Förekommer i ”billigaste skit man kan köpa” sortimentet så man vill ju veta om det är en sån. Fö håller jag med, skulle inte heller ta i en sån om den så var gratis.Violina skrev:
Jag är ingen speciellt bra svetsare men jag lyckas svetsa tunnare plåt än 1mm med pinne så det går nog även om det inte är det bästa.
Har sett duktiga svetsare svetsa ihop rostiga avgassystem med pinne och ac aggregat. Så det går att svetsa med dom också fast en likriktare är ju bättre.
Men avgörande är väl att man har rätt sorts och storleks elektrod när man ska svetsa.
Har sett duktiga svetsare svetsa ihop rostiga avgassystem med pinne och ac aggregat. Så det går att svetsa med dom också fast en likriktare är ju bättre.
Men avgörande är väl att man har rätt sorts och storleks elektrod när man ska svetsa.
Tänk om folk kunde lära sig att ha ordentlig spänningsmatning hela vägen från elcentral till ända till svetsen. Varför tror ni svetstillverkaren monterat 2.5 kvadrats kabel på svetsen om det inte skulle behövas?. Med klen matning "fjädrar" elnätet och spänningen kan sjunka till 170 - 190 volt på grund av för hög förimpedans = dåliga tändegenskaper och dålig svets.
Det är inte svetsen som avgör om det ska bli ett bra resultat, utan DU SJÄLV.
Redigerat:
PFC..... varför tror du seriösa leverantörer har det och ledigt stödjer 50-100m kablar? Kabelarean bestäms i stor utsträckning av standard. Läs IEC 60974V vedklyv skrev:Tänk om folk kunde lära sig att ha ordentlig spänningsmatning hela vägen från elcentral till ända till svetsen. Varför tror ni svetstillverkaren monterat 2.5 kvadrats kabel på svetsen om det inte skulle behövas?. Med klen matning "fjädrar" elnätet och spänningen kan sjunka till 170 - 190 volt på grund av för hög förimpedans = dåliga tändegenskaper och dålig svets.
Hmmmm. Jag skulle säga att kabelarean till svetselektroderna beror på att aggregatet matar 150-200A (DC) till dem, medan inkommande strömstyrka till t ex min svets inte överstiger 10A (AC). Kabeln in i aggregatet är således dimensionerad för 230V/10A (AC) (egentligen mer för jag använder redan större dimension), medan kablarna ut ur det är dimensionerade för några hundra A (DC) och ett litet antal V (DC).V vedklyv skrev:Tänk om folk kunde lära sig att ha ordentlig spänningsmatning hela vägen från elcentral till ända till svetsen. Varför tror ni svetstillverkaren monterat 2.5 kvadrats kabel på svetsen om det inte skulle behövas?. Med klen matning "fjädrar" elnätet och spänningen kan sjunka till 170 - 190 volt på grund av för hög förimpedans = dåliga tändegenskaper och dålig svets.
Förimpedans som trycker ner inkommande spänning flera tiotals volt i en kabel? Det kan säkert stämma, men då krävs nog betydligt högre värden än dem jag har fått fram.
Men jag kan givetvis ha fel. Förklara gärna hur isf.
Vad är det för svets du använder? Modell?ricebridge skrev:
Hmmmm. Jag skulle säga att kabelarean till svetselektroderna beror på att aggregatet matar 150-200A (DC) till dem, medan inkommande strömstyrka till t ex min svets inte överstiger 10A (AC). Kabeln in i aggregatet är således dimensionerad för 230V/10A (AC) (egentligen mer för jag använder redan större dimension), medan kablarna ut ur det är dimensionerade för några hundra A (DC) och ett litet antal V (DC).
Förimpedans som trycker ner inkommande spänning flera tiotals volt i en kabel? Det kan säkert stämma, men då krävs nog betydligt högre värden än dem jag har fått fram.
Men jag kan givetvis ha fel. Förklara gärna hur isf.
Tänk dig själv, alla har inte uttaget till svetsen en 0.5 m ifrån centralen, sedan 5 m genom huset, sedan 15-20 m ut till garaget + ett par m i garaget, och ledningen 1,5 kvadratmillimeter. Räkna på den förimpedansen får du se.ricebridge skrev:
Ja det är en riktigt bra häftepinne och därmed också nybörjare pinne.R RiKr skrev:
Jag har svetsat sedan 1965 i olika perioder och just Esab 4332 är den pinnen man använder för att ”häfta” ihop saker, den har ingen styrka så blir det fel är det bara att bryta bort och göra om.
Slätter man samma häfta med OK 4800 så bryter man inte bort delen.
På PA, PB och PC men funkar väl ändå inget vidare på tex PD, PE, PF mm?L Leif i Skåne skrev:Ja det är en riktigt bra häftepinne och därmed också nybörjare pinne.
Jag har svetsat sedan 1965 i olika perioder och just Esab 4332 är den pinnen man använder för att ”häfta” ihop saker, den har ingen styrka så blir det fel är det bara att bryta bort och göra om.
Slätter man samma häfta med OK 4800 så bryter man inte bort delen.
Klicka här för att svara