Många säckar blir det, men sen då? Tippen (återvinningen), kaminen eller är det någon som skapar något i brikett eller pellets stil så eldningen underlättas? Det går ju att elda spån men någon mer kompakt och dammfri lösning är önskvärd. Hur gör du?

Lägger som strö runt träd och buskar för att bevara jordens fuktighet.

Hivar den i skogen där jag högg träden.
Bättrar på diverse blöta ställen efter stigar och skoterleder.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Försörjer några hästgårdar med strö. De får hämta gratis.Jag slipper spånet och de slipper köpa för 75kr/säck...

Lövträspån sparar jag ibland till att lägga på grillkolen så att man kan lättvarmröka fisk. Fungerar med klotgrillar. Spånen skall blötläggas först. Allt spån går inte åt till detta. Resten hamnar på återbruket eller ges bort till grannar med kompost. Jag har spån i en uppenbart mindre skala än Bax et Al.

Jag snubblade för några år sedan på en fabrik i Riga, som tillverkar pelletspressar. Men då ska man kanske ha ytterligare större volymer. Sedan kan man söka på "pelletspress"

Min far har en brikettpress på sitt snickeri, kostade ca 100 000 kr för 10 år sedan. Den fungerar bra och sparar in arbetskostnad och utrymme.
Pelletspressar är mycket mer komplicerade. Tittade på en svensk budgetmodell på Lignamässan i Hannover i våras. Den kostar ca 500 000 kr.
Det ni kan göra som inte har så stora mängder är att kolla upp om det finns någon i er närhet som har en brikettpress, lämna in spån och få med er briketter. Pris för detta är en diskussionssak.

I min ungdom så jobbade jag på ett snickeri och där så monterades en bricket press som enligt säljaren skulle betala sig fort då snickeri ägaren skulle kunna sälja bricketer till dom som eldade med ved. Men jag tror inte han sålde någon ting då och det var ca 25 år sedan. Men pelletspressar finns det en uppsjö av men än så länge är dom väldigt dyra för att det skall löna sig. Men för att svara på Ts så hyvel spån sparas som strö till höns och kaniner och div trädgård allt annat åker på återvinnings stationen.

Pär

Pär

Tack för alla svar!

Vad tror ni om att bygga en egen press av en vedklyv lika denna:
http://www.brikettpressen-shop.de/
Kan det fungera? 8 kg/timme är ju inte mycket men kan den köras "obemannat" så blir det mycket (192 kg) per dygn. Fast en vedklyv är väl inte gjord för kontinuelig drift, varm hydraulolja mm. Någon som testat något liknande?

/Bengt

Den där pressen tror jag inte ett dugg på.
Spånet ramlar inte ner så lätt i hålet, speciellt inte kutterspån.
Det måste finnas nån sorts mataranordning som förser kolven med spån.
Sen tror (obs, tror) jag inte en sån maskin är tillräckligt stark för att producera briketter värda namnet, dom kommer att vara för lösa och smulas upp direkt.

Vilka sorters spån blir det? Kan tänka mig att vissa sorter inte är så hälsosamma vare sig för människor eller hästar. Ex vis mdf.

• Gilla
segv
  • Laddar…
raveper skrev:
Vilka sorters spån blir det? Kan tänka mig att vissa sorter inte är så hälsosamma vare sig för människor eller hästar. Ex vis mdf.
Valnöt är tex giftigt för hästar. Ströar man med valnötsspån i ett stall så är det stor risk att man tar kål på hästarna.

Väcker den gamla tråden och ser om någon har lite bra tips.

Just nu håller jag på med en hel del ek. Råsågad och torkad som blir till hyvlade brädor och en väldig massa hyvelspån. Senaste veckan har jag tömt tre säckar från spånsugen. Än så länge kan jag smyga ut det på och strax utanför tomten, men jag behöver en bättre lösning. Eget löpspår, fylla surgrannens pool, kompostera, skaffa en massa kaniner? Klart jag kan köra till tippen, men jag slipper helst.

Är det förresten någon som vet var man kan köpa genomskinliga stora säckar till spånsugen? Duabhuset som sålde sugen har säckar för 50 spänn styck. Det måste finnas billigare.

Hep Hep skrev:
Väcker den gamla tråden och ser om någon har lite bra tips.

Just nu håller jag på med en hel del ek. Råsågad och torkad som blir till hyvlade brädor och en väldig massa hyvelspån. Senaste veckan har jag tömt tre säckar från spånsugen. Än så länge kan jag smyga ut det på och strax utanför tomten, men jag behöver en bättre lösning. Eget löpspår, fylla surgrannens pool, kompostera, skaffa en massa kaniner? Klart jag kan köra till tippen, men jag slipper helst.

Är det förresten någon som vet var man kan köpa genomskinliga stora säckar till spånsugen? Duabhuset som sålde sugen har säckar för 50 spänn styck. Det måste finnas billigare.
Varför ska de vara genomskinliga? Det duger med en vanlig säck avsedd för byggsopor. De brukar kosta cirka tio kr styck.

• Gilla
segv
  • Laddar…
Klart att det går med en ickegenomskinlig också, men helst vill jag kunna se när det närmar sig fullt. När sugen är igång spänns ju säcken ut så att det inte går att se var nivån är. Eftersom jag lätt fastar i det jag håller på med, tror jag risken finns att det blir överfullt och betydligt stökigare att byta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.