Verktyg & Maskiner
mattiasp: https://www.byggahus.se/forum/threads/testrapport-kap-och-gersagen-bosch-gcm-8-sde.266594/ :cool:
nanowire: [citat] Ja. Som bäst kan väl flödesskalan ge en indikation på vars en vill befinna sig i tryck för önskat flöde men det är ju bättre än inget.
Kane: [citat] Pilarna på klingan var inget att bry sig om? :surprised: Imponerande att du lyckades kapa listen!
skogstomten: Dremel slipmaskin, Fein multislip eller en plåtnibbler?
AndersS: Det är dock inte lika ovanligt som servisledning!
olofh: Bra trådlyft hörni men det blev en reparation av min gamla festool istället för nyköp
DennisCA: Låter konstigt att det drar såpass. Har en gammal Hitachi c6bu med tunnare är normalt sågklinga. Jag köpte sågen för 20 euro och lika mycket till för klingan. Den sågar lika rakt som sågstödet. Är det fråga om reglar så en speed square i alu är riktigt bra, sen har jag en eget gjort stöd för längder under 80cm. Annars tar jag vad som helst som är rakt och klämmer fast det i
Skånelängan: Till slut blev det denna https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/stad-rengoringsmaskiner/tillbehor-dammsugare/dammsugarslangar/festool-d-2722x35m-as-gqct-plug-it-sugslang-antistatisk-1120003
pokasd: det är ingen som råkar ha närbild på resultatet av 1,6mm och något större?
Kuytan: Hej! tack så mycket för svaren! :)
Allmänobildad: På sprängskissen ser det ut som att bränslefiltret sitter på tanken, mellan kanonens fästen
nanowire: På neatos originalborstar så är glidlagret igenlimmat vilket gör det svårt att göra rent när insidan beckat igen av hårdpackad ludd. Vilket händer långt innan resten av borsten tjänat ut. Det går att skära upp den reversibelt om en är försiktig och har lite tur. På de tredjepartsborstar jag handlat på ebay går de lätt att snäppa isär och rengöra.
cpalm: Efter att beställt lite prylar kan jag bekräfta att det är samma.
Maloon: Jaha. Chuck och växelhus säljs i en del. För det facila priset av 800sek. Köper en beggad maskin i rel oanvänt skick för mindre än det. Ändå intresserad av att laga maskinen, håller man ihop delarna fungerar det bra. Någon som har några tips?
hackatall: Den är på plats, vi fick (lite) bättre ritningar efter att vi påpekat bristen. Så det mekaniska och det hydrauliska gick fint, men fjärrstyrningen klarade inte av att kopplas mot traktorns släpvagnsuttag då rök kretskortet (2 ggr). Vi har nu ett litet motorcykelbatteri som driver detta, då höll det.
slaskman: Lägg lite pengar på en snabbchuck ( utan chucknyckel ). En bra pelarborr är en riktig kompis i garaget, både till trä och metall. Letade länge efter ett koordinatborg till mitt, nu letar jag gängmaskin till ett bra pris.
EvaMLin: Tackar! Hikokin såg klart intressant ut. En riktig sågklinga står på nästa önskelista, snart jul ju! :D
Fotografen: Det enda jag kan om hyvlar är det jag lärde mig i träslöjden för länge sen, var rädd om bordet...jag hade börjat med att tvätta med något som löser upp skiten som är på, thinner, lacknafta, ev skrapat med rakblad och sedan möjligen polerat. Inte slipat med något, misstänker att bordet tappar sin planhet då.
Raceman: Det är märkligt det här. Om man googlar Trotec på svenska hittar man i stort sett ingenting, men om man googlar på Tyska hittar man en hel del: Exempelvis visar det sig att: 1) Trotec är ett Österrikiskt bolag 2) Trotec är världens största tillverkare av laserinstrument. Jag ska fortsätta att leta lite på tyska, vem vet jag kanske hittar en recension. :)
FredrikR: Priserna på ffa. 18v sänksågen fladdrade rejält under sensommaren hos Lefeld. Tidigare var dom bland de billigare, nu varierar det mer. Rubart.de likaså. Även jag har en och annan order från svh24.de, med goda erfarenheter. :cool:
Chubba: Hej! Har snöat in på det där med hyvlar, kanske var det ett misstag för det tar ju aldrig slut..... Köper, och använder, lite olika modeller för att lära mig och det är ju riktigt kul. Nu till frågan, på Tradera och andra ställen finns det hyvlar av märket Ambika, vad är det? Hittar inget någonstans, någon som vet? Måste ju inte bara vara Stanley!
norrbottenssnickaren: Undrar om de har rea på Yes diskmedel... det sägs ju att det är drygt som sjutton.
Rowah: Vi tar och bumpar denna tråd. Jag har samma frågeställning som TS. Någon som så här 7 år senare har provat?
GOONI: Ja fanns en del olika. Är på jakt efter spännhylsor till denna..men lättare om man vet märket
prototypen: Klöckner-Möller tillverkar inte den modellen längre och dessutom ska du ha ett infällt och det syns inte att finna hos JULA. Protte