Verktyg & Maskiner
j-o75: Hej! Jag har sett att det finns handhållna högtryckstvättar, vilket verkar smidigt, men hur effektiva är dom egentligen jämfört med dom vanliga tvättarna?
Tovin: [citat] Dom tog ca 250kr per klinga. Mycket mer humant pris tycker jag
mexitegel: Gissar att det är kolen som är slut men det är som sagt inte värt att byta.
HSP: Gammal tråd men det är väl fler som har egna blandare. och här kommer beskrivning hur jag gjorde. [bild] Två 6207 lager var det i min blandare. Skruvade loss plåtens fyra skruvar Tog gassvetsen och värmde runt om "knoppen" inne i trumman. Trumman lossnade fint utan våld när det var varmt. [bild] Det jag köpte var två kullager, två låsringar, en tätring "v-ring" 1.Monterade först
Brandingenjör87: Kör på cirkelsåg också köper du hulafors snabbvinkel eller liknande som du har som anhåll. Då kan du klyva samt att du får fina raka snitt i 90 grader. Man måste verkligen inte ha en kap/gersåg för ett altanbygge, ovanstående setup duger utmärkt
Gurraa: Funkar Joint Geenie bra om man ska sätta ihop två olika storlekar på virket? Alltså plugga ihop en 45x70 med en 45x95 tex. Man ställer väl in den efter bredden på arbetsstycket och flyttar den sedan bara till nästa för att få hålen på exakt samma ställe? Tänker att det blir svårare då med olika storlekar, eller? Letar en borrjigg för att använda träpluggar, Joint Geenie verkar
Bergsee: Hej! Var köper ni era klingor till cirkel-/ kap- & gersåg? Är på jakt efter en uppsättning men utbudet i bygghandeln är lite skralt för just det jag söker. Och finns det något märke som använder just 16 mm, eller menar de 5/8" (15,87 mm) när de skriver 16 mm? Om det är så, kan man använda dessa för en såg med 5/8" axeldiameter? Mvh
hans.p: Jag är också egentligen förespråkare för riktiga verktyg och vet att det går att hyra om man vill. Undrar ändå om någon har erfarenhet av ett manuellt verktyg och hur bra det fungerar. Om det skulle fungera kan man ju köpa hem ett för en rimlig summa så man har det tillgängligt hela tiden tänker jag. Att proffsverktyg fungerar bättre och att man ska ha ett sådant om man jobbar som
norrbottenssnickaren: Phew. Då kan man lägga det till handlingarna att det inte rör sig om klingorna i sig utan amazon som rört till det. beställde nya klingor från ffx. Hoppas på dem ;)
Sturmtiger: Ja planhyvlas det bara nån gång då o då, så lär de iallafall hålla....
pyro: [citat] Då blev ditt uttalande mer logiskt. Tack för förklaringen!
Larsa: Köpte ett kort spännband till flaggan, funkade bra jättelänge. Nu har jag tappat den :D
topmount: Ja när det gäller bussningar måste man veta var den suttit eller ha mer exakt mått för att hitta rätt.
R_M_J: Håller på att byta borstarna i en gammal skruvdragare och tänkte passa på att rengöra och smörja om växellådan när jag ändå har den isär., vilket typ av litiumfett bör jag använda för att smörja om den?
Tobias_75: [citat] Jag tror inte den största risken ligger i att det for jobba för mycket eller för länge. Snarare de plötsliga sakerna, som att tolka ha för högt moment som jag skrev tidigare. Jag är givetvis för att ungarna ska kunna vara delaktiga, men som vanligt är det sunt förnuft....
famoscar: En överbliven laminerad kökslucka, en aluminium vinkelprofil och två minitvingar från Classe blev tillsammans ett större bord med inställningsmöjligheter till gamla pelaborren. Lyxade till med lite skalor. [bild] [bild] [bild]
Schacknisse: [citat] Du har så rätt, jag var nere och kollade på den igen och dem andra nr är 521 och 535
hempularen: Men om detta kommer från ett konkursbo, då är det väl konkursförvaltaren som skall hantera avyttringen?
Johan Gunverth: GLM 50C. Toleransen för avstånd är under 1 mm i praktiken. Jag kontrollerade min mot ett 20 m klass 1-måttband och den var mitt i prick hela tiden. Vinkelmätning skulle jag dock bara se som en hjälp och inte ett riktigt verktyg. 1500:- på Duabhuset just nu.
Magnus Larsson: HKC 18V klarar det mesta men den dö lite om man trycker på. Man får komma ihåg vad det är för verktyg så brukar det gå bra
nimhed: Jag får väl öppna upp och se om man ser något. Känns svårt
vectrex: Jag har A3-41:an och skulle nog generellt säga att jag uppskattar de längre borden på 41:an mer än jag uppskattar bredden. Sen är bredden väldigt bra ibland, särskilt när man limmar upp paneler och vill hyvla dem jämna efter limningen. Då hade det iofs inte gjort något med 1 meter bred planhyvel.
krumbukt: Jag ska borra en del i både tak och väggar (båda betong) och vill helst undvika elledningar och vattenrör. Fungerar vanliga regelsökare i betongväggar? Syftar t ex på Mastech MS6906.
K_arlstrom: [citat] Hade jag lagt undan en tia varje gång jag sökt efter en begagnad pelarborr på blocket hade jag nog kunnat köpa en ny arboga nu :thinking: Håller med om att smärtgränsen börjar flytta sig!
Anonymiserad 284245: [citat] Tack för en seriös insats i frågan! Det låter vettigt det du säger. Jag gjorde som så att jag tog en tur till importören i Sverige, och dillade lite med dom. De säger att det absolut kommer att funka, iom med korta rördragningen. Tycker jag inte det är jag fri att lämna tillbaka den, och välja en annan.
ZipLock: Min gissning är att en Arboga E100S borde kosta 4.000 som bänkmodell och 6.000 som golvmodell. Detta under förutsättning att den snurrar, inte är glapp och att alla utbytbara kugghjul finns kvar.
Nikorasu: [citat] Tackar - fanns en kvar ikväll, finns den imorgon köper jag.