Verktyg & Maskiner
F_man: Brukade hålla på med så extremt fingängade skruvar förr. Men funkar det så funkar det :)
Bart: [citat] Yes, jag skulle köra en såg. Kapa alla vinklar, sen kapa rakt av osv. Roligt arbete kan aldrig ta för lång tid. Men har man en kompis med tid och kapsåg över så låter en kapardag med bira och grillat som avslutning som en strålande idé.
heimlaga: Med sådär oerhört mycket pengar att lägga i blöt tycker jag faktiskt att många maskiner är i klenaste laget. Han borde ha kunnat få bättre utbyte för pengarna.
Sturmtiger: [citat] Det var bra att du inte rensade bort dig själv oxå
F_man: Många kör Bosch grön linjelaser för just 360 grader. Behöver man bara en linje och ingen vertikal är det nog svårt att komma undan billigare om man inte chansar med en kinalaser (vilket en hel del verkar ha gjort framhångsrikt)
Aeroabuser: Varför inte nyare milwaukee fbjs ? Verkar bara skilja 500kr ”naken” mellan modellerna
Ola C: [citat] 5mm kanske, jag är aningen dåligt up to date. Vill minnas jag konstaterade att en konstruktion i stål skulle funka utan att svarva något, bara trycka ut axeln en bit. Det är två lager metall som ska få plats mellan hus o "klumpen" bakom klingan, där du idag har kanske 3mm.
Dilato: Nu blir jag genuint nyfiken varför man skulle behöva nåt sånt. Själv har jag aldrig upplevt att jag behövt digital display på ett vattenpass, går det verkligen att bygga med sådan precision i verkligheten? Jag har digitalt vattenpass i telefonen, kostar 0 kronor, funkar för det jag behöver.
Frustrator: Kanske kan slänga med en bild på hur de stått emot tidens tand? Sist hade jag fullt upp med att dregla över alla hyvlar..och all plats där man skulle kunna ställa fler maskiner..
Tokv41: Skall svetsa en del 2 mm cortenplåt och även några rostfria detaljer till en uteugn. Jag har tidigare svetsat med 29/9 och tycker den är otroligt lättsvetsad för både plåt och vanligt rostfritt stål. Har testat med ok 48.00 och den fungerar inte alls för mig förmodligen för att jag är för dålig på att svetsa i kombination med en enklare svets. Är det någon av er som vet om 43.32
Isakare: Brukar serva mina maskiner hos Mekina i Solna, tror de reparerar alla märken.
FemTummar: Bra artikel, ska följa den noga den dag det blir köp av.
Microkatten: Jag är alltid lika imponerad av allt det tunga baxande som görs här i forumet! Själv orkar jag knappt lyfta paddan som jag skriver detta inlägg på. Som tur var behövs jag inte fysiskt trycka ner det virtuella tangenterna. Avis på den fina borrmaskinen också! (y)
Edgarsven: Alternativt så kan du löda dit en ny kabel och kontakt.
KnockOnWood: Det är inga "skrapmunstycken", utan munstycken som skall leda varmluftströmmen på lämpligast sätt, beroende på vad man skall göra. Skall den användas vid färgborttagning så värmer man och skrapar sedan men en separat skrapa eller sickel.
Brandingenjör87: Kitet du länkar till innehåller föregångaren td110. Kollade runt på youtube och den nya modellen är avsevärt starkare/snabbare. Finns även ett test av 12v slagskruvdragare och Makita td111 blev vinnare. [MEDIA=youtube]m9EJewxX5Qk[/MEDIA]
Stefan1972: omöjligt att svara på om man inte ser vad det är för blad och konstruktion och historia i övrigt?
Bunker: Jag byggde en av en glasslåda och massa silvertejp, hittade en stos till dummsugarslangen som tejpades fast i lådan så den är lätt att återanvända. Gick snabbare än att åka och handla något och funkar 5 år senare.
Frustrator: [citat] Vi har en tråd här någonstans om att laga batterier/byta enskilda celler. Börja med att mäta upp på batteriet och se om du redan där kan se om det är knas. Tillägg: glömde tagga våran arkivarie. @jac
Gimp: Kom på en grej till, det är väl Tuff torq hydrostater i både Stiga och Husqvarna, samma med motorer från B&S. Så skillnaden i kvalitet lär väl var på sakerna runt omkring.
Sturmtiger: Hej, men om man behöver större sävkar, var kan man få tag i det? Jag är i nog i behov av 300 liters iallafall. 240 säckar är för små till min spånsug. Tror att det är 60, eller 70 i diametern som behövs.
cpalm: Nån som vet var man kan hitta hörnbeslag liknande de på bilden? Tänkte modifiera nätgrindarna till en släpvagn så att man lätt kan hänga på och av dem istället för att skruva ihop dem. Kan i och för sig skruva dit några lyftgångjärn, men det är så s-tans bökigt att få 4 st att passa in samtidigt :D [bild]
heimlaga: Bilan på bilden är gjord antingen för timring eller för att skräda timmer med. Den härstammar uppenbarligen från sydligaste tredjedelen av Sverige. Meningen är att man skall ha stocken upplagd på bockar och arbeta sig framåt så att man står och tottar ot den obilade delen av stocken och lämnar det bilade bakom sig. Så bilar de där nere i söder. I största delen av Norrland och
HerrLantz: [citat] Nej :p men jag funderar på om det kommer att räcka med luft, det blir ju ingen friskluft mer än det som kommer från källarens ventiler. Den har ju en tendens att suga en del luft, särskilt när man står och blästrar. Å andra sidan är det en lågvarvig rem-kompressor som inte blir särskilt varm..
sailor_man: Hej! Har relativt nyligen införskaffat en kompressor med tillhörande slipverktyg för att slipa rent en gjutjärnsbänk. För det första - wow vilket bra "verktyg" kompressorn är och vad mycket den kan användas till - pumpa däck, blåsa rent, slipa etc etc. Väldigt nöjd med det inköpet :). När jag ser hur effektiv slipverktyget är på gjutjärn etc, har jag börjat fundera på om det
Turee: Oj vilken skillnad! Nu glider virket fint. Testade att köra en 140*18mm på högkant blev inte helt 90°.
prototypen: På bästa parkettgolvet skruvar man fast klossar med lite mindre radie än det man sedan ska ha. Gör en krok och haka fast järnet. Sedan sliter man runt järnet, flera varv medan man håller på. Parkettgolvet kan man byta ut mot en spånskiva utomhus. Protte Ni kan ju inspireras av Mikael, sätt en rund skiva i mitten och ett kullager lagom långt ifrån på ”handtaget”
sudo: Kolla så att den angivna volymen verkligen är för 6bar på både kompressorn och på verktyget, så att det inte är angivet olika. Nu vet jag inte om man gör annorlunda på småkompressorer, men på industriella anger man luftvolymen som fri avgiven luftmängd (FAD) vid insugningstrycket (1bar och 20c) och sedan vid vilket tryck denna luftvolym gäller vid (tex 7,5 bar). På verktygen anges