Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hejsan. Undrar lite över dessa populära inca hyvlar. Dels undrar jag om man kan bygga ett spånutsug på dem, typ underifrån. Det är sen lilla modellen vi pratar om. Sedan undrar jag. Om rikt delen saknas där bara "plattan" finns kvar, går det att sätta dit något själv?
Typ en fast tvinnad bräd bit, som är täckt med akrylplast å som har den plana delen fast skruvad i en vinkelrätt bit trä som tvinnas fast?
Är detta möjligt?
Tack för svar.
Typ en fast tvinnad bräd bit, som är täckt med akrylplast å som har den plana delen fast skruvad i en vinkelrätt bit trä som tvinnas fast?
Är detta möjligt?
Tack för svar.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Är det 8" rikthyveln du menar?Sturmtiger skrev:
Hejsan. Undrar lite över dessa populära inca hyvlar. Dels undrar jag om man kan bygga ett spånutsug på dem, typ underifrån. Det är sen lilla modellen vi pratar om. Sedan undrar jag. Om rikt delen saknas där bara "plattan" finns kvar, går det att sätta dit något själv?
Är detta möjligt?
Tack för svar.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Jag har en liten INCA.
Mitt utsug klämmer jag fast underifrån med hjälp av planbordet.
Sen förstår jag inte vad som fattas, ta en bild vettja.
Mitt utsug klämmer jag fast underifrån med hjälp av planbordet.
Sen förstår jag inte vad som fattas, ta en bild vettja.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja, det borde vara 8 tum. Detta då det är runt 22 cm bredd bord.
Det är rikt delen som saknas, å det är först till helgen jag har den i mina ägor. Så någon bild kan jag inte ge...
Men däremot hittade jag en annan tråd här som visade på hur man kunde bygga. Det var väl något i den stilen jag dessutom hade tänkt. Men det är aldrig fel med att kolla in några som har gjort det tidigare.
Det är rikt delen som saknas, å det är först till helgen jag har den i mina ägor. Så någon bild kan jag inte ge...
Men däremot hittade jag en annan tråd här som visade på hur man kunde bygga. Det var väl något i den stilen jag dessutom hade tänkt. Men det är aldrig fel med att kolla in några som har gjort det tidigare.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Riktdelen?Sturmtiger skrev:
Ja, det borde vara 8 tum. Detta då det är runt 22 cm bredd bord.
Alltså riktdelen på bordet är själva bordet.
Jag tror du menar något annat?
Anhållet?(rött)
Riktborden (gult)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planhyvlingstillsatsen(rött)
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja det är den "röda delen", som sägs saknas.
Det lät ju bra att det går att leda en slang eller rör underifrån. För utsugskåpan saknas oxå....
Det lät ju bra att det går att leda en slang eller rör underifrån. För utsugskåpan saknas oxå....
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Utsugskåpa behövs inte, vid rikthyvling led spånen ner genom hålet.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Anhåll kan man bygga själv med lite pill. Planhyvlingstillsatsen är svårare att bygga.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Jag fick uppfattningen att det var bara en rikt hyvel?
Men alla incas hyvlar är väl rikt och planhyvlar eller?
Men alla incas hyvlar är väl rikt och planhyvlar eller?
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Den röda delen på bild 1.
Verktygstokig
· Halland
· 8 297 inlägg
Inca tillverkarde rikthyvlar och plan/rikthyvlar.Sturmtiger skrev:
Till de rena rikthyvlarna finns det en planhyvlingstillsats, den fungerar sådärbra.(dvs bättre än inget men inte mer än så).
Din framtida hyvel verkar då sakna anhåll, finns några st på forat som byggt sådana till sina hyvlar.
Här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-anhall-till-kombinerad-plan-rikthyvel.288865/
Bla @Ola C inlägg 7 i tråden där är en Inca.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Tack, det är en inspirerande tråd