Byggahus.se
T
Jag ska köpa en ny klinga till min Bosch GCM8.

Jag har blivit rekommenderad Bosch expert for wood, istället för optilineklingan som sitter på.

Jag kommer i 90% av fallen att använda sågen till trall och reglar m.m. Är det 48 tänder man ska satsa på då?
 
Färre tänder: snabbare, grövre snitt. (reglar, trall)
Fler tänder, finare snitt (golvsockel, foder mm)

Jag har nog Optiline-klingor på alla mina Boschsågar, och det är väldigt mycket klinga för priset!
Ev. har jag en Expert for wood på sänksågen.

Ett tips är att kolla vad du får ge för dom i utlandet.
tex. www.idealo.de eller www.ebay.co.uk
 
Brukar gå paket med klingor på tradera för bra priser, kan vara värt att kolla upp
 
Vad är skillnaden på Bosch "Optiline Wood", "Expert for wood" och "Top Precision Best for wood"? (Med samma antal tänder.)
 
T
Hur många tänder rekommenderas för trall?

Och hur många tänder rekommenderas för finare snitt av lister m.m?
 
48t funkar för båda, är klingan vass och ren är det inga problem att kapa lister mm.
Vill du köpa en dedikerad klinga för lister blir 60t bra.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
I Sverige tycker jag klingorna säljs mer eller mindre uteslutande med 24, 48 och 60 tänder.

Har tex tittat på www.idealo.de och där säljs bla expert for wood med 40 tänder till ett väldigt bra pris. Någon som vet om det märks skillnad på en klinga med 40 tänder resp 48?
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
T
Tänker att SDE klingan, expert for wood, är bättre. Finns för 29 euro med 48 tänder och 21 euro med 40 tänder. Undrar hur stor skillnaden är.
 
Kör på 48t, €8 är väl inget att fundera över?
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Nej det är sant :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T
Ser att klingan säljs med tjocklek 2,4 mm och med 1,7 mm. Den tunnare är dyrare. Hur kommer det sig? Borde inte den tjocka hålla längre och vara dyrare? :thinking:
 
T Ejmelie skrev:
Ser att klingan säljs med tjocklek 2,4 mm och med 1,7 mm. Den tunnare är dyrare. Hur kommer det sig? Borde inte den tjocka hålla längre och vara dyrare? :thinking:
Den tjockare kapar mer så det slits mer. Går troligen på ett ut. Den smalare gör att kapen går lättare igenom materialet eftersom den tar bort mindre material. Troligtvis är 2,4 standard.
 
Skulle tro att den smala är till batteri handklinga?
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Skulle tro att den smala är till batteri handklinga?
1,7mm brukar vara storleken på klingorna till batterisågar så jag skulle gissa att den smala är avsedd för Bosch blå batteridrivna kap&ger
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.