14 358 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Spånsugsägare, vad gör ni med spånet?
Visst kan man göra det, men jag tror inte att jag kommer göra det. Jag tror att jag kommer hyvla på och inte märka att det plötsligt är för mycket i säcken. Så det är nog inget fel på dina råd, utan snarare på mig.
Jag köpte nyss en rulle av de tjockaste genomskinliga säckar jag kunde hitta. Mycket billigare än 50 kr styck, men också klart tunnare. Snart vet jag om det var en bra eller dålig idé.
Frågan är var jag ska tömma dem.
Jag köpte nyss en rulle av de tjockaste genomskinliga säckar jag kunde hitta. Mycket billigare än 50 kr styck, men också klart tunnare. Snart vet jag om det var en bra eller dålig idé.
Frågan är var jag ska tömma dem.
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Ingen hästägare eller liknande i närheten som vill ha det som strö?
I sommar så har jag tömt spånsugen på vinden. Utmärkt som tilläggsisolering till de kutterspån som redan ligger där.
Annars tar jag med spånen till skidspåren och bättrar med på dåliga ställen. Lite sparar jag att hälla i komposten också. Bra mot ovälkomna insektslarver.
Jag brukar hälla över spånorna i vanliga säckar när jag tömmer sugen för att spara på den dyra specialsäcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars tar jag med spånen till skidspåren och bättrar med på dåliga ställen. Lite sparar jag att hälla i komposten också. Bra mot ovälkomna insektslarver.
Jag brukar hälla över spånorna i vanliga säckar när jag tömmer sugen för att spara på den dyra specialsäcken.
https://verktygsboden.se/saeckstativ-sopsaeckar/spansopsaeck-750x1150x006-mmHep skrev:
Väcker den gamla tråden och ser om någon har lite bra tips.
Just nu håller jag på med en hel del ek. Råsågad och torkad som blir till hyvlade brädor och en väldig massa hyvelspån. Senaste veckan har jag tömt tre säckar från spånsugen. Än så länge kan jag smyga ut det på och strax utanför tomten, men jag behöver en bättre lösning. Eget löpspår, fylla surgrannens pool, kompostera, skaffa en massa kaniner? Klart jag kan köra till tippen, men jag slipper helst.
Är det förresten någon som vet var man kan köpa genomskinliga stora säckar till spånsugen? Duabhuset som sålde sugen har säckar för 50 spänn styck. Det måste finnas billigare.
Tycker dessa genomskinliga är okHep skrev:
https://www.biltema.se/hem/forvarin...YZ4SRtfIrGJ4qPVKUINwOOGh2cQRKCEBoCxREQAvD_BwE
Surjord och svamp. Nu börjar det likan något. Vi har blåbär och en polare som fyller år idag har en hel del rhododendron. En säck spån i present har han nog inte väntat sig. Gasolgrillen ska nog få slippa fyllas med spån.
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Jag brukar skänka bort det mesta spånet åt en bekant som eldar med flis.
I utbyte var han med och hjälpte till vid sågen när vi sågade virke i våras.
En del spån blir också fyllning på skogsstigar och en del hamnar i komposten och en del använder sambon i sina trädgårdsodlingar. Tidigare sålde jag också en del för 5 euro säcken åt djurägare men småningom blev det osäljbart.
I utbyte var han med och hjälpte till vid sågen när vi sågade virke i våras.
En del spån blir också fyllning på skogsstigar och en del hamnar i komposten och en del använder sambon i sina trädgårdsodlingar. Tidigare sålde jag också en del för 5 euro säcken åt djurägare men småningom blev det osäljbart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden