Hejsan. Undrar lite över dessa populära inca hyvlar. Dels undrar jag om man kan bygga ett spånutsug på dem, typ underifrån. Det är sen lilla modellen vi pratar om. Sedan undrar jag. Om rikt delen saknas där bara "plattan" finns kvar, går det att sätta dit något själv?
Typ en fast tvinnad bräd bit, som är täckt med akrylplast å som har den plana delen fast skruvad i en vinkelrätt bit trä som tvinnas fast?
Är detta möjligt?
Tack för svar.

Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Hejsan. Undrar lite över dessa populära inca hyvlar. Dels undrar jag om man kan bygga ett spånutsug på dem, typ underifrån. Det är sen lilla modellen vi pratar om. Sedan undrar jag. Om rikt delen saknas där bara "plattan" finns kvar, går det att sätta dit något själv?
Typ en fast tvinnad bräd bit, som är täckt med akrylplast å som har den plana delen fast skruvad i en vinkelrätt bit trä som tvinnas fast?
Är detta möjligt?
Tack för svar.
Är det 8" rikthyveln du menar?

Jag har en liten INCA.
Mitt utsug klämmer jag fast underifrån med hjälp av planbordet.

Sen förstår jag inte vad som fattas, ta en bild vettja.

Ja, det borde vara 8 tum. Detta då det är runt 22 cm bredd bord.
Det är rikt delen som saknas, å det är först till helgen jag har den i mina ägor. Så någon bild kan jag inte ge...
Men däremot hittade jag en annan tråd här som visade på hur man kunde bygga. Det var väl något i den stilen jag dessutom hade tänkt. Men det är aldrig fel med att kolla in några som har gjort det tidigare.

Ja, det borde vara 8 tum. Detta då det är runt 22 cm bredd bord.
Det är rikt delen som saknas, å det är först till helgen jag har den i mina ägor. Så någon bild kan jag inte ge...
Men däremot hittade jag en annan tråd här som visade på hur man kunde bygga. Det var väl något i den stilen jag dessutom hade tänkt. Men det är aldrig fel med att kolla in några som har gjort det tidigare.
Riktdelen?
Alltså riktdelen på bordet är själva bordet.
Jag tror du menar något annat?

Anhållet?(rött)
Riktborden (gult)
Hyvelbänk med riktbord markerat i gult och planhyvlingstillsats markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planhyvlingstillsatsen(rött)
Träbearbetningsmaskin med röda markeringar som visar delar: anhållet och planhyvlingstillsatsen.

Spånen på rikthyveln går genom ett hål på undersidan och brukar sedan ledas ner under. Går utmärkt att fästa en spånsug där med lite moddning. Rikthyvel på arbetsbänk i verkstad med blå pil som pekar på plats under maskinen där man kan fästa en spånsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är den "röda delen", som sägs saknas.
Det lät ju bra att det går att leda en slang eller rör underifrån. För utsugskåpan saknas oxå....

Ja det är den "röda delen", som sägs saknas.
Det lät ju bra att det går att leda en slang eller rör underifrån. För utsugskåpan saknas oxå....
Röda delen på bild ett eller två?

Utsugskåpa behövs inte, vid rikthyvling led spånen ner genom hålet.

Anhåll kan man bygga själv med lite pill. Planhyvlingstillsatsen är svårare att bygga.

Jag fick uppfattningen att det var bara en rikt hyvel?
Men alla incas hyvlar är väl rikt och planhyvlar eller?

Den röda delen på bild 1.

Jag fick uppfattningen att det var bara en rikt hyvel?
Men alla incas hyvlar är väl rikt och planhyvlar eller?
Inca tillverkarde rikthyvlar och plan/rikthyvlar.
Till de rena rikthyvlarna finns det en planhyvlingstillsats, den fungerar sådärbra.(dvs bättre än inget men inte mer än så).

Din framtida hyvel verkar då sakna anhåll, finns några st på forat som byggt sådana till sina hyvlar.

Här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-anhall-till-kombinerad-plan-rikthyvel.288865/

Bla @Ola C inlägg 7 i tråden där är en Inca.

• Gilla
Tonorq och 1 till
  • Laddar…
Tack, det är en inspirerande tråd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.