Jag visste att det fanns ett verktyg jag saknar.

• Gilla
  • Älska
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Svarvning låter för mig som om påfrestningarna kommer bli orimliga. Ingen konstruktion jag kan föreställa mig kan rotera en obalanserad tvåtonsstock 200 varv per minut utan att flytta sig eller bryta ihop.

Återstår någon form av frässvarv. Då handlar det mest om tålamod.

Stocken har en omkrets på ca 2 meter. Gissar bara om matningshastigheten men 4 meter i minuten kan vara lämpligt. Då kan stocken rotera 2 varv per minut. En fräs riggas så att den skär tvärs fibrerna i samma riktning hela tiden. Så fräslådan behöver bara ta upp kraft i en riktning förutom kraften från matningen. Med ett 25mm notstål i fräsen kan du mata 10mm per stockvarv vilket ger 2cm i minuten. M20 har en stigning på 2,5mm. Då påfrestningen på fräslådan blir måttlig så borde det duga.
Det blir drygt, men med maskinell matning handlar det om att slå igång grejerna på morgonen och sedan starta om med nästa varv tills det är klart.

Gigantisk modell av @Ola C s Snabba och smutsiga frässvarv
[bild]

Ram för stabiliteten. Kan ramen användas som referens vid bearbetning så är det ingen nackdel att den finns där.

Behovet av precision är överdrivet. Ett större problem är att fästa stocken så att den inte glappar eller börjar glappa innan jobbet är klart. Kanske gamla traktorvagnsaxlar kan duga.

Motorsåg kan möjligen medge större matningshastighet men jag tror att underhåll av kedja och brist på precision stjäl tidsvinsten. Är den förbränningsmotordriven tillkommer också motorunderhåll. Ingen motorsåg är byggd för kontinuerlig drift med last under flera timmar.

Om stocken är riggad så att den går att rotera så är det förhållandevis enkelt att märka upp var det skall tas bort. Då tror jag på TS tanke att grovbearbeta med bila.
[bild]
Ellar så riggar man upp en linjelaser. Det skulle troligen jag göra.

Jag har själv ingen erfarenhet av att arbeta med bila. Har en snickaryxa men det är leksaker vid en jämförelse. Hal läst om hur man använder bila vid timring men inte utfört det. Vet hur stor betydelse arbetsställningen har. En stock med de mått det gäller går inte att gränsla. Står man vid sidan så måste man arbeta på samma sida av stocken som man står på. En tänkbar möjlighet för att kunna arbeta utan att snedlasta kroppen är att stå upprätt med en fot på ramen på var sida om stocken och använda en tjäckla med långt skaft.

Ju mer balanserad stocken blir. Ju högre hastighet kan man tillåta vid roteringen. Vid en rotation på 60 varv/minut så kan man använda skärande metoder. I samma gigg som en fräs eller motorsåg kan stål monteras.
Ett stål från en skrubbhyvel skulle kanske ge rätt utseende.

Mvh Findus
Inget pappersbruk med någon bred maskin i närheten? Då kanske se har en trälåda för valsar över som du kan ta över. Kunde vara en bra start till fräsen. Men 7m och över är ju lite sällsynt...

// Ulf

Gammal byrå med spegel och handtrampad träsvarv, antikvitetstillbehör och fotografier som skildrar historiskt hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H heimlaga skrev:
Det går fortare och exaktare med bila än med sågjigg när det bara handlar om en stock och motorsågen är i minsta laget.
En salig anfader stod hemma i snickeriet och tillverkade allt från dragspel möbler och likkistor.
Träsvarven står kvar i verkstan orörd, handtrampad. Från någon gång 1800-talet.
Det mesta av verktygen finns kvar från den tiden.
Allt var gjort manuellt. Stockar sågades med vattenkraft vid byggdesågen/kvarn.

Jag antar att Lars-Ola skulle taget hästen o släde, draget stocken till sågen och som du nämnde göra den 8-kantig, genom ett V-block inunder släppt den igenom ramen igen.
Lars-Ola hade tid att bygga och det skulle ta tid. Ett hus till en i socken byggdes ena året på andra sidan sjön märktes och med häst o släde släpades över på isen nästa vinter, för att åter monteras upp påföjandes vår. Mycket finns beskrivit i böcker kvar i snickeriet. Gammal byrå med spegel och handtrampad träsvarv, antikvitetstillbehör och fotografier som skildrar historiskt hantverk.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
På bilden föräldrar tv och jag th

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
En motorlift som håller en tung maskindel i ett verkstadsrum för planing.
Skapa konto

Vet inte vad maxvikten till fräsen kan vara, men kraftigt överstigen här.
Rototillt. svetsad och alborrad och nu uppspänd för planing. Fick lyfta med motorliften. Två man lyfter inte bottendelen. Ingen travers i svarvrummet.
Planar för ett shims 5 mm, inpassning med bladmått.
Svarvverktyg-1-1-1-1.jpg

Kan ni få tag i en gammal bakaxel från en skåpbil?
Såga axlen vid delen som går in i axelröret, dvs behål den fjädrande delen av nav och lägerinfästning. Montera detta på en kraftig bock av stock eller likande. Vänd på bromsskivan och monterna den bakomfram, borra ett par hål i bromsskivans bromsdel, montera centrerat på stocken med grova franska eller likande.
Då har ni fått till ett kraftigt lager som inte behöver motspännas. Handrulla stocken.

Därefter kan en enklare fräsjigg modell logosol eller likande byggas av en stege eller lite regelvirke som en motorsåg grovsågar med, därefter en fräs på de ställen som behöver fin yta,

Tror inte den behöver snurra särskilt fort för att resultatet ska bli acceptabelt. Flera hundra varv i minuten låter som sagt vågat och troligen helt onödigt.

• Gilla
kest
  • Laddar…
C corre skrev:
Kan ni få tag i en gammal bakaxel från en skåpbil?
@corre Kom att tänka på en uttjänt gräsklippare med hydrostatisk drivning kan man få för småsmulor när bordet är slut. Drivenheten på ena sidan stocken som du beskriver samt något av baklagren som upphängning på andra.
Då borde man kunna få stocken att rotera med mycket låg hastighet till hög.

Jag tror inte det behövs mer än handrotation.

Det är ett par glidytor som måste vara paraella samt ett avslut (fyrkantigt) som behöver linjeras med glidlager. Sålänge lagringen är stabil så kommer det inte behöva svarvas något, utan fräsas in med motorsåg, därefter överhandsfräs och/eller bandslipmaskin om man går med moderna verktyg.
Resten av axlen behöver inte vara lika rak och fin yta.

Drivsidan kan vara en halv bakaxel där diffklumpen är stevsvetsad, med handvev eller en enklare motor.

Jag har börjat fundera om man skulle ta det så enkelt att man sätter fast ett hjul från en skrotad hästdragen höräfsa direkt på axeltappen. Hjulet är ju åtminstone 1,60 i diameter så man kan bulta fast någon skrotbit på det som balanseringsvikt om den grovbearbetade stocken inte är helt balanseradoch så sätter man dit ett vevhandtag för två man direkt på hjulet. Hjulet skulle fungera som svänghjul och jämna ut vevrörelsen.

Annars tror jag på Corres ide.

Efter vidare forskningar och funderingar blev det så att jag bilar stocken fyrkantig sedan åttkantig och sedan sextonkantig och sist rund. Det går förvnansvärt bra. Gissningsvis blir nogrannheten inom en halv centimeter.

Sedan får vi se hur illa det blev om jag behöver bygga en frässvarv eller om det får duga.

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Det kanke går att balansera stocken med vikter. Troligen så är det nödvändigt oavsett om stocken är helt rund eller ej. Därmed så kan det vara bäst som du tänker göra. Utseendemässigt tror jag på din metod.
De i båtklubben som gör nya master till gamla skepp har en motorsågsjigg med rullar till hjälp när de grovformar masten.
Mvh Findus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.