Hej,

Har en Bosch GST 90 E sticksåg som jag haft i strax över 1 år nu. Den slutade fungera när jag höll på att såga upp hål för innerdörrar och den gick då ner i varv tills den slutade helt. När man nu försöker sätta igång den så händer inget eller så rycker den igång lite kort.

Antar att jag får skicka in den till Bosch men är det inte så att man kan behöva byta kol på en sådan maskin? Hittade inget i manualen om det?

Tomture61
Har du kollat elkabeln , vanligt fel att den böjs av i trådarna vid elmaskiner.

Den luktade ju inte så bra när den lade av så jag misstänker att motorn är kass. De gånger den hoppar igång så låter den annorlunda och luktar. Skickade in den idag, det är trotts allt garanti kvar på den.

Vad var felet? Min GST 150 CE betedde sig likadant innan den dog helt. Har provat att byta sladd men det hjälpte inte. Ingen garanti kvar tyvärr...

De sa tyvärr aldrig vad felet var på maskinen men en vild gissning är att kretskort eller motor bran. Eftersom din garanti är slut hade jag iallafall öppnat upp den, kanske kan man lukta eller se var skadan uppstått. Det jobbiga är såklart om felet egentligen sitter i ett kretkort men att det medfört att motorn brunnet. Kanske lika bra att köpa en ny eller möjligen höra med Bosch vad de skulle ta för att fixa det.

• Gilla
Gri11en
  • Laddar…
Tråkigt är det att behöva köpa ny... nån annan som kan gissa felet?

Kolen slut, de når fram med nöd och näppe.
Men kabeln är ju en klassiker.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Kolen slut, de når fram med nöd och näppe.
Men kabeln är ju en klassiker.

Protte
Har både skalat om och mätt upp kabeln så ström får sågen. Kolen ser nästan nya ut.

Kan det vara powerknappen?

Om den luktade bränd så är det troligen inte knappen. Prova ta i sär den och se om du kan se eller likta till dig någon hint där.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.