Hej!

Undrar om någon har en Silverline 1500W 1/2 fräs monterad i ett fräsbord?

https://www.silverlinetools.com/en-GB/Product/ProductDetail?ModelName=264895

Jag undrar bla. om fräsen är stark nog att kunna köra frässtål för köksluckor mm.
Fördelen som jag ser det är den är billig med mjukstart och att det ingår 6mm, 8mm, 1/4" och 1/2" spänntänger vilket borde täcka mina behov.

Skulle gärna vilja höra era erfarenheter om fräsen.
Är det något att ha?

Jag har ingen erfarenhet av just den fräsen. Men generellt sett så menar jag att 1500W räcker för de uppgifter du nämner, i värsta fall får man vara lite uppfinningsrik och köra lite i taget eller såga bort det värsta först etc. Så effekten är inget problem.

Däremot är det inte säkert att den är på 1500W bara för att det står så. För 70pund +moms har man sparat in på väldigt mycket, en tveksamt uppmätt effekt skulel inte förvåna. Jag tror att fräsen är dålig, baserat på pris och specar. 50mm plunge är väldigt lite i storleksklassen, förvisso duger det nog ofta till, men är nog ett typiskt tecken på att det har sparats in överallt.

Men som sagt, ingen erfarenhet av den aktuella maskinen, dock mycket erfarenhet av skillnaderna mellan det absolut billigaste segmentet och dyrare saker.

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Hej andy999!

Jag har den fräsen i mitt horisontala fräsbord. Kolla länken nedan.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-horisontalfraes.336757/page-2

Dock fick jag byte bottenlagret efter mitt MFT bygge. Körde alla 20mm hålen i ett svep med den fräsen. Dammet från Valchromatskivan gick in i lagret. Ärligt talat var jag nog inte speciellt snäll mot fräsen då.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-stoerre-mft-bord.313020/

För övrigt tycker jag att man får väldigt mycket fräs för dom pengarna. Om du vill göra en provfräsning med min så är det bara att höra av dig.
Uppsala är ju inte så långt borta.

Dag

• Gilla
andy999
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej andy999!

Jag har den fräsen i mitt horisontala fräsbord. Kolla länken nedan.

[länk]

Dock fick jag byte bottenlagret efter mitt MFT bygge. Körde alla 20mm hålen i ett svep med den fräsen. Dammet från Valchromatskivan gick in i lagret. Ärligt talat var jag nog inte speciellt snäll mot fräsen då.

[länk]

För övrigt tycker jag att man får väldigt mycket fräs för dom pengarna. Om du vill göra en provfräsning med min så är det bara att höra av dig.
Uppsala är ju inte så långt borta.

Dag
Hej Dag!

Tack för svar och erbjudandet att prova fräsen.
Har sett dina trådar tidigare och gillar verkligen det du gör:)
Ska gå igenom trådarna igen och kanske återkommer med frågor.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har ingen erfarenhet av just den fräsen. Men generellt sett så menar jag att 1500W räcker för de uppgifter du nämner, i värsta fall får man vara lite uppfinningsrik och köra lite i taget eller såga bort det värsta först etc. Så effekten är inget problem.

Däremot är det inte säkert att den är på 1500W bara för att det står så. För 70pund +moms har man sparat in på väldigt mycket, en tveksamt uppmätt effekt skulel inte förvåna. Jag tror att fräsen är dålig, baserat på pris och specar. 50mm plunge är väldigt lite i storleksklassen, förvisso duger det nog ofta till, men är nog ett typiskt tecken på att det har sparats in överallt.

Men som sagt, ingen erfarenhet av den aktuella maskinen, dock mycket erfarenhet av skillnaderna mellan det absolut billigaste segmentet och dyrare saker.
Tack för svar, Daniel_N!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.