Skall sätta 25m2 takgips och funderar på att hyra en skruvautomat.Är det mkt underlättande och snabbare än att jobba med skruvdragare?Någon som har erfarenhet?

Ja, framför allt i tak när det kan va bökigt att hålla på med lösa skruv. Jag skulle aldrig använda vanlig när alternativet är så mycket lättare.

Tack för råd,det får bli att hyra några dagar

C carl fabian skrev:
Skall sätta 25m2 takgips och funderar på att hyra en skruvautomat.Är det mkt underlättande och snabbare än att jobba med skruvdragare?Någon som har erfarenhet?
Absolut värt det. Fick tag på en begagnad Makita själv. Så jäkla glad över det köpet. Värt varenda krona. :p

• Gilla
carl fabian
  • Laddar…
Med skivhiss och en skruvautomat så sätter du 25m2 på en dag. Sätt så stora skivor du får in i rummet. Som amatör går det snabbare att slita med stora skivor än att spackla fler skarvar som blir med mindre skivor.

• Gilla
carl fabian
  • Laddar…
Bra tips,ja skivhiss hade jag tänkt hyra,blir omöjligt ergonomiskt annars.Detta blir i ett garage hos sonen i sollentuna så det finns ju att hyra som jag sett via Hygglo både skruvautomat och skivhiss

Följdfråga:vilken dimension skall jag ha på bandad gipsskruv?

Skruvautomaten är oväntat praktiskt, grym till att lägga trall t.ex. Jag har en batteridriven så jag slipper snubbla på sladden. Skivhissen är inte bara dyr utan framförallt skrymmande, tar för mycket plat i förhållande till hur ofta den används.

Beror på vad du har under gipset. Är det något som går att skruva i direkt tror jag att 3,9*30 även om jag skulle och köra 3,9*41 istället för att vara på säkra sidan.

• Gilla
carl fabian
  • Laddar…
skruvar i glespanel 28x70,så antar då att 3,9x30 är ok

• Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Kör 41. Och tänk på att köpa skruv för trä och inte stål.

• Gilla
northernlight65 och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Skruvautomaten är oväntat praktiskt, grym till att lägga trall t.ex. Jag har en batteridriven så jag slipper snubbla på sladden. Skivhissen är inte bara dyr utan framförallt skrymmande, tar för mycket plat i förhållande till hur ofta den används.
Medhåll. Skruvade inte trall men bär/ströläkt skruvades. En koppling till kompressorn gick sönder så spikpistolen fick vila. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.