Verktyg & Maskiner
Frustrator: [citat] Tänkte det var bättre att försöka skruva av utan chucken, mindre risk att skada den då..
Halcyon: Trist! jag tog det översta paketet som såg orört ut. Lämna tillbaka, få pengarna och hämta ett nytt paket och hoppas på mer tur. Kolla om det finns ngt datum el dyl på stora kartongen så kan jag kolla på min och jämföra. har just sågat ca 5 meter asfalt med medföljande 230mm klinga. Inga problem.
jac: [citat] Det finns tjocka grafitkritor (upp till typ 12 mm) som borde fungera bra för ändamålet. De brukar man b.l.a. kunna hitta i konstnärsbutiker. Jag brukar använda en mjuk sådan när jag t.ex. ska slipa eller hyvla en större yta så ser man lätt var man har tagit. Det ger betydligt mindre risk för repor än att använda en vanlig blyertspenna. Exempel:
heimlaga: Jag har en klinga av den där typen och har använt den en del. Tycker den fungerat bra men den hugger och rycker och går hårt åt handcirkelsågen så jag föredrar att ha den i en billighetssåg som jag betraktar som förbrukningsvara.
GoC: [citat] Jag bara skruvade loss den och körde med vinkelslipen. Hade det inte varit hårdmetalltänder så hade jag nog inte prövat. Men på hårdmetallen är det svårt att misslyckas totalt.
offlarjon: [citat] Japp den är igång igen tack & lov :). Tömde den på hydraulolja, fyllde på med ny & sen var saken biff
prototypen: Det lutar för att man ska kunna dra linjer väldigt nära kanten. Med en lodrät penna så kommer du inte närmare än 3,5 mm från kanten. Protte
fsn: [citat] Svetsläge. Lite förvånande att du inte vet vad det är om du svetsat så mycket. Tack welding är väl en sak men 43.32 är väl högst olämplig, snudd på omöjlig att lägga sträng i vissa lägen. Då är 48.00 betydligt mer universell.
Anders 1920-tal: [citat] Ok skickar till dig
Najjs: [bild] [bild] Köpte en Cotech motorsåg på Clas Ohlson, vi skulle fälla några träd på tomten, räcker för våra behov. Men kedjan var helt obrukbar efter första trädet. Vi köpte en ny kedja och nu tänkte jag fila Clas ohlson-kedjan så att vi alltid har en vass redo. Men när jag började såg jag att tänderna nog böjts. Jag noterade också att tänderna på nya kedjen, köpt hos en
Mikael1981: Hmm! Bra input om Mafells skruvdragare. Visste inte att de var i princip samma maskiner som Metabo. När vi ändå är inne på ämnet. Har någon erfarenhet av Metabos skruvdragare?
Johan Gunverth: [citat] Nej. Tixotropin bryts med etanol och färgen blir väldigt rinnig. Som mjölk. Ett trick som kan användas om man vill sprutmåla penselfärg. 1-2% etanol (T-Röd) brukar räcka. Gäller både vatten- och naftalöst färg.
A-Man_08: [citat] För att slippa fundera på om den funkar för ändamålet, det är lite som 5-56 och wd-40 väldigt universal där men inte alltid rätt för ändamålet. :D
Svante Svenson: Den där finns väl på Kiwitools, Amazon (förslagsvis de) och Rutlands. Vet inte vilken som levererar snabbast. Till skillnad från övriga tycker jag den är rätt trevlig till bordssågen. Känns stabil som tusan om man ställer in den (vilket inte är speciellt svårt) och jag tycker man har bättre tryck/kontroll än med två påskjutare ibland, men det beror på vad man pysslar med för
mattiasp: Jag har svårt att se vad det är för material, men generellt kan man säga att solens UV-strålar bryter ner polymerkedjorna i materialet så at det blir sprött och svagt. Det är inte mycket annat att göra än att ersätta materialet på ett eller annat sätt. 20 år är rätt bra ändå för den här typen av material. Lappa eller ersätt hela kapellet är mitt råd. Kolla på
Dan_Johansson: https://www.blocket.se/annons/skaraborg/volvo_valp/90725762 Nytt förslag, nu med diesel! Del av svensktkkulturarv. Som hittat!
heimlaga: Jag håller med de andra. Första redskapet heter skaftstock på min hembys dialekt. Används som sagt för att knyta skaft till en vävstol. Klubban är till för finsnickeri. Att slå på stämjärn med till exempel.
corre: De handvevade slädarna med en stödhjulsvev brukar inte gå att höja så mycket att det rinner av, blir oavsett att handlasta en del. De hydrauliska jag sett (ej provat) verkar gå att höja mycket högre.
Sturmtiger: Okej, så det påverkar inte någon inställning eller så, av hyvel momenten? Å remmen är inte något problem att få dit igen?
lordi: Vi som är i branschen använder en sådan här. Men eftersom den är dyr som guld, så skulle jag försöka hitta någon lämplig plattjärnsbit eller liknande om man inte har regelbundet behov av en dylik. Det finns också olika varianter som funkar med spärrhantag till hylsnyckelsats [bild] [bild]
kirilian: Boschlasern är kass för man ser den inte i normalt dagsljus utomhus.
cpalm: Kan väl tillägga att det mesta faktiskt fanns på lager, bara att de höll hela ordern i väntan på det som saknades. Så jag tror inte att de kör med "virtuellt" lager som vissa andra gör.
cpalm: [citat] Om det har någon betydelse beror på vad axeln/muttern har för funktion.