Tokslut Tokslut skrev:
Luftfiltret rör sig väl inte för att man viker upp klippdäcket? ;)
hahaha när det har fan rätt i ;-) dock syftade ju jag lite gå bakom klippare ;-)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag köpte en liten sliptrissa för borrmaskinsanslutning på Jula,
[bild]
art nr 722-601, som är trevlig för oss amatörer. Du får rätt slipvinkel utan några större åthävor.

Se till att slipa lika mycket på kniven så att du bibehåller balansen. Ett slipdrag på ena sidan renderar i ett mostsvarande slipdrag på andra sidan. Testa att hålla upp kniven i tex en skruvmejsel och kolla av balansen. Om den är i obalans får du slipa mer på ena sidan så du kommer rätt igen.

En nyslipad kniv är mumma för gräsmattan! Grannarna kommer att bli totalpsykade över din välklippta gräsmatta, så ta det lugnt med grannsämjan! ;) :p

Ska man slipa båda sidorna på kniven (alltså eggens båda sidor.)?

C Calliba skrev:
Ska man slipa båda sidorna på kniven (alltså eggens båda sidor.)?
Hej!

Nej du ska slipa kniven så den blanka nyslipade eggen skall vara upp emot chassit

kolla länken så ser du nog allt du behöver veta

ClasseClas
Precis. Sen kan du ta ett drag på baksidan för att få bort slipskägget.

K
Vilka problem ni har bara ta 2 bockar och ställ klipparen på . Det gör alltid ja när jag tar bort kniv eller byter olja. Aldrig några problem. Att bryna är ett måste efter slipning annars blir det bara skit.

En rotorkniv behöver väl inte vara knivskarp, den "sliter" mer eller mindre av gräset ändå.
Man kan vässa den med en vinkelslip lite i ytteränden, det räcker.

• Gilla
Benny
  • Laddar…
K
M MagHam skrev:
En rotorkniv behöver väl inte vara knivskarp, den "sliter" mer eller mindre av gräset ändå.
Man kan vässa den med en vinkelslip lite i ytteränden, det räcker.

Om man bryner den den lite på undersidan med så man får bort slip skägget så blir det kanon! Kör också med vinkelslip

hsd
Flapdisk på vinkelslipen går lekande lätt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.