Verktyg & Maskiner
bulleribock: Jag skulle kunna tänka mig det om man hade den i ett hörn, det blir inte mycket damm i luften men det blir en skvätt bakom blir det när klingan går igenom baksidan på träet. Jag har ett elfa hyllsystem bakom min såg, när jag är klar får jag dammsuga av lådans lock som jag har i hyllan bakom, men det är ingen katastrof
blorre: Hej, Tyvärr så planar min planhyvel inget vidare plant. Eller ja det blir plant men inte parallellt mot motsatta sidan. Hyvlar liksom lite snett. Kan skilja någon mm mellan sidorna i tjocklek. Ser ingen direkt enkelt sätt att justera bordet på förutom att shimsa under dom tre skruvarna som sitter under bordet. Är det så eller någon som känner till ett bättre sätt? Vh Blorre
cpalm: [citat] I synnerhet när det gäller däcktrycksmätare så håller jag inte riktigt med. Inte minst eftersom de oftast (idiotiskt nog, kan man tycka) har ett så pass brett mätområde att man rör sig på en mycket liten del av skalan. Nog vill man ha en noggrannhet på ca 0,1 bar, och sett i det perspektivet mäter de alltsom oftast helt åt h-e. Så jag tycker frågan är högst relevant.
AndersS: Om du tittar på din bild och hur mycket stora årsringarna är samt ett mjukt träslag, är det gran? Så säger jag som i tidigare inlägg att det nog är nästan omöjligt att inte få märken med den fräsmetoden. I ditt fall får man putsa till kanten där stödlagret gjort märken.
EdgarX100: [citat] Tack för din expertis, Alfredo. Då vet jag att maskinen kan användas till att den ger upp. Blir det mer omfattande borrning får jag sig mig om efter något mer modernt.
Remco: [citat] Sant. De flesta mltidetektors ser inte djupare än 35-40 mm och det just plyfa som verkar problemet. Saken är att jag vill hänga upp något tyngre och vill skruva den i en regel bakom.
Stefan1972: Tror det där är en sån hatt Briggs hade problem med. Ska alltid bytas då de ramlade av av sig själva typ. Lär inte vara nå problem att hitta hos nån som har lite briggs grejer.
snowjim: Ja, alltså man ser inte på chucken att den roterar ojämnt man känner endast det. På min första var det väldigt tydligt varje gång man bytte verktyg på maskinen. Troligen är det något med de 3 klorna som ska gripa verktyget som inte är helt jämt inne i chucken. Först tänkte jag att det kanske saknades fett/olja men sen såg jag att det kom ut olja efter ett par gånger. Det är
Bushlake: Kol som passar till Biltemas vinkelslip 17-174: https://www.kohlebuersten-gomes.eu/se/kolborstar/kolborstar-foer-elverktyg/kolborstar-skil/vinkelslipar/3783/kohlebuersten-skil-9135-9235 Man får fila ned kanten på hållaren lite bara.
N_F: Efter en genomgång och lite service fick jag till det, i förlängningen på ena kolven så är det en stång med en liten ratt på för att hissa fräsen. Men den kärvade tidigare så jag förstod inte syftet med den, den är tyvärr lite väl liten och på sidan av motorn så man får dålig grepp om den. Så det blir att ersätta den med något så jag får ner en ratt under fräsen, fixar
Daaaaaniel: Tjabba Funderar på att köpa Milwakuee FDDX och skulle vilja höra om det finns någon här som själv har sån hemma i verktyslådan och vad denne i så fall tycker efter en del användande? Finns såklart en del reviews på Youtube men alla dem är unboxing och first impression filmer. Vore intressant att höra vad någon med lite mer erfaraenhet tycker :) [bild] // Daniel
Lellan: Grymt, tack för svar! Min Kärcher Puzzi våtdammsugare började skrika och lukta väldigt mycket bränt. Öppnade motorn och hittade detta. Blir nog att köpa kullager från Biltema då :D Hoppas på att jag får ihop motorn utan bekymmer, konstruktionen på min var lite dum. [bild]
Fario: Jag hittar ingen information om den mätare jag har. Huruvida en sådan mätare är värd att använda alltså. Jag köpte den för några år sedan men den har mest legat och skräpat. Men nu vill att den skall göra nytta. Idag mätte jag som exempel på den garagevägg jag skall lägga nytt lager lasyr på. Väggen som helhet visade 12-13% men längst ned i ett skuggat hörn där kände mig
Pewh: Tack för svar. Det blev en utan X-lock med AEG-muttern. Funkar kanon.
Peter2400: Räcker väl gott med en vettig helförsäkring?
FredrikR: [citat] 18 eller 16g låter klent för spontat golv. 15g känns mer rätt för golv. Ofta går det att vinkla pistolerna bra så man kommer åt fast de har rakt magasin, är i hörnen man kan få lov tänka lite kreativt. :)
Frustrator: Med sladd slipper du dessutom välja märke och kan ta det verktyg som är mest verktyg per krona för varje uppdrag.
aunnr1: Det har du säkert rätt i men jag tänkte att nån här borde väl ha nåt exempel på vad dom använder, det är ju många som tillverkar limträ o fingerskarvat virke.
Skogspromenix: Kan meddela att allting gick bra, snabb frakt och bra packat. Var väldigt osäker på att de skulle ha den specifika Panasonic motorn jag ville ha, då lagersaldo inte finns på hemsidan. Men allt jag beställde dök upp efter 4 dagar
Allvetaren: Tror att den heter SKIL 1960 DA. Jag sökte på det och fick träff på Amazon med recensioner. I USA verkar den dock heta något annat.
Hep: Inte dåliga, men sak som jag själv sett som är rätt tydlig. När jag var i restaurangbranschen jobbade jag med rätt många kockar. Ingen av de som betalade sina egna knivar använde global och av de som var sponsrade vet jag två som använde annat när kamerorna inte var där. Själv tycker jag såpass illa om greppen att jag aldrig kommit så långt som att testa stålen ordentligt.
JeLö: [citat] Man får inte skicka det med posten hur som helst heller längre. Därför jag funderar på att prova en lokal auktionsfirma istället för tradera då jag inte vill krångla med att skicka det.