Hej,

Funderar på köpa en vinkelslip för allmänt bruk, ex såga av skruvar spik, kanske även såga i betong, typ för montering av fönster och dörrar.

Vanligen köper jag Blå Bosch och Makita men mer eller mindre vilket märke som fungerar här antar jag. Vad jag förstår så är mjukstart och kanske även steglös trigger som man vill ha? Samtidigt vill jag inte köpa onödigt dyr maskin vilket allt är lätt hänt har jag märkt.

Jag hittade denna för 500 kr : https://bolist.se/produkt/vinkelslip-te-ag125ce-einhell-1100w-125mm/ och jag vet att min far kört på en del billighets vinkelslipar med gott resultat.

Är det kanske värt att lägga det dubbla för Makita eller Blå Bosch?

Antar att maskinen kanske kommer användas 1-2 gånger om året.

S
Asså i min mening så när det gäller vinkelslipar så är ergonomi och skydd viktigast samt en bra kapskiva om vi bara snackar lite spik och kakel. Men ska du kapa betong så förslår jag att du hyr in en rejäl maskin.

DanielF skrev:
Asså i min mening så när det gäller vinkelslipar så är ergonomi och skydd viktigast samt en bra kapskiva om vi bara snackar lite spik och kakel. Men ska du kapa betong så förslår jag att du hyr in en rejäl maskin.
Aha, finns det någon utstående modell som uppfyller detta?

Anledningen till att jag drog in betong är för att hantverkare ha satt in fönster och dörrar hos oss och då har man använt vad som ser ut som en "normal" stor vinkelslip för att skära i betongen. Men jag har såklart inget emot att hyra om det ska göras större jobb vilket jag troligen aldrig kommer behöva.

Hyr om du skall skära i betong, för det dammet letar sig in i vinkelslipens motor och förstör de billiga.
För husbehov duger den du länkar till, men se till att köpa bra slip- o kapskivor.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S
Jag kör med Ryobi´s trådlösa, kanske inte så billigt om man inte har batterier.

Ska man kapa upp dörrhål så känns det som man behöver rejäla grejer. Är du säker på att de inte bara kapade bort murbruket runt fönsterna? Känns som en ren omöjlighet att kapa upp för fönster i betongytterväggar med en vanlig vinkelslip, den kan väl som mest kapa 3-4cm djupt.

T
Personligen hatar jag vinkelslipar man inte kan hålla med en hand, typ den du länkade till.
Jag har denna Metabo: Enhandsgrepp Metabo vinkelslip med extra handtag och skivskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det formatet är betydligt mer egonomiskt anser jag, än de där du har ett handtag bakom hela maskinen så du blir tvungen att hålla tvåhandsgrepp..

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tippsen!

Hur viktigt är :
- Watt antalet? Vad bör man lägga sig på? Är 1000w minimum eller fungerar även 700 w?
- Mjukstart, kanske detta endast behövs på de starkare maskinerna?

Det finns ju annars

Bosch GWS 7-125
Makita GA5030R

Ananrs ser Makita GA5040F01 fin ut men så kostar den också 1300 kr.

Funktioner jag inte skulle vilja vara utan är mjukstart och kickbackskydd speciellt på en liten maskin där man kanske kör med enhandsfattning.

Kanske inte aktuellt men en batteridriven rekommenderas ej. På tok för trötta trots 4Ah batter på 18V.

Ska man använda en maskin 1-2 gånger per år så tycker jag man inte ska köpa någon dyr iaf. Den ska även ha så man kan hålla den med en hand.
Har själv några Jula-maskiner som går ofta och mycket i garaget och dom sviker aldrig och sällan. Går dom sönder så har jag en till på hyllan som jag kan byta till. Låg vikt är det på dom också vilket är skönt om man ska jobba med den ett tag.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ar/elektriska-vinkelslipar/vinkelslip-010339/

Har kapat allt möjligt med min, plåt, trä, plast, spik, skruv, kakel/klinkers, sten m.m.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Aha, då kanske man ska nöja sig med Bochen för 600 kr då : https://www.netonnet.se/art/hem-hus...dium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse eller möjligen Makitas som är något billigare för samma kraft : http://www.harald-nyborg.se/verktyg/elverktyg/vinkelslipar/makita-vinkelslip-125-mm-720w.html

Meec gör säkert saker som är bra men inte en chans jag köper deras saker igen. Kommer ihåg att jag köpte en kakelsåg STOR för 2500 kr, alla klisterlappar på den(10 tal) hade rullat ihop sig innan jag ens packat upp grejerna. Och självklart sågade den allt annat än bra trotts sitt pris.

Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Kanske inte aktuellt men en batteridriven rekommenderas ej. På tok för trötta trots 4Ah batter på 18V.
Nej, inget batteri, har inte så mycket batteri drivet faktiskt.

Thullen skrev:
Personligen hatar jag vinkelslipar man inte kan hålla med en hand...
Man ska hålla i vinkelslipar med båda händerna!

• Gilla
tulpenmichel
  • Laddar…
Som med alla elverktyg så är det bra om inte handtagen (och maskinhusen där man håller i det) är för stora i diameter. Man kan luras tro att det är "ergonomiskt" - men väldigt få är födda med basket-dasslock till händer och det blir tröttsamt att hålla ett stort grepp.

Ja, det verkar viktigt att den ska ha en låg diameter och det köper jag. Ända viset att veta om den passar i handen är nog att prova i butik.

Hittade denna : http://www.clasohlson.com/se/Vinkelslip-Dewalt-DWE4157/41-1216#undefined

Har inga Dwalt sen tidigare men det som står ut här för någon 100 lapp extra är att den har mjukstart. Det verkar de andra sakna?

• Gilla
Nissekrax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.