Ganlet
Ganlet: Någon som vet om det går att dela eldfast tegelsten (höjd 64mm) med en stenklip? Maskinen i sig ser väldigt smidig ut, hade behövt dela en par stenar så att säga. Men vet att eldfast av högre kvalitet är riktigt hårda, hört att de sliter ut diamantklingor utan vattenkylning. Så jag är lite skeptisk.
0 svar · 863 läst
H
hrt: Stod inför samma val för ett år sedan. Valde tillslut mellan Dewalt och Makita och slutade på Makita på grund av att dom har ett väldigt stort utbud av 18V verktyg (även till trädgården). För mig passade Makita också bättre i handen. Jag har köpt ett par verktyg nu och väljer alltid borstlös. Skulle sannolikt inte spela någon som helst roll för det jag gör men känns roligare
1 svar · 1,9k läst
Johan1982
Johan1982: Tjena, någon som snubblat över något verktygspaket nyligen till bra pris?! Har idag egentligen inget speciellt och tänkte börja kitta upp mig på något märke där man kan använda samma batterier till olika maskiner.
0 svar · 801 läst
C
CAH: Har tappat en fjäder undertill på min åkgräsklippare och kan inte se vart den skall sitta! Fjädern är cirka 20 cm lång och en cm i diameter och har med ”broms/koppling” att göra, alltså höger pedal. Då fjädern lossade försvann motståndet på pedalen vid nedtramp.... Misstänker att det finns andra märken på klippare som är uppbyggda på samma sätt så tips från ägare till
0 svar · 1,7k läst
L
Lovan83: En färdig sån container kommer att vara mycket bättre än alla former av temporära väggar. Tom en tom container kommer vara bättre av den anledningen att du har ett riktigt rum som stoppar åt alla håll inkl golvet. Ljud går inte i linjer utan breder ut sig i luften åt alla håll. Därför kommer aldrig en vägg mellan maskinerna och grannarna att räcka för att dämpa ljud. Det kan
4 svar · 1,7k läst
DennisCA
DennisCA: Det kanske är så här också men jag fick inget automatsvar om det. Jag har skickat till en annan person och frågat också, kan hända den jag frågade har slutat för det var ett tag sen jag köpte filtren.
11 svar · 1,9k läst
E
Empho: [citat] Vore inte så dumt faktiskt! Har kört tills nu med en annan bordsfräs jag snickrade ihop, men vore inte så dumt med en hylsa till Lunan! :D
5 svar · 1,5k läst
C
ciagag: Är det möjligt att Dewalt använt centrumbultar med andra dimensioner än hela mm, tex någonstans mellan 5 och 6 mm?! Tum-gängat? Eller 5,5mm? Försöker fästa den i nyare sågbord men varken 5 eller 6 mm bultarna passar. De invändiga gängorna kan förstås vara dåliga...
0 svar · 2,5k läst
SkitOxe
SkitOxe: @FredrikR Det är absolut inget fel på Biltemas pistol. Det är faktumet att den är så enormt stor och tung och ansluten med en slang till en tung kompressor som man ska släpa runt överallt. Och slangen fastnar på byggställningen om och om igen. Men funktionen i sig är helt felfri. Den är bara så sjukt mycket drygare än en helt sladdlös och gaslös.
8 svar · 3,3k läst
T
Thomas_Blekinge: För trådar anger gauge-måtten antal dragningar i dragbordet för att få fram tråden i den angivna tjockleken. Högt gauge-värde --> tunn tråd. Roligt med abstrusa mått och vikt. Om man inte behöver använda dom i dagligt arbete.
40 svar · 20,1k läst
·
Anders 1920-tal
Anders 1920-tal: [citat] tanken har slagit mig!
9 svar · 1,5k läst
·
A
arasmus: [citat] Tack! Jag tror jag gör så att jag också köper den lilla billiga och så får jag skaffa en annan för trä när jag behöver något bättre än den jag har.
7 svar · 2,1k läst
1
11764: [citat] . Hej kolla med Tyskland , jag behöver en startknapp till min såg att nr 5604 R. Dom leverera Knappen o frakt kostar det 22 euro , svara mig på e Mail / Eddy. H@ swipnet.se ( Eddy )
23 svar · 16,1k läst
P
pfb: Nu är det slutvelat, fick hem Hitachi C6BU2 från Hylte idag. Nöjd
16 svar · 10,5k läst
·
Z
zada11: Biltemas adapter som länkas här ovan är helt överlägsna. Vi har kört dom på firman i många år. Alla andra vi testat går sönder efter ett par dagar. Biltemas håller i månader. Sedan kör du bara vanliga enkla hylsor på adaptern.
7 svar · 6,2k läst
S
stefan_o: Kolborstar finns på en polsk webshop SZCZ E64 6,3x12,5x22 BOSCH 1607014129 Överpris för kol som borde kosta 10 kr styck. Tar ned Thuja häcken med en tigersåg som alternativt verktyg
1 svar · 2,1k läst
tullemannen
tullemannen: Lyfter min gamla tråd. Har även en KS60 privat och den kommer stå hyfsat permanent i garaget snart. Sugen på att ha den på ett MFT-bord. Men om jag förstår det rätt är inte Festools MFT-Kapex anpassat för just KS60? Någon som vet mer om det? Har för mig att KS 120 & 88 passar på MFT-Kapex och att arbetsytan på ett vanligt MFT då blir samma som anliggningsytan på sågen...? Make
5 svar · 2,4k läst
T
trojlee: Lyckades lösa problemet, frågan är bara vad som triggade det hela. Tog isär motorn och blåste rent, tog lös styrkortet och besiktade av det. Hittade inga fel. Motionerade alla kontakter/kontaktytor. Tog lös 220v anslutningen och besiktade, rengjorde nivågivarna till behållaren. Hips-vips fungerade allt igen när allt var återmonterat. Skönt! / M
1 svar · 2,3k läst
K
KjellTimell: Problemet löst, bytte stenklippen till en annan. Nu tjongar den distinkt och ger snitt i paritet med vad jag hade förväntat mig. Inte knivskarpa, men fullt användbara!
1 svar · 2,8k läst
·
Sturmtiger
Sturmtiger: Tack för hjälpen
11 svar · 3,2k läst
·
C
cpalm: Tycker TS tänker rätt kring storleken på Bosch-satsen när bitsen skall vara med ut på jobb. En sådan där vanlig 30-någonting-delars sats är en bra kompromiss mellan storlek och urval, då brukar det till och med vara två stycken av de vanligaste bitsen. Men håller med om att det inte finns någon större anledning att satsa på något dyrt. Motsvarande sats, om än i lite enklare
3 svar · 3,5k läst
P
Pysslarn: När det gäller maskiner som har blottad klinga/blad som t ex en sticksåg kan ju ett barn skada sig allvarligt även om kontakten är utdragen. Säkrast måste ju vara att barn inte kommer åt verktyg och maskiner överhuvudtaget; ser egentligen ingen anledning att småbarn uppehåller sig på arbetsplatser även om det är på hemmaplan. Mina tio... //Ronnie
10 svar · 1,5k läst
Fairlane
Fairlane: Åk och byt den. Det står ju 2019 på den, så garantin gäller: Jag skulle inte försöka laga (även om det kanske är lätt) när garantin gäller.
1 svar · 4,7k läst
·
C
C.Lundin: [citat] Modellerna är ju ofta anpassade till vad man ska använda maskinerna till. Det innebär att det är svårt att ge generella råd när det kommer till olika modeller. Men det finns ju budgetmodeller, som ofta kanske nödvändigtvis inte är sämre, med lägre prestanda. Sedan finns det ju större/kraftigare maskiner som ger mer. Om du bestämt dig för ett märke så skulle jag
14 svar · 3,3k läst
M
Maximarcus: [citat] Visst är det skillnad mellan borr och borr men det är också stor skillnad mellan betong och berg.
17 svar · 12,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag hade just en nära-döden-upplevelse med en traditionell koppling.... stod på en ställning 6m upp under pågående fasadarbete/målning. Hade med mig en tioliters rostfri Gloria tryckspruta som jag skulle blåsa upp tryck i. Brukar bara hålla kopplingen mot nippeln men denna gång klickade den fast och trycket steg i en rasande fart.....och där stod jag med en rf-behållare mellan benen
23 svar · 10,2k läst
·
P
PatrikJo: Förutsatt att du inte gängar jättedjupt så borde det inte vara några problem med en julatapp heller. Var du noga med att bryta spånan ofta? Annars går det snabbt utför.
12 svar · 5,6k läst
ofrivillige_hantverkaren
ofrivillige_hantverkaren: OOPS!!! Fel fel fel tråd. Råkade posta något orelaterat som raderades för en annan tråd :) Tack för mig (pinsamt). ;)
9 svar · 4,4k läst
N
Nyikåk: Jag köpte en sån här för några år sen på Jula på en "halva priset erbjudande", betalade 999 kr. [bild] Den var återkommande på såna erbjudande tidigare, men kanske ersatts av någon annan sats nu. Finns att beställa dyrt här: https://www.bahcoonline.net/productos-bahco/6025-jgo-vasos-mixto-1-4-1-281pcs-s81m1x-7314150180127.html
13 svar · 3,4k läst
·
T
Teleportgubben: [citat] Okej då ska jag försöka få bort all jord till matar hjulet.
10 svar · 9,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.