Verktyg & Maskiner
johmi: Nix. Men vid första anblick ser det dyrt ut (Dewalt 774 $425 + frakt $51).
snowjim: Om den luktade bränd så är det troligen inte knappen. Prova ta i sär den och se om du kan se eller likta till dig någon hint där.
heimlaga: Tanken verkar vara att då skaftet är extralätt så kan man få en lättare hammare med samma vikt på huvudet som en vanlig. Det är ju huvudets vikt som gör arbetet så då menar de att deras 15 oz hammare med samma huvudvikt som huvudet på en vanligt 15oz skall vara lättare att spika med men fungera lika effektivt. Samma resonemang brukar användas av de som håller fast vid den gamla
Mazen: Talmeter. https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/mat-och-markverktyg/mattband/hultafors-talmeter-mattband-3-m-nd16070?channable=00a9e8736b75004e44313630373094&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMI0eqw6eTm6wIVAyF7Ch3amw4iEAQYASABEgKX6_D_BwE
tommib: Man måste tydligen vakta sin autocorrect... Spanner ska det givetvis stå där uppe. Å andra sidan hade Violina redan sagt det.
johan5588: Hej, någon har bytt klinga på den röda stora meec med 305mm diameter? Vilket håll ska skruven dras för lossas? Min är redan skadad tips på hur jag får loss den ändå? Mvh Johan
FredrikR: Sent svar men.. du fäster fräsen från ovansidan av bordet, igenom skivan och skruvar fast den upp och ner i bottenplattan. Tror inte det är vanligt att fräsen fästs mha. parallellanhållet.
MultiMan: @Isakare Du skrev ditt inlägg inne i min text, då blir det så.
screamin-daemon: @Muuuuurtin Kanske denna? (Matthias Wandel) [MEDIA=youtube]TCzelJrFp9E[/MEDIA]
basseman: Går det lika bra med rostri dyckert? Rosfri dyckert finns bland annat här https://www.hjotrade.se/dyckert/minidyckert-18-gauge.html Jag köpte för några åre sedan rostfria dyckert från Motek nuvarande Protool.
findus42: Det kanke går att balansera stocken med vikter. Troligen så är det nödvändigt oavsett om stocken är helt rund eller ej. Därmed så kan det vara bäst som du tänker göra. Utseendemässigt tror jag på din metod. De i båtklubben som gör nya master till gamla skepp har en motorsågsjigg med rullar till hjälp när de grovformar masten. Mvh Findus
Skånepöjk: Motorkap med en räddningsklinga då smäller det ;)
Anonymiserad 109102: Köpte en Vedklyv scheppach HL 730 och när man ska justera höjden på kniven så fungerar det inte. Jag tog loss röret som går från låsskruven som sitter högst upp på klyven och tog loss sprinten som håller fast röret och då ramlade det ut två stycken M6 muttrar, gängen på stången är för liten för de här muttrarna, den här gängstången borde ju sitta fast i något inuti
MEE-84: [citat] Ja, ok kanske, säger jag. Men MKBs stenhårda takbetong vette tusan om din Schill hade rått på? Det kan också vara som så att det var puts eftersom betong är armerat, och det tar jättelång tid att borra genom det utan SDS. Kul att det gick i alla fall.(y)
northernlight65: [citat] Medhåll. Skruvade inte trall men bär/ströläkt skruvades. En koppling till kompressorn gick sönder så spikpistolen fick vila. ;)
heimlaga: Ja sådär såg de ut de gamla. Jag försnillade en sådan som barn utan att veta vad det var. Ett primitivt elände måste det ha varit att borra med
Giosman: Hej. Har kollat med EJCA - de kunde inte få fram denna. Bra att kunna få hjälp i forumet, tack. Finns den någonstans därute vore det ändå bra att ha en kopia tillhands. [citat]
FredrikR: [citat] Vill du utveckla? Syftar på bredden? :thinking::)
Styret: Jag ska inte fräsa igenom stycket utan göra en väldigt exakt urgröpning kan vi säja. massa bra tips om jag skulle gått igenom helt men nu är det lite speciellt projekt. Det blir nog ett 75 mm lång stål för att avverka maximalt på ett pass och sen låskistfräsen för att köra dom sista passen riktigt djupt. Tack för tipsen!
heimlaga: Jag brukar skänka bort det mesta spånet åt en bekant som eldar med flis. I utbyte var han med och hjälpte till vid sågen när vi sågade virke i våras. En del spån blir också fyllning på skogsstigar och en del hamnar i komposten och en del använder sambon i sina trädgårdsodlingar. Tidigare sålde jag också en del för 5 euro säcken åt djurägare men småningom blev det osäljbart.
HenkeH2: Min lokala byggmarknad ( känd kedja) erbjöd mig en DeWalt 7485 som de haft inne på reparation för 4500kr, nypris ca 6500 kr. Vad som reparerats kunde säljaren inte se men jag skulle få garanti som om produkten varit ny. Är det en bra deal? Ska jag pruta mer?
Robert-san01: [citat] Nästan så jag tror tvättsprutan som brukar följa med skulle kunna funka.
DrDim: Någon som vet något om denna cirkelsågen? Man kan få den för 2000kr inkl skena och box har jag sett. Hittar inte många andra sågar med skena som paket, typ bara Bosch GKS 55 men då får man ge en tusenlapp till vet inte om det är värt pengar.
Fario: Jag köpte en ny. Nu känns allt bra igen. [bild]
Harald Blåtumme: Kört en hel del med Hiltis TE-CX även i hyfsat grova 20 & 25 mm och de käkar armeringsjärn som ingenting.
VidarH: Är man lite osäker på huruvida man gillar Wera så har de en egen julkalender... Inte den billigaste, men jämför man med en Lego Star Wars eller Harry Potter för 370 kr så är det rätt okej ändå.