F
MathiasS MathiasS skrev:
Det är denna Essveplugg:

[länk]

och Fischers plugg heter SX

[länk]

Har också en låda TOX Baracuda, också nylonplugg som varit bra.

Jag använder dessa i hårda och porösa material som siporex. Oklart om de egentligen är lämpade för båda typerna men för mig har det funkat bra.
Ok, trodde eventuellt du menade Fischers dubbelgjutningsplugg i två material. Jag har aldrig provar den men var lite nyfiken om det eventuellt fanns ett pålitligt ”ögonvittne”. Till Leca (och antar den funkar ön bättre i siporex) använder jag med fördel Essve Lättklinker plugg, tycker den funkar bra men har inte provat nåt direkt annat.

13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom det står universalplugg får man väl anta att detta också är normal användning.

Men egen erfarenhet är att Biltemas plugg inte är till för att användas, den ska bara säljas med så god marginal som möjligt.

Efter att ha köpt en låda plugg på biltema köper jag numera bara Fischer.
Fisher och Essve funkar. Om inte pluggen fungerar är ju allt jobb förgäves.

Ren nyfikenhet, men vad är styckpriset på Essves och Fischers universalplugg, låt säga i 50-pack? 8x50mm eller vad det nu är för storlek.

Jag hade egentligen tänkt använda metallexpander / molly som vanligt men jag behövde en skruv med försänkt skalle och hittade inga tillräckligt långa typ maskinskruvar.

• Gilla
dgh
  • Laddar…
Ok, hittade Fischer på Amazon.de till slut.

Men är det verkligen SX man ska köpa? Den marknadsförs inte som en universalplugg och verkar inte expandera bakom ex skivor eller gips? UX eller Duopower är vad de listar som universalpluggar? Nån åsikt om vilken man ska välja av dessa?

bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Ren nyfikenhet, men vad är styckpriset på Essves och Fischers universalplugg, låt säga i 50-pack? 8x50mm eller vad det nu är för storlek.

Jag hade egentligen tänkt använda metallexpander / molly som vanligt men jag behövde en skruv med försänkt skalle och hittade inga tillräckligt långa typ maskinskruvar.
Fischer universal 8x50 kostar ca 2,5kr styck så inte allt för blodigt

SX är inte en universalplugg. Varför vill man använda en universalplugg? Köp en plugg avsedd för det du ska fästa något i istället.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
SX är inte en universalplugg. Varför vill man använda en universalplugg? Köp en plugg avsedd för det du ska fästa något i istället.
För att slippa fundera på om den funkar för ändamålet, det är lite som 5-56 och wd-40 väldigt universal där men inte alltid rätt för ändamålet. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.