Hej.

Nu när jag har ett hus så är det dags för att fixa en riktig såg. Jag hade tänkt mig nått för ca 5000 med bord, kan gå högre om det är motiverat. Vad jag har förstått så är dessa bra alternativ:
METABO KGS 254 M (Om jag fattat det sågar denna genom tjockast trä)
DEWALT DWS777 (Denna kör med skugga och inte laser vilket verkar vara bättre, men kan inte såga spår)
BOSCH PROFESSIONAL GCM 8 SJL (Denna sågar bredast trä)
vilka + bord blir ca 5000.

Så frågan är väll tror jag, var är bäst spårsågning eller skugga?

Eller så kanske jag missat nått annat viktigt man bör tänka på eller missat någon modell.

Jag har tyvärr ingen jämförande input, bara ett omdöme av min 7 år gamla DeWalt -såg som varit med under både trallbygge och renovering.
Bra, stabil och glappfri såg som man kan placera nära en vägg pga de inbyggda gejdrarna.
Jag saknar inte någon laser, men det kan ju bero på att jag aldrig haft det på någon såg.
Några gånger har jag stört mig på att jag inte kan spåra annat än på frihand.
Det går att köpa till adaptrar för att koppla dammsugaren till 3 ställen på sågen, det tar hand om en hel del av spånet, men naturligtvis inte allt.
Jag är nöjd.

Bra sågar allihopa, DeWaltens ergonomi skiljer sig från de andra och du borde testa dem för attse vad som är mest bekvämt för dig.

Jag har en Bosch Professional 8 SJL sedan 2015 och är riktigt nöjd med den! Enda som har strulat med den var att efter 2-3 månader så gav lasern upp så jag reklamerade den till NetOnNet som genast skickade den till Bosch. Efter knappt en vecka var den tillbaka med en helt ny laser och sedan dess har den fungerat felfritt. Jag har även en Bosch Professional lasermätare som gav upp (troligen handhavandefel då den drabbades av kondens som inte gick att torka ur) som Bosch bytte ut trots att jag inte hade kvitto kvar på den, den var 5 år och felet antagligen var mitt. Så jag måste säga att Bosch service av i alla fall deras prylar i Bosch Professional-serien är suverän!

Vad gäller lasern så var den på min inte helt i linje med klingan från början så den var lite svår att gå efter, men jag köpte en aningen tjockare klinga så nu linjerar kanten på laserlinjen med klingan. Det går säkert att ställa in lasern, men jag tyckte att det var enklare att bara köpa en klinga som var aningen tjockare. Tror jag köpte en klinga som är 2,6 mm (möjligen 2,8 mm) i stället för 2,4 mm. Sen gäller det att tänka på att klingan inte hamnar rakt över laserstrecket utan den går längs med ena kanten av sträcket så att säga, men jag misstänker att det är så på alla och det lär man sig snabbt. En bra sak de har gjort är att det sitter ett litet plastskydd över lasern som man enkelt kan fälla ut och göra rent när det börjar bli lite väl mycket spån på den så man slipper försöka blåsa rent lasern. Ingen aning om det är standard även på andra sågar, men kan säga att det har sparat mig massor med tid genom åren då det tar 1-2 sek att få rent den.

Spårningsfunktionen har jag inte använt jättemycket, men trots det skulle jag absolut inte vilja vara utan den då den underlättar så mycket de få gånger den behövs.

Sen älskar jag att den klarar av att kapa skivor upp till 62-63 cm breda om man först kapar igenom halva och sedan vänder skivan och kapar andra halvan. Visst går det att göra med en cirkel-/sänksåg men personligen tycker jag att det är smidigare med kap-/gersågen då jag bara behöver markera ett streck och vet att jag får ett snitt på 90 grader. Dessutom står kap-/gersågen nästan alltid framme och lättillgänglig så det går mycket fortare för mig att använda den än att leta efter cirkelsåg plus anhåll.
Bosch Professional kap-/gersåg på ett sågbord med träskiva och verktyg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kap-/gersåg med träskiva framför och laserlinje på skivan, placerad utomhus på ett sågbord med spån och verktyg omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nackdelen med den är att den precis inte klarar att kapa 95 mm stolpar, men det är sällan jag behöver kapa så pass stora stolpar så oftast klarar jag mig bra med att kunna kapa 70 mm stolpar/reglar. De få gånger jag har behövt kapa 95 mm stolpar har jag kapat så långt det går och sen snurrat stolpen ett kvarts varv och tagit den lilla bit som är kvar.

Vad gäller sågbord så har jag detta bord till https://www.bauhaus.se/sagbord-bosch-bla-gta-2600 och det funkar över lag bra, enda nackdelen är att den inte har lösa rullar på stöden. Det gör att det kan vara väldigt tungt att försöka dra stora, långa reglar på plats så skulle jag ändra något i min setup är det ett sågbord med rullar, ex denna https://www.bauhaus.se/arbetsbord-bosch-bla-gta-2500

Vad gäller skugga eller laser så har jag inget att jämföra med, men jag är nöjd med lasern på min. Tyvärr syns inte röd laser i solsken, men jag har hört att grön laser ska vara bättre då. Vet inte om skuggan syns i solsken eller inte.

Det jag har gjort med min såg är bland annat byggt altan, garage, div renoveringar inne, sågat lister, sågat aluminiumskenor (med aluminiumklinga), kapat hyllplan, kapat byggskivor mm

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag har en dws777 och det är en bra såg. Bra byggsåg. Väldigt snabb på 6100 rpm dock. På sistone har jag fått ett behov i min hobby att såga andra material än trä, med lägre varvtal och maximal precision, så jag ska byta till en Kapex KS60 framöver.

Boschlasern är kass för man ser den inte i normalt dagsljus utomhus.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.