kipphyvel inköpt för någon hundralapp (euro) som ett riktigt bra alternativ. Den får i alla fall arbetet gjort på något vis även om det går sorgligt långsamt.

Rickard.
H heimlaga skrev:
Den får i alla fall arbetet gjort på något vis även om det går sorgligt långsamt.
Får du chansen så tycker jag du ska läsa igenom rekomenderade skärhastigheter för dessa maskiner för det är nog rätt intressant. Jag har inte mer än stått bredvid en sådan här maskin men fick då lära mig att i industrin kördes dom i rätt vansinniga hastigheter. Gigantiska gjutjärnmaskiner som var ordentligt fastsatta för att inte hoppa omkring av dom våldsamma krafterna. Det man kan se på Youtube nu är tydligen riktig söndagskörning.

Jag har varken ork, tid eller kunskap att faktakolla detta så ta det för va det är, en farbrors ord :)

• Gilla
Niq
  • Laddar…
Tubalcain har en liten söt.

H heimlaga skrev:
(...)Jag håller med om att kipphyvlarna blev frånsprungna redan på 1960-talet i löpande produktion frånsett vissa specialarbeten till exempel innersplines och innerkuggar till snäckväxlar(....)
Skulle naturligtvis stå planetväxlar. Tyrkfelsnisse var ute.

Rickard.ag
Ja jag har hört det samma. De tog tjocka spånor och körde med hög matningshastighet på den tiden. Kipphyveln skulle stå fastbultad i ett kraftigt betongfundament för att inte hoppa genom väggen.

H heimlaga skrev:
Däremot så ser jag en kipphyvel som ett bra alternativ till en fräsmaskin för hobbyarbeten. Alla har inte råd att slänga ut 3000 euro och uppåt på en begagnad fräs eller 10000 euro och uppåt för en ny och så ett par tusen euro till på verktyg bara för litet hobbyuppfinnande och för att tillverka reservdelar för eget bruk.
Då blir ju resultatet att många köper såna där små leksaksfräsar som bara fungerar på aluminium och knappt det och bara några tiondelar åt gången........ och så blir ingenting fräst för arbetet som man vill ha gjort är i järn och betydligt större.
I det läget ser jag faktiskt en kipphyvel inköpt för någon hundralapp (euro) som ett riktigt bra alternativ. Den får i alla fall arbetet gjort på något vis även om det går sorgligt långsamt.
Mycket halmgubbar.
En begagnad fräs behöver inte alls kosta 3000EUR och uppåt.
Billiga nya kinafräsar klarar mycket mer än tiondelar i taget. Lite dyrare kinafräsar klarar såklart stål också.
Att du ser kipphyvel som ett alternativ, är ett intressant faktum men absolut inget som är lämpligt att ge som råd till den som funderar på en fräs eftersom det är helt uppåt väggarna fel.

Är det intressant att hålla nere kostnaderna så kan det noteras att mycket borrning kan klaras av i en fräs med borrande pinol. Då kan man spara in på en pelarborr (se tex nyss diskuterade abom79 som har en pelarborr men aldrig använder den).

Att i övrigt jämföra vad en fräs kan göra jmf med en kipphyvel för en hemmapulare....Ja i princip alla operationer som båda kan utföra gör man snabbare och framförallt mycket enklare i en fräs. Sen finns det såklart massor med uppgifter som en kipphyvel inte kan alls.

Återigen, kipphyvlar är jättekul och kan vara användbara. Att se dem som ett alternativ till en fräs för den som ska köpa sin första fräs är ett rejält feltänk

EDIT: Frågan om hur man tillverkade snickerimaskiner för 80-100 år sedan är intressant men har enligt min mening inget med frågan i övrigt att göra.

Redigerat:
Inga halmgubbar alls och inga halmbockar heller.
Dina påståenden är så egendomliga så jag börjar tro att vi helt pratar förbi varandra på något vis?

Visst kan man ibland hitta fräsar för bara 100-200 euro. Fräsar utan vertikalhuvud med bronslager och remtransmissionsdrift brukar ligga i den prisklassen men då ingår det ju att man måste skava om alla glidytor som bordet rör sig på och ofta byta alla axlar och lager då det har kommit metallspån på lagerytorna.
En bekant köpte sin riktigt fina Värnamo för 500 euro men det var ett osannolikt fynd och så kostade den 1500 euro till och några månaders fritid innan den var körbar. Fortfarande borde han skava om laxstjärtarna som bordet löper på om den skall bil riktigt bra. Det var hans första fräs.
DennisCA betalade betydligt mer för sin Deckel och det blev en stor renovering endå men han behövde i alla fall inte skava om den. Det är hans första fräs.

Jag undrar om det kan vara så att de användningsområdena som du tänker på är helt okända i min värld........ och om de normala användningsområdena för en fräs i en hobbyverkstad i Österbotten ligger på en mer avancerad nivå än du tänker dig?
Kan det vara så?

Jag antar att den som överväger att köpa en metallfräs inser att en kipphyvel inte är en fräs. Det är lite av en One trick pony. En långsam sådan. En fräs är mångsidig och förhållandevis snabb. Kipphyveln är bättre på två saker: att göra kilspår i axelhål, men den är absolut bäst på att vara billig.

H heimlaga skrev:
Inga halmgubbar alls och inga halmbockar heller.
Dina påståenden är så egendomliga så jag börjar tro att vi helt pratar förbi varandra på något vis?

Visst kan man ibland hitta fräsar för bara 100-200 euro. Fräsar utan vertikalhuvud med bronslager och remtransmissionsdrift brukar ligga i den prisklassen men då ingår det ju att man måste skava om alla glidytor som bordet rör sig på och ofta byta alla axlar och lager då det har kommit metallspån på lagerytorna.
En bekant köpte sin riktigt fina Värnamo för 500 euro men det var ett osannolikt fynd och så kostade den 1500 euro till och några månaders fritid innan den var körbar. Fortfarande borde han skava om laxstjärtarna som bordet löper på om den skall bil riktigt bra. Det var hans första fräs.
DennisCA betalade betydligt mer för sin Deckel och det blev en stor renovering endå men han behövde i alla fall inte skava om den. Det är hans första fräs.

Jag undrar om det kan vara så att de användningsområdena som du tänker på är helt okända i min värld........ och om de normala användningsområdena för en fräs i en hobbyverkstad i Österbotten ligger på en mer avancerad nivå än du tänker dig?
Kan det vara så?
Ok, du har övertygat mig. Eftersom det inte går att köpa fräsar under 3000 EUR, eftersom kinafräsar bara kan fräsa tiondelar och eftersom ni har så väldigt avancerad nivå på ert fräsande i Österbotten så är en kipphyvel ett alternativ till den som funderar på att köpa en fräs.

Sarkasmen flödar......;)

Jag påstår inte att en kipphyvel fyller behoven för alla eller ens för de flesta som tänker sig en fräs men jag vidhåller att för somliga är det ett fullgott alternativ och därför behöver alternativet beaktas även om man sorterar bort det redan i första gallringen..

Att en kipphyvel är en "one trick pony" stämmer inte då man ser vad allt som är kipphyvlat på äldre maskiner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.