Köpte en begagnad vedklyv (Scheppach Hl650 6,5T) för ett par år sedan. Tanken var att jag skulle klyva en del ved igår, men fick ge upp den tanken då det knappt var styrfart framåt. Själva tryckplattan liksom hackar sig fram & mer eller mindre stannar helt när den når fram till vedkubben. Skulle helst inte vilja behöva investera i en ny då ekonomin är något ansträngd för tillfället, så frågan är vad som kan ha orsakat detta? Dåligt med hydraulolja, kanske dags att byta?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Börja med att fylla på olja ... 
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Töm ut befintlig olja och se om något hänt.
https://ns323666.ip-37-187-156.eu/manuals/Scheppach Wood Splitter/Scheppach HL650 Wood Splitter.pdf
Lite skruv och inspektera så löser det sig.
Men håller med föregående talare att det saknas förmodligen saknas olja.
https://ns323666.ip-37-187-156.eu/manuals/Scheppach Wood Splitter/Scheppach HL650 Wood Splitter.pdf
Lite skruv och inspektera så löser det sig.
Men håller med föregående talare att det saknas förmodligen saknas olja.
Tack för era svar
. Verkar som om det fanns gott om olja i tanken, tappade ur ca 3 liter igår men har dock inte en susning om när eller om oljan nånsin bytts, så jag har handlat in en 4l dunk hydraulolja för att fylla på med ikväll. Ser i manualen att man även rekommenderar att smörja in "gejdrarna" med fett. Vilken del(ar) på vedklyven är detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att du har problem med mig, jag har nog med mina egna problem, men var är det som värst?offlarjon skrev:
Köpte en begagnad vedklyv (Scheppach Hl650 6,5T) för ett par år sedan. Tanken var att jag skulle klyva en del ved igår, men fick ge upp den tanken då det knappt var styrfart framåt. Själva tryckplattan liksom hackar sig fram & mer eller mindre stannar helt när den når fram till vedkubben. Skulle helst inte vilja behöva investera i en ny då ekonomin är något ansträngd för tillfället, så frågan är vad som kan ha orsakat detta? Dåligt med hydraulolja, kanske dags att byta?
Klicka här för att svara