Byggahus.se
Hej,

Kommer kapa lite marksten och tänkte då passa på att införskaffa en vinkelslip och diamantskivor.
Vinkelslip är planerat inköp sedan länge, men läste nu att kapa sten tydligen sliter rätt så hårt på dem.

Några funderingar:

- Bättre räkna med att stenarna kommer ta slut på maskinen och köpa en billig Biltema/Jula eller kommer den hålla (20 - 50 stenar kanske) och man bör satsa på märkesslip? (Max budget ca 1500kr)
- För 40 - 60mm tjocka stenar, är det värt att köpa en 180-230mm slip, eller räcker 125mm och knacka?
- Vatten + Elverktyg känns som dålig idé generellt, men någon skrev att man kan "vattna" stenarna innan för att minska damm. Bra idé?

Några andra tips eller råd?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
180mm maskin med bra klinga är mitt tips. Billig går bra, tex Biltemas 180mm
Jag föredrar att kapa igenom stenen helt, det går fortare än att knäcka den och behöva slipa av lite skägg.

Maskinen håller förvånansvärt länge även om den är billig, men de slits enormt. Jag brukar kyla med en svag vattenstråle i skäret, inga problem med el har jag märkt. Man får ju vara lagom återhållsam...

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Ska du kapa allt på ett bräde eller över lång tid? Ska du kapa allt på en gång så bör du hyra en motorkap. Klinga kan du köpa separat så blir det lite billigare

Om du går på spåret med vinkelslip:
Se till att vara kopplad via jordfelsbrytare om du vattnar samtidigt. Ergonomi/vibrationer skiljer rejält på maskiner, jag skulle inte vilja utsätta mig för att kapa det antalet plattor med en Biltemamaskin.

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Narren666
Kneppe Kneppe skrev:
Hej,

Kommer kapa lite marksten och tänkte då passa på att införskaffa en vinkelslip och diamantskivor.
Vinkelslip är planerat inköp sedan länge, men läste nu att kapa sten tydligen sliter rätt så hårt på dem.

Några funderingar:

- Bättre räkna med att stenarna kommer ta slut på maskinen och köpa en billig Biltema/Jula eller kommer den hålla (20 - 50 stenar kanske) och man bör satsa på märkesslip? (Max budget ca 1500kr)
- För 40 - 60mm tjocka stenar, är det värt att köpa en 180-230mm slip, eller räcker 125mm och knacka?
- Vatten + Elverktyg känns som dålig idé generellt, men någon skrev att man kan "vattna" stenarna innan för att minska damm. Bra idé?

Några andra tips eller råd?
Jag köpte ett paket på Hornbach.

En liten 125 mm och en stor 230mm

HIKOKI (gamla Hitachi) maskiner med inkluderande diamantskivor.

Men jag är mycket nöjd med dem. Kapade i en tegelvägg med dem utan problem.

Priset var ca 1500:- kommer inte ihåg exakt.

• Gilla
Kneppe och 1 till
  • Laddar…
Alltid kul att köpa och använda maskiner, men jag skulle hyrt en stenklipp i detta fallet.

Väljer du vinkelslip så är det absolut inga problem att vattna. Många maskiner kan du använda när de ligger i vatten i princip, även om det kanske inte är att föredra för varken maskin eller hälsa.

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
  • Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Narren666
P Prodigys skrev:
1295kr går det på [länk]
1295:- var det t.o.m :) det tycker jag helt klart är prisvärt

230 mm alla gånger. Diamantklinga av kvalitet lönar sig.

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Grovdammsugare, dammkåpa och 230mm maskin. Så kommer inte hela kvarteret hata dig för att allt de äger är täckt i betongdamm ;-)

grovdammsugare är ju för övrigt din bästa vän i verkstan. Köper du en med uttag för maskin så att den startar när maskinen drar ström är det guld värt! Dyrt i inköp men värt multum i längden

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Hikoki kittet med en 230 och en 125 är perfekt.

Jag kör med en 230mm Hitachi för det grova, lägger stenarna på en regelstump och sågar igenom. Har en Black & Decker 115mm som är lätt vilket är bra till finlir.

Jag har säkert kapat 500 stenar med en Hitachi 230mm och farsan nästan lika många så maskinen håller riktigt bra.

Hade en Meec 125mm lånad från farsan också som jag dödade när jag sågade i berget, den brann nog när jag började trycka på lite. Så köpte en Makita till farsan.
Bra vinkelslipar är inte så dyra så köp en riktik typ Hikoki/Metabo/Makita

Glöm inte att köpa en RIKTIG andningsmask och tätslutande glasögon. Inte dom där skräp engångsmaskerna

• Gilla
Kneppe
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Ska du kapa allt på ett bräde eller över lång tid? Ska du kapa allt på en gång så bör du hyra en motorkap. Klinga kan du köpa separat så blir det lite billigare
Nja, det blir väl över någon / några veckor...

Narren666 Narren666 skrev:
1295:- var det t.o.m :) det tycker jag helt klart är prisvärt
Ja det verkar ju vara ett fint paket. Men står inget om vilken typ av skivor som medföljer, eller ens om några medföljer alls? Eller är jag blind?:thinking:

Kneppe Kneppe skrev:
Ja det verkar ju vara ett fint paket. Men står inget om vilken typ av skivor som medföljer, eller ens om några medföljer alls? Eller är jag blind?:thinking:
Jag köpte det paketet i höstas, följde med en diamantskiva var till maskinerna. Inga vanliga kapskivor.

• Gilla
jonasz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.