Ja det är frågan någon som testat det om det funkar i betong? Kan man skada maskinen?

Har ett par borrmaskiner som jag inte kan identifiera vad det är för dom är så pass gamla så man inte kan hitta dom på nätet. Misstänker att det är borrhammare dock. Jag har även betongborrar som jag tror är för slagborr då dom inte har SDS försänkningar. Det finns inga symboler på reglagen förutom kanin och sköldpadda vilket jag antar är varvtalet.

C
Har maskinerna en vanlig spännchuck är det nog inga borrhammare. Borrhammare bygger på principen att maskinen hamrar på själva borret som därmed måste kunna röra sig fritt fram och tillbaka i chucken som därför måste ha en annan konstruktion än en vanlig spännchuck.

Finns borrchuckar med SDS fäste.

Protte

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
C
prototypen prototypen skrev:
Finns borrchuckar med SDS fäste.
Förvisso, men då får man ingen hammarfunktion. Eller?

Okej jag tror jag hittade svaret i FAQen nu. Där står att vanliga borrar inte passar i SDS fäste. Såå jag antar att om borrarna utan SDS försänkning går att fästa över huvud taget så är det inte en borrhammare. Tack

C
H Henrik1111 skrev:
Okej jag tror jag hittade svaret i FAQen nu. Där står att vanliga borrar inte passar i SDS fäste. Såå jag antar att om borrarna utan SDS försänkning går att fästa över huvud taget så är det inte en borrhammare. Tack
Precis så, det är två helt olika principer och passar inte ihop överhuvud taget. Ingen förväxlingsrisk. ;)

H Henrik1111 skrev:
Lägg opp bilden. Så får vi se.

C cpalm skrev:
Precis så, det är två helt olika principer och passar inte ihop överhuvud taget. Ingen förväxlingsrisk. ;)
Skulle vilja att du har fel.

Då det passar utmärkt och var väldigt vanligt förr innan alla batterimaskar.

Närbild på en borrchuck fastspänd på en träplanka, tydliga tecken på användning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk handverktyg med chuck framför, placerad på ett träbord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lätt upp bilder på maskinerna så får du nog reda på vad det är ganska snart. SDS fästet förhindrar borret från att tryckas in hela vägen i chucken. Är borren för slagborr så är dom nog bara anpasade för tegel och andra mjukare material.
M MEE-84 skrev:
Skulle vilja att du har fel.

Då det passar utmärkt och var väldigt vanligt förr innan alla batterimaskar.
Att du kan sätta vilken pinne som helst i en vanlig borrchuck är det ingen som säger emot men att sätta ett vanligt borr i en sds chuck är bara att glömma. En diameter och det enda som håller borret på plats är kullager som hamnar i den utfrästa skåran.

SDSDRILL.png

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
H Henrik1111 skrev:
[bild][bild]
Det där är nog en gammal slagborr bara. Släng den och köp med SDS annars kan du stå hela dan.

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Lätt upp bilder på maskinerna så får du nog reda på vad det är ganska snart. SDS fästet förhindrar borret från att tryckas in hela vägen i chucken. Är borren för slagborr så är dom nog bara anpasade för tegel och andra mjukare material.

Att du kan sätta vilken pinne som helst i en vanlig borrchuck är det ingen som säger emot men att sätta ett vanligt borr i en sds chuck är bara att glömma. En diameter och det enda som håller borret på plats är kullager som hamnar i den utfrästa skåran.

[bild]
Ska inte bråka men har sjä,lv kört vanliga borr i borrhammare många gånger. Man får naturligt inte slag men man kan borra genom träd och så viade.

H Henrik1111 skrev:
[bild][bild]
Har dom ingen inställning för slag och/du inte känner att dom slår så är det med störsa sannorlikhet helt vanliga borrmaskiner.

Har dom ingen inställning för slag och/du inte känner att dom slår så är det med störsa sannorlikhet helt vanliga borrmaskiner.
Ska du borra mycket i träd kan det fungera men inte i hårda materia! :lying:

M MEE-84 skrev:
Ska du borra mycket i träd kan det fungera men inte i hårda materia! :lying:
Jo det fanns ett reglage till men symbolerna är nästan helt bortnötta men kan vara en vanlig borrsymbol på den ena och då gissar jag att det andra reglaget har varit hammare så är nog slagborr. Var nog bara önsketänkande att de var borrhammare för ska borra i betong ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.