offlarjon
Köpte en begagnad vedklyv (Scheppach Hl650 6,5T) för ett par år sedan. Tanken var att jag skulle klyva en del ved igår, men fick ge upp den tanken då det knappt var styrfart framåt. Själva tryckplattan liksom hackar sig fram & mer eller mindre stannar helt när den når fram till vedkubben. Skulle helst inte vilja behöva investera i en ny då ekonomin är något ansträngd för tillfället, så frågan är vad som kan ha orsakat detta? Dåligt med hydraulolja, kanske dags att byta?

Börja med att fylla på olja ... :)

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
Och öppna luftskruven om Din klyv har en sådan.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Tack för era svar :). Verkar som om det fanns gott om olja i tanken, tappade ur ca 3 liter igår men har dock inte en susning om när eller om oljan nånsin bytts, så jag har handlat in en 4l dunk hydraulolja för att fylla på med ikväll. Ser i manualen att man även rekommenderar att smörja in "gejdrarna" med fett. Vilken del(ar) på vedklyven är detta?
En blå och svart vedklyv på hjul utan synligt smuts eller olja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

offlarjon
pernitta pernitta skrev:
Och öppna luftskruven om Din klyv har en sådan.
Tack för tipset, ska testa detta lite senare ikväll! :)(y)

Gejdrarna är en del av ramen som tryckplattan glider mot.

offlarjon offlarjon skrev:
Köpte en begagnad vedklyv (Scheppach Hl650 6,5T) för ett par år sedan. Tanken var att jag skulle klyva en del ved igår, men fick ge upp den tanken då det knappt var styrfart framåt. Själva tryckplattan liksom hackar sig fram & mer eller mindre stannar helt när den når fram till vedkubben. Skulle helst inte vilja behöva investera i en ny då ekonomin är något ansträngd för tillfället, så frågan är vad som kan ha orsakat detta? Dåligt med hydraulolja, kanske dags att byta?
Ser att du har problem med mig, jag har nog med mina egna problem, men var är det som värst?

offlarjon offlarjon skrev:
Tack för tipset, ska testa detta lite senare ikväll! :)(y)
Fick du ordning på den? Funderar på att köpa en begagnad sån.

• Gilla
Bagwrll och 1 till
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Betyder tumme upp att du fixade den, och isåfall hur?

offlarjon
B bellman83 skrev:
Japp den är igång igen tack & lov :). Tömde den på hydraulolja, fyllde på med ny & sen var saken biff

• Gilla
bellman83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.