Ja verkligen! Samma här; ofta behöver man inte ens se hur långt man mätit, eftersom man bara mäter, flyttar bandet och lägger an + ritsar. Tillsammans med en snickarvinkel går det fort.mrVoodoo skrev:
Ja hela grejen med talmeter är ju att det är en "märkmätare", kommer inte ihåg var jag såg benämningen men den är ju ganska beskrivande. Stora behållningen med talmetern är ju att man kan ritsa, både med haken, vid avläsningen och tungan för invändiga mått, så hur man än mäter, vrider och vänder kan man alltid snabbt ritsa måttet man tagit. Jag vet inte hur stor del exakt, men minst hälften, om inte långt mer, av gångerna jag använder talmetern för att mäta/kapa o.s.v så kunde måttbandet likväl varit blankt/utan tal. Att just inte behöva bry sig i att avläsa det faktiska måttet, springa över till brädan eller vad det nu är, ritsa och kapa utan att ta fram pennan. Det går både snabbare och blir mer exakt, och den tjänstgör ju som "vanligt" måttband med när det behövs. Utnyttjar man inte "potentialen" i talmetern på det viset så kan det nog kanske vara ganska svårt att motivera, både vad gällande pris och funktion som renodlat måttband, för jag kan hålla med om att det finns andra modeller som är "bättre" som renodlat måttband, var t.ex. väldigt förtjust i mitt Hultafors BT5M innan det blev utslitet och ersattes av en 6m talmeter (hade missat att det faktiskt fanns talmeter som var längre än 3m).
M Mach77777 skrev:Håller med, biten man drar ut är vass som tusan , förstår inte varför. Däremot är motsvarande kanten på huset helt gudomlig för att göra markeringen med och såga direkt.
Önskedrömmen vore ett måttband med kant för direkt markering som talmetern, 5 meters, styvt nog att inte böja sig, med möjlighet att också mäta insidor som talmeter.
Finns det rekommendationer??
Talmetern har för mjukt band och är vass att dra ut. Använder den ändå eftersom jag får exakta markeringar med stålpiggen på huset.
Då används det ju iaf till sin potential och byta till ett "vanligt" måttband känns ju som att gå tillbaka till stenåldern. Jag tycker faktiskt inte spetsen är så vass, men jag har kanske tjockare hud i fingrarnaM Mach77777 skrev:
Kan ju erkänna att det är väldigt sällan jag ritsar med "haken" även om det händer. Främst (eller det är väl nästan enbart då) när det är något i vägen för "huset", så man bara vänder på den och "hakar" mot ritsen/stålpiggen och ritsar med spetsen istället. Lät kanske luddigt
Har du provat 6m varianten? Den är ju betydligt bredare/styvare än de ganska flimsiga 2-3m varianterna, även om det är en bit ifrån de tokbreda FatMax banden och liknande, men fullt tillräckligt tycker jag.
Mitt största önskemål är att haken kunde varit lite större/haft större öron utåt/uppåt så man kunde haka på sidorna och uppåt också. Iaf på 6m varianten, det händer ibland att haken lossnar för den är i minsta laget. På 2m och 3m versionen kan det nog vara som det är, de används iaf av mig till mer "finlir" och sälla så långa avstånd, jag kan mer tänka mig att det kan vara störigt om man har den i fickan och haken skulle sticka ut mycket/vara bredare än huset.
Köper nog ett 6m och provarmrVoodoo skrev:
Då används det ju iaf till sin potential och byta till ett "vanligt" måttband känns ju som att gå tillbaka till stenåldern. Jag tycker faktiskt inte spetsen är så vass, men jag har kanske tjockare hud i fingrarna
Kan ju erkänna att det är väldigt sällan jag ritsar med "haken" även om det händer. Främst (eller det är väl nästan enbart då) när det är något i vägen för "huset", så man bara vänder på den och "hakar" mot ritsen/stålpiggen och ritsar med spetsen istället. Lät kanske luddigt
Har du provat 6m varianten? Den är ju betydligt bredare/styvare än de ganska flimsiga 2-3m varianterna, även om det är en bit ifrån de tokbreda FatMax banden och liknande, men fullt tillräckligt tycker jag.
Mitt största önskemål är att haken kunde varit lite större/haft större öron utåt/uppåt så man kunde haka på sidorna och uppåt också. Iaf på 6m varianten, det händer ibland att haken lossnar för den är i minsta laget. På 2m och 3m versionen kan det nog vara som det är, de används iaf av mig till mer "finlir" och sälla så långa avstånd, jag kan mer tänka mig att det kan vara störigt om man har den i fickan och haken skulle sticka ut mycket/vara bredare än huset.
Klicka här för att svara