Verktyg & Maskiner
Lovan83: [citat] Festool kör med olika maskiner (RTS/DTS) men de är bättre på dammhantering. Boschen har inte hastighetsstyrning. Kan rekommendera granat papper till Bosch maskinen också. Delta är samma hålmönster rakt av medans de avlånga har lite annat mönster på några av hålen i mitten (dock inget problem). Jag brukar köra med Rotex 150 och safir 24 papper för att göra väggarna helt
BrunoK: [citat] Tack så mycket. Det var ju enkelt bara man visste hur man gjorde. Stort tack för så snabbt svar!
pleqtiz: Finns ju pirat longlife till Festools sugare med. Någon som provat dom? Kan ju vara ett alternativ annars! Nästan så ja själv vart sugen på att beställa :)
Lumberjod: Blå Bosch 12v serie håller för det mesta och det är trevligt med möjligheter att bygga ut serien med fräs, multimaskin m.m Hade jag inte börjat med Bosch så hade jag nog kollat in Milwaukees 12 v serie som verkar vara bra.
Mickebandsåg: Kolla om det skiljer mycket i pris mot en ms171, skippar katten, lite starkare, verktygslösa tanklock, och kedjespänningen på rätt sida. /Micke
wamund: [citat] Nu har det gått 12 år. Är det dags med uppdatering med bild?
norrbottenssnickaren: [citat] du har helt rätt. nej snitten går inte att jämföra. Och ja värmeutvecklingen ställer till det med CNC plasmor. vattenbord är ett måste. det är inget precisionsverktyg plasmor.
Pysslarn: [citat] Nu blev jag riktigt impad, snyggt! //Ronnie
Bowman: [citat] Ja ok, ja det låter ju rimligt. Många verkar ju väldigt nöjda med vanliga modellen. Får väl se när jag skrotar min vanliga och investerar i en kränzle. Tack!
Andreas998811: Något tips på prisvärd skruvautomat för trallskruvning? De första verkar vara ämnade för att skruva skivor med och inte trall ska skruva 200kvm trall i sommar Med vänlig hälsning, David
TheGame: Jag har en 265. Sällan jag tyckt det varit för litet, bara en gång när jag inte kunde köra upp en fyrhjuling som var för breda däck. Det är ju obromsade släp så man får ändå inte om man ska vara laglig lasta så mycket :) Jag är nöjd hittils men kärran är från 2018 så kanske lite tidigt att uttala sig
jac: Klyvkniven är till för att hålla isär de sågade bitarna bakom klingan så att tänderna på väg uppåt inte kan hugga tag i bitarna och därigenom och orsaka ett kast (kick-back). Därför skall klyvkniven vara aningen tunnare än sågsnittet (= tandbredden) men tjockare än klingans stomme. Det är viktigt att kolla detta när du köper fler klingor så att det blir rätt där. Jag ser
Allmänobildad: Momsreggade i Sverige måste de vara redan vid försäljning för 320.000:-
kristofo: Min lösning för detta problem är en blocknyckel innanför skivan och rörtång på muttern eller ännu hellre skruvstycke om man har det tillgängligt. Plåtbitarna som kommer med maskinen brukar bara gå sönder de gånger man behöver ta i.
MER75: Hej! Jag kom tidigare över ett Libella 2000 till ett bra pris. Kommer dra igång med huset nu och behöver ett långpass. Såklart hört många fördelar med HST180 men som sagt nu äger jag redan Libellan men saknar skena till den. Så till frågan - Vad skulle ni rekommendera, en 1500 eller 1800mm lång skena? Tack på förhand! Mvh Magnus
Bomullstuss: Hej, Har en 4 kg tung kristallkrona som ska upp i betongtaket i vardagsrummet. Är total nybörjare, men kommer ta hjälp av folk som kan bättre när det väl är dags för det praktiska. Men innan dess vill jag dubbelkolla om jag greppat detta. Behöver jag något mer än följande...? - Slagborr - Ev. körnare - Infästning som håller för vikten (pinnskruvexpander?) - Borr som passar
Dallastower: Såhär 4 år senare så undrar jag hur du löste det med klyvkniven? Gick det att köpa en separat, eller fick du köpa klingskydd och hela paketet?
Klaugust: Imponerande bandsågsbygge! Ser ju onekligen proffsigt ut! Lägg ut den på Blocket om be om bud. Du kan ju söka på bandsågar och se vad de går för. Eftersom att det är ett hembygge är det nog bra om köparen kan provsåga för att se att resultatet är OK. En såg i motsvarande storlek av något känt märke går väl på 2-7000 beroende skick? Min Ejca B45 köpte jag för 3500 men med
heimlaga: Skulle det inte bli mer praktiskt med en mattikran? Betydligt enkjlare att flytta och sannolikt billigare att bygga. https://www.alternativ.nu/index.php?action=dlattach;topic=60478.0;attach=118341;image
hakan_975: [citat] Såklart.. en mässingventil. Det kom lite vatten men sedan stoppade det upp så jag plockade bort slangen och vände kompressorn på högkant och öppnade utblåset. Jisses.. vilken fontän, sprutade ned blien med smutsvatten:rofl::rofl:
En apelsin: [citat] Tack för svar! Vilket fantastiskt billigt pris. Jag slår till direkt om den är bra. Skönt att få göra fynd då och då. Blir en tur till jula!
fsn: [citat] Uppenbarligen om det plötsligt skiljer flera liter/minut. Det är som sagt ingen flödesreglering utan en tryckreglering.
Mjolnir: [citat] hahaha jag känner mig hedrad, nu måste jag se till att dra mer än 10 skruvar under maskinens livstid så inte kostnaden per dragen skruv blir >300kr per skruv men det ska vi nog hitta projekt till
Stommen: Har själv den mörkröda som mitt slit och släng stämjärn. Den är helt makalöst tålig och har klarat snart 15 år av osunt leverne. :love:(y)
Rolle85: På ön måste fordon ha 3 hjul. Skulle vilja använda en scooter som bas och fästa ett tredje hjul någonstans, typ sidovagn. Finns de byggbeskrvingingar på hur man typ gör?!
Daniel Barnaniel: Jag kör cs 70 och älskar den. Dewalt tror jag inte ett dugg på om du vill ha en precis såg, heller inte bosch etc. Har inte sett Mafellen tidigare, ser förtjusande ut men väldigt lik cs70. En sak med anknytning; nån som vet om tillbehören till min såg passar nya tks80? bordsbreddare/ förläggare, justerbord etc?
turbo100: Får lägga på en halvtimme på koket :)
Strontus: Har den blivit servad som den ska? Annars så är ett byte av olja/oljefilter lämpligt.