4 075 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Cirkelsåg, Bosch eller Festool?
Skiljer en del i pris gissar jag. En fördel med Bosch är du kan använda skenor från andra märken, en fördel med Festool och FSK är skillnaden nedan.P PEHEN skrev:
Nej, det tycker jag inte, FSK sitter fast i sågen. FSN är är för vinklar ihop med annan skena.
Med Bosch har du otyget med avsaknad av klyvkniv och med andra ord betydligt större möjlighet att hamna i tråden med olyckor med elverktyg.
Festool HK har en liten annorlunda klyvkniv som sitter på klingskyddet men i och med det gör nersänkning i sågen rätt enkel. För mig är har den det bästa av flera användningsområden under förutsättning att du även inte snålar med tillbehören. En FS skena gör den i princip till en sänksåg, lös så blir det en bra normal cirkelsåg och med den återfjädrande skenan så kapar man reglar med perfekt snitt med turbofart i konkursens med en kap/gersåg
Festool HK har en liten annorlunda klyvkniv som sitter på klingskyddet men i och med det gör nersänkning i sågen rätt enkel. För mig är har den det bästa av flera användningsområden under förutsättning att du även inte snålar med tillbehören. En FS skena gör den i princip till en sänksåg, lös så blir det en bra normal cirkelsåg och med den återfjädrande skenan så kapar man reglar med perfekt snitt med turbofart i konkursens med en kap/gersåg
Fördel Bosch är bättre skarvning av skenor. Fördel Festool att skenorna sticker ut längre än sågen så att skenan kan ligga dikt an mot något. Fördel Makita är att sågen inte kan tippa från skenan när du sågar med vinkel. Inte helt lätt val med andra ord.
Klicka här för att svara