Hej alla,
Här kommer en nybörjarfråga från en som kommit i bit in i första husprojektet i form av att byta innerväggar i garage. I samband med uppsättning av framförallt OSB-skivor blev jag varse om att bits slits oavsett hur jag gör. I skrivande stund har det gått 2st PH2 till ca 35m2 vägg vilket jag för det första undrar om det hör till eller om det är lite väl mycket? Förstår att svaret förmodligen inte är så enkelt utan det blir ett "det beror på..." vilket kommer till nästa frågor kring bits i sig, skruv samt handhavandet av skruvdragaren.
Bits som har förbrukats är någon no-name som följde med vid flytt från lägenheten och skruv är från HECO som köptes på Jula. Således lägre prissegmentet vilket öppnar upp för frågan om dyrare alternativ generellt är bättre? I så fall, några tillverkade som står ut när det gäller prisvärdhet (kvalite vs pris) på både bits och skruv för hemmafixare?
Handhavande har jag tänkt att, utöver det mest grundläggande att ha rätt bits, använda lite kroppstyngd för att trycka in bits i skruven samt bara ha tillräckligt med vridmoment i skruvdragaren för att precis dra i skruven är det viktigaste för att spara på materialet. Finns det något mer mer eller mindra uppenbart att tänka på?
Tack på förhand!
Här kommer en nybörjarfråga från en som kommit i bit in i första husprojektet i form av att byta innerväggar i garage. I samband med uppsättning av framförallt OSB-skivor blev jag varse om att bits slits oavsett hur jag gör. I skrivande stund har det gått 2st PH2 till ca 35m2 vägg vilket jag för det första undrar om det hör till eller om det är lite väl mycket? Förstår att svaret förmodligen inte är så enkelt utan det blir ett "det beror på..." vilket kommer till nästa frågor kring bits i sig, skruv samt handhavandet av skruvdragaren.
Bits som har förbrukats är någon no-name som följde med vid flytt från lägenheten och skruv är från HECO som köptes på Jula. Således lägre prissegmentet vilket öppnar upp för frågan om dyrare alternativ generellt är bättre? I så fall, några tillverkade som står ut när det gäller prisvärdhet (kvalite vs pris) på både bits och skruv för hemmafixare?
Handhavande har jag tänkt att, utöver det mest grundläggande att ha rätt bits, använda lite kroppstyngd för att trycka in bits i skruven samt bara ha tillräckligt med vridmoment i skruvdragaren för att precis dra i skruven är det viktigaste för att spara på materialet. Finns det något mer mer eller mindra uppenbart att tänka på?
Tack på förhand!
Skräpbits, skräpskruv och PH2, då går det åt rejält med bits. Om du däremot kör bra bits, bra skruv och T20, då är de nästan outslitliga (du tappar bort bitsen innan den är slut)
PH2-bits ser jag mer eller mindre som engångs, åtminstone de billigare.
PH2-bits ser jag mer eller mindre som engångs, åtminstone de billigare.
Okej, som förväntat då! Har sett många goda omdömen på bits från bland annat DeWalt och Wera men hur ser det ut på skruvfronten? Finns det några märken med genomgående bra kvalité samt brett utbud?P PatrikJo skrev:
Jag köpte rätt snabbt ett 50-pack bits för några tior (tydligen ganska många numera)
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bitssats-2000031106
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bitssats-2000031106
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer
Bästa svaret
Vanligaste felet jag ser, är att man inte håller maskinen rakt, men det är svårt och nått man lär sig med lång övning.
Jag som skruvar yrkesmässigt hela dagarna, använder inte korta bits med bitshållare alls, utan bara långa, typ 50/75/100 mm.
Rakt av säja att dyra bit är bättre än billiga går tyvärr inte, det finns både och, och just när det gäller stjärnbits, olika former där ett bits kan passa kanon i en viss skruv, men sämre i en annan.
Men stjärnbits tex PH2 är förbrukningsvara, jag köper just de på Biltema, de har ett 10 pack med långa bra billiga.
Nackdelen är att man inte får nån magnet med långa bits, men till ett bra PH2 bits med passande skruv behövs ingen magnet.
Jag som skruvar yrkesmässigt hela dagarna, använder inte korta bits med bitshållare alls, utan bara långa, typ 50/75/100 mm.
Rakt av säja att dyra bit är bättre än billiga går tyvärr inte, det finns både och, och just när det gäller stjärnbits, olika former där ett bits kan passa kanon i en viss skruv, men sämre i en annan.
Men stjärnbits tex PH2 är förbrukningsvara, jag köper just de på Biltema, de har ett 10 pack med långa bra billiga.
Nackdelen är att man inte får nån magnet med långa bits, men till ett bra PH2 bits med passande skruv behövs ingen magnet.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 437 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 437 inlägg
Bits slits. Så fort det börjar slira så kasta den i metallåtervinningen..
Varför tror du det kommer med bits i var och varannan skruvlåda.
Och sen ge f-n att använda PH bits till PZ och eller tvärtom. Sånt sliter
Om du vet skillnaden på dessa kryss?
Jag har utbildat flera yrkeshantverkare om skillnaden. visserligen inte snickare men ändå. Skrämmande
Jag har utbildat flera yrkeshantverkare om skillnaden. visserligen inte snickare men ändå. Skrämmande
Produkter som diskuteras: "skruvlåda"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Bits är en förbrukningsvaror. Dock så är det en investering att köpa kvalitets Bits. Ett tips är att köpa kvalitetsskruv.
Det brukar spara på britsen.
Det viktigaste är att använda rätt Bits.
Är det PZ2 så använder man PZ2. inte PH2. Det fungerar, men äter Bits.
Använd rätt storlek.
Det brukar spara på britsen.
Det viktigaste är att använda rätt Bits.
Är det PZ2 så använder man PZ2. inte PH2. Det fungerar, men äter Bits.
Använd rätt storlek.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tror det ytterst få som vet att det finns 2 olika. Folk har skrämmande dålig koll på det.P PappasHammare skrev:Bits slits. Så fort det börjar slira så kasta den i metallåtervinningen..
Tack för infon! Jadå, har koll på skillnaden mellan PH och PZ men tack för att du nämner det!P PappasHammare skrev:Bits slits. Så fort det börjar slira så kasta den i metallåtervinningen..
B Byggdjuret skrev:
Vilka tillverkar kvalitetsskruvar enligt dig?