9 142 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Vilken chuck till pelarborrmaskin?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska köpa en eller två nya chuckar till pelarborrmaskinen. Har en bra chuck idag, med väldigt litet kast, men av kuggkranstyp, vilket är lite segt. Letar därför efter snabbchuckar. Kommer att djupdyka ner i de olika varianter som finns, men tänkte parallellt höra här om vad ni har för chuckar/tycker om dem/rekommenderar.
Har gärna följande som lite lätt utgångspunkt för diskussionen:
1) Kuggkranschuck/snabbchuck?
2) Fabrikat?
3) Speciella funktioner? Såg att det fanns chuckar som var bättre/sämre på att hålla borren både i vänstergång - kan vara bra vid gängning, vilket jag iofs klarar mig utan.
4) Storlek - vad använder ni? Jag funderar på en liten från 0-10mm och en stor från 3-16mm.
5) Andra synpunkter?
Jag ska köpa en eller två nya chuckar till pelarborrmaskinen. Har en bra chuck idag, med väldigt litet kast, men av kuggkranstyp, vilket är lite segt. Letar därför efter snabbchuckar. Kommer att djupdyka ner i de olika varianter som finns, men tänkte parallellt höra här om vad ni har för chuckar/tycker om dem/rekommenderar.
Har gärna följande som lite lätt utgångspunkt för diskussionen:
1) Kuggkranschuck/snabbchuck?
2) Fabrikat?
3) Speciella funktioner? Såg att det fanns chuckar som var bättre/sämre på att hålla borren både i vänstergång - kan vara bra vid gängning, vilket jag iofs klarar mig utan.
4) Storlek - vad använder ni? Jag funderar på en liten från 0-10mm och en stor från 3-16mm.
5) Andra synpunkter?
Personligen så gillar jag metabos futuro standard snabbchuckar dom har bra kvalite mot pris. Enda nackdelen med standard modellen är om man vill gänga eller göra något annat moturs då släpper dom greppet. Om du ända skall ha möjlighet till vänstervarv/moturs körning så köp metabos futuro top chuck den är också snabbchuck men man behöver båda händerna för att lossa greppet. Jag vet att den också bara är för högervarv men den släpper inte lika lätt som den vanliga utan spännring. Jag själv skulle undvika kines kopiorna av denna typen av chuckar. Sedan så kan man ju gå över styr som med allt annat och köpa riktiga fin grejor typ Albrecht.
http://www.metabo.se/Tillbehoerskatalogen-handhaallna-elverktyg.23940+M51bafd374b6.0.html
http://www.metabo.se/Tillbehoerskatalogen-handhaallna-elverktyg.23940+M563ca3e0a45.0.html
http://www.metabo.se/Tillbehoerskatalogen-handhaallna-elverktyg.23940+M51bafd374b6.0.html
http://www.metabo.se/Tillbehoerskatalogen-handhaallna-elverktyg.23940+M563ca3e0a45.0.html
Att gå överstyr är precis vad jag hade i tankarna. Tanken är också att köpa något som håller under mycket lång tid framöver. Albrecht har jag dock aldrig hört talas om tidigare. Metabo futuro har jag haft på en handhållen borrmaskin, funkade bra där.
Är det något speciellt som du tror att tex en Albrecht skulle vara bättre på än din futuro?
Är det något speciellt som du tror att tex en Albrecht skulle vara bättre på än din futuro?
Albrecht borde ha lite bättre rundgångsnogranhet och lite bättre kvalitetskänsla. Men i en pelarborrmaskin så kommer man alldrig upp i de varvtal där det spelar någon roll men de är ju lite blankare och snyggare
Det som effektivt dödar alla chuckar är stora hålsågar om dom hugger fast då knäcker man den bästa chuck så det är bra att ha en fulchuck till sådana jobb.
http://www.albrecht-germany.com/produkte/metallverarbeitung.html#.UdkcqW2aT5Q
http://www.albrecht-germany.com/produkte/metallverarbeitung.html#.UdkcqW2aT5Q
Produkter som diskuteras: "hålsågar"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Du har ju redan en kuggkranschuck till sågning/gängning så fulchucken är klar. Sedan så är det det bara att bestämma sig för hur mycket överstyr det skall gå. Några exempel en Röhm chuck dom är kanske lite bättre/dyrare än den redan nämda Metabon http://shop.otdtools.se/snabbchuck-1-13-mm-b12-rohm-supra-s/12625-0 Sedan överstyralternativet http://shop.otdtools.se/precisionssnabbchuck-1-13-mm-b16-albrecht/22095-0
Daniel du skrev att du har en chuck som kastar väldigt lite. Är du säker på att konan i spindeln på pelarborren är helt Ok. Innan du slänger ut dyra pengar på finchuck!
Är dålig på det där med chuckar som du kanske vet. Men har använt en metabo snabbchuck monterad på en 220v borrmaskin och den var väldigt trevlig att jobba med.
Pär
Är dålig på det där med chuckar som du kanske vet. Men har använt en metabo snabbchuck monterad på en 220v borrmaskin och den var väldigt trevlig att jobba med.
Pär
Redigerat:
Jag vet inte säkert hur mycket konan i spindeln kastar (jag vet inte ens hur jag mäter det på ett bra sätt). Jag har dock tre chuckar och alla kastar olika mycket. Kuggkranschucken är egentligen rätt bra, men är dels trög att jobba med och tar dessutom bara upp till 10mm borr. Därför är min tanke att köpa en riktigt bra chuck, kastar det fortfarande så att jag stör mig så köper jag därefter en bättre pelarborrmaskin, och har då redan en bra chuck redo till denna.pär h skrev:Daniel du skrev att du har en chuck som kastar väldigt lite. Är du säker på att konan i spindeln på pelarborren är helt Ok. Innan du slänger ut dyra pengar på finchuck!
Är dålig på det där med chuckar som du kanske vet. Men har använt en metabo snabbchuck monterad på en 220v borrmaskin och den var väldigt trevlig att jobba med.
Pär
Det är den normala vägen att indikera spindeln i hålet om du har eller kan låna en vippindikator. Så tar du en läsning så långt ut du kan sedan så kör du upp indikatorn så långt in i spindeln det går om de två värdena är lika så är spindeln troligtvis ej krokig. Lossa din chuck från dornet du har montera det i spindeln och mät det kastet om det är större än vad spindeln kastar så har du felet där Det skall mycket till att få en spindel krokig det brukar nästan alltid vara borrchucksdornet som tar stryk. Det finns kontrolldornar att köpa men en ny dorn av bra kvalite duger till en pelarborr. Montera den utan chuck och mät om felet är lika som det invändiga måttet så är det så bra det kan bli.
