Verktyg & Maskiner
Sne4: En bra synpunkt. Jag har en slagskruvdragare som hänger med bra fortfarande, men jag får erkänna att jag är bra sugen på en DTD171:a om den börjar visa svaghetstecken. Reglermöjligheterna och 20Nm extra plus högre maxvarv hade inte varit dumt.
santos: Hittade tyvärr inget på Ikea som passade mitt önskemål. De hade en för garderober men det var i Samet funkar sådär i ett förråd. Jula hade en typ av låda med små lådor givetvis så har skiten utgått...
Lime113: Några år senare har en del idéer blivit till lärdomar. Harris Knudsen har en del roliga MFT idéer han har gjort filmer om. Länk. Men den jag tänkte dela idag är Keith som inte bara gör en praktisk video utan även berättar vilka lösningar han undviker och har ersatt efter en tids användning. Video 1, video 2 (clamps) Det kommer även en dogs video inom kort (del 3).
DennisCA: Det for en massa Kempomat 250s för ca 400-450 euros förra veckan, såldes från en yrkesskola i Tammerfors, rejäla svetsar, jag slog inte till dock för det var för långt att köra för mig.
JohanN03: [citat] Att jag inte tänkte på hederliga avloppsdetaljer. Tack!
fsn: [citat] Nej, inte alls, jag sitter inte på den grenen. Bara det faktum att det syns inget i hans video av det jag skulle påstå och då blir det lite svårt att bevisa, jag har inte lust att ta den debatten. Jag tycker dock att det är nåt han skulle ha nämnt och kommenterat med tanke på de kraftelektriska kunskaper han uppenbarligen trots allt har.
Tomislav1: Hej jag är intresserad av att köpa om någon har en Bosch GST 135 BCE.
stigen: [citat] Du har två val. Europeisk metersystem eller Angloamerikansk måttenhet. Jag har valt Europeiskt till mina fräsbord. Men smaken är som baken delad! När du väl har bestämt väg blir det till att fixa tillbehör. Färgglada från Kina/USA eller mer diskreta från Europa. Dag
leby: [citat] Tack, kollar mer på fredag när jag har nästa dag. Det drar in mot ramen dvs vänster från den sida man står och sågar. Det kan ju vara bladet som är dåligt.
Prodigys: Största skillnaden jag kunde hitta när jag letade släp var att p-modellerna var svetsade och övriga var nitade.
Kultypjämt: Själv sugen på den. Samma som Verktygsboden sålde tidigare, men de tog ca 1500kr mer typ. Undrar dock varför de inte säljer den längre :thinking:
GK100: En variant kan vara att bakströmsreläet i regulatorn inte slår till. Då kopplas inte D+ ihop med B+ och lampan blir enda krets utåt och lyser starkare ju mer generatorns spänning ökar.
Frustrator: Rotoraxeln är skev, nästan en milimeter så det behöver fixas. Men innan jag gör mer med det var jag tvungen att testa så att motorn fungerar. Kopplingen håller mellanstadieklass men var också bara ihopkopplad så i totalt 10min. [bild] Motorn fungerar fint elektriskt. Rent mekaniskt blir det lite biljud av axeln som skevar. Så får försöka ordna det..
prototypen: För det första dra loss både höger och vänster och se om du får larm, kan vara så att är det lika då larmar det inte, så funkade Volvos glödtrådsvakt i forntiden. Troligen blir det larm men prova med ett relä på var sida. Vill det sig inte ändå, prova med dummykonstlast med glödlampor i allt starkare wattal tills larmet ger sig. Protte
Stefan1972: Har man inga egna maskinella möjligheter så blir det oftast plus minus noll om man låter nån annan hämta det. Särskilt om det är lite size på grejerna och det kanske tar en dag i anspråk att köra och lasta.
Freethefire: Hej, Misstänker att det här är en väldigt specifik fråga, så om ingen träffat på det förut så blir det nog svårt. Har en Migatronic Rally Mig 161i, när jag startar den med knappen på baksidan så lyser inte nånting upp på framsidan och inga inställningar kan således göras. Det enda som händer när jag startar är att ett relä knäpper till och sen börjar en led blinka
cpalm: Tänkte sätta en ljuddämpare på utloppet på kompressorns avlastningsventil. På ventilen sitter en skärringskoppling för 6 mm rör. Den utvändiga gängan (som kompressionsmuttern gängas på) ser ut att vara M12 x 1,5. Hur får jag till detta? Skulle idealiskt sett behöva någon sorts adapter med en 6mm rörstump i ena änden och invändig rörgänga i andra änden så att jag kan skruva
Dolarn81: [bild] [bild] Hej. Går i tankar att köpa högtryckstvätt. Idag har jag en kärcher k6.85 en gammal modell (lägger upp bild ). Känns inte som att det är någon super kräm i den.Har den till att blåsa ur stallet tvätta fasad , stenplattor/mur. Tak. Och tvätta bilen/hojen. Har tittat lite på kränzle 1152 TST den tyska versionen. Undrar om det är stor skillnad på dessa maskiner eller om
Kristian82: Är det någon som har en bra beskrivning på hur man byter gasvajer på en L-modell yamaha 20hk och vilka delar som man ska ha. För jag misstänker att det saknas en del nämligen.
Freethefire: Ok, problemet hittat. Man kan skruva av längst upp, krävdes rörtång dock. Under den sitter en fjäder med ett membran på. Membranet är paj i mitt fall, det gick att lägga rätt så den höll hyfsat tryck, men den läcker i alla snabbkopplingarna... Blir väl att köpa hela paketet som ska sitta ovanpå. Trist när man får betala för att man litar på folk (även om man nog får räkna
SamiHus: Kolla upp Bergo Nova och elite. Tror inte det blir halt men kolla med Bergo, ena av plattorna har typ räfflor. Sjyst är att man kan ha kablar dragna mellan plattorna, kika på deras hemsida så får du nog svar på mycket.
frer: Det jag dessutom gör nu när jag startar dammsugaren (och innan jag börjar dammsuga urinen och pluttarna) för att det ska dofta bättre är att jag sprutar in i främre slangens mun 2 ggr Simple solution extreme (som innehåller mjölksyra som bryter ned illa-doft-bakterier), då sprids den goda doften genom hela apparaten och ut genom dammsugarutblåsningshålet i rummet. Nån annan
Robert-san01: Gasdrivna stompickor var nog inte många som tillverkade men såldes i många olika färger. Iaf Paslode, Hitatchi och Makita passade delar mellan. Bara batteri och färg som skiljde.
Sven_Norberg: Den har blivit köpt och nerställd i källaren, puh. Tack för svaren här. Nu återstår att justera den. Jag har lovat mig själv att uppskatta den nu och inte tänka på om det var ett bra pris.
skogstomten: [bild] Har denna 1,5T Bacho. 82-375mm lyfthöjd. 12 kg. Jula sålde billigt förra Black Friday (1795kr?). Är supernöjd med att den är så lätt och smidig och har ett praktiskt bärhandtag. Rejält långt handtag och ändå snabb att lyfta med. Sen två såna här Ingersoll Rand mutterdragare med olika storlek. Jädrar vad smidigt det är att byta hjul då! (Har flera bilar och släpvagnar