Den funkar, biltema har även en 2tonnare eller 2.5 kanske det var.

• Gilla
Grod4n
  • Laddar…
Den där funkar. Jag har sannolikt samma modellmen med clasohlsons märke. Den funkar bra men läcker lite olja. Biltemas billigaste modell är lite för hög för att gå under många nyare bilar, typ från de senaste 20-30åren.

Jag har biltemas billigaste och den är ok. Går in under det mesta. Men idag skulle jag köpa en större med högre lyfthöjd och riktigt handtag. Tycker det är lite drygt med det lösa handtaget i förvaring.

Ska du bara ha den till att byta hjul duger den väl. För att ha när du mekar med bilen bör du ha något bättre, framför allt måste du bättre lyfthöjd så att pallbockar får plats under:

Det har hänt att människor klämts ihjäl under bilar när domkraften gett vika, så några pallbockar och en domkraft som lyfter minst 500mm högt skulle jag rekommendera.

• Gilla
da98jpn och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett par pallbockar som TS kan få mot avhämtning. Finns i Norrort. Skicka PM isf.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Ska du bara ha den till att byta hjul duger den väl. För att ha när du mekar med bilen bör du ha något bättre, framför allt måste du bättre lyfthöjd så att pallbockar får plats under:

Det har hänt att människor klämts ihjäl under bilar när domkraften gett vika, så några pallbockar och en domkraft som lyfter minst 500mm högt skulle jag rekommendera.
Jag låg inte under bilen men bröt ändå min vänstra tumme på det sättet för några år sedan när domkraften gav vika :surprised:

• Gilla
  • Wow
En man som heter Owe och 3 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag låg inte under bilen men bröt ändå min vänstra tumme på det sättet för några år sedan när domkraften gav vika :surprised:
Ursäkta, det var inte meningen att gilla att du bröt tummen, ville bara visa sympati. Jag använder inte pallbock när jag byter hjul, men jag försöker tänka på att inte ha händerna emellan ifall att.

• Haha
nanowire
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Ursäkta, det var inte meningen att gilla att du bröt tummen, ville bara visa sympati. Jag använder inte pallbock när jag byter hjul, men jag försöker tänka på att inte ha händerna emellan ifall att.
Ingen fara :p
Bytte bromsok och får ändå säga att det gick förhållandevis bra, kunde lika gärna varit knät istället :sweat:

Fotografen Fotografen skrev:
Mja...den där får mig att bli småsur bara jag ser på bild, billig men inte prisvärd, jula-standard.
Denna verkar bättre: [länk]
Fyfan, 50kg var ingen dålig pjäs. Är den otymplig att bära?

Hade helt glömt bort att titta hur högt domkraften lyfte.
Brukar låna pallbockar och dom va 340mm höga.
vågar inte köpa julas som bara klarade 359mm. Vet inte om det stämmer på mm.

Man kånkar ju inte runt på dem, väl på garagegolvet drar man runt dem på hjulen.

Svårt att bestämma mig vad man ska köpa. Googlat över en månad men blir inte klokare alls.
Är Pela ett bra märke? Verkar vara den billigaste på marknaden just nu.

Pela ligger i samma klass som Biltema eller Jula.
Helt okej med andra ord men finns såklart bättre som även då kostar mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.