Verktyg & Maskiner
Anonymiserad 282191: Jag kan också sälja en "renoveringssats" som dom kallar flaskorna!:geek: [bild]
henkepenk: Ett litet förråd på 15 kvm värmer du på 10 minuter med 1kW. Jag har en svinbillig liten värmefläkt från typ jula, två lägen och steglös termostat, funkar bra. Men för just brandrisken borde en oljefylld radiator vara att föredra.
gammelsmurf: [citat] Hej! Har själv nyligen köpt en friskluftmask från Swedendro (Powercap Active). 5000:- ligger något över din budget men jag tycker den är prisvärd, iaf i förhållande till Sundström, 3M etc.. Masken verkar förövrigt vara identisk med den som Axminster säljer. Har bara hunnit använda den i nån vecka, ca 2-3 timmar åt gången. Enda nackdelen jag upplevt är att sikten blir
Daniel_N: Uppgradering. Bordet har nu använts i många tusentals timmar. Balken på sidan av bordet (används i posten innan till att ställa grinden på) har en filtbeläggning på ovansidan, vilket är bra. Tyvärr blev den med tiden full av damm och limspill, vilket inte alls var en mjuk bra yta att ställa saker på. Idag har Jesper gjort en ny, med ett "lock" ovanpå. Tanken är att man normalt
Höghus: [citat] Bra tips, ska kolla på hålsågsavdelningen. /Höghus
Music Man: Satt in lite fönster och behöver en bordssåg för att såga till reglar,foder panel etc. och inte för skivor för det kör jag sänksåg med skenor. Kollat in Metabo TS254m som Bauhaus säljer tillsammans med bord för 4995:- Är det ett bra köp eller finns det billigare alternativ på Jula som gör jobbet?
cpalm: Rotade fram den andra maskinen och den goda nyheten är att den har identiskt innanmäte. Den dåliga nyheten är att den inte är i bättre skick. Så jag rengör och smörjer upp dem och ser om det gör någon skillnad, annars får det vara.
WaSh: [citat] Nu börjar det närma sig för mitt projekt. Lite nyfiken på hur ni har justerat fläktsystemet? För jag antar att ni har köpt fläkt och ventilationsluckor mm från Nivell..Hur har ni kunnat ställa in rätt position luckor och fläkthastighet?
OverAndOut: [citat] Jag menade de nya trefasuttagen. Det kan ju vara sådana med ett enfasuttag på. Och då har man alla maskiner som behöver brytning inkopplade där. Jag har 5 trefasuttag. Men borde haft 2-3 st till... Då jag drog helt ny ström så bryter jag även alla enfasare också förutom ett par st för batteriladdare och värmefläkt.
FredrikR: Senco Fusion är väldigt trevliga, har 2st då Bosch inte hade nån dyckertpistol när jag handlade min första. Batteriet till dessa räcker länge.
AndersS: Vill du ha en smidig slang är ett förslag Biltemas flexibel. Har den bara till enkel användning som att blåsa, pumpa och dyckert/klammer/spikpistoler.
Frustrator: [citat] [bild] Ska ju klara dyckertpistoler säger de. Så länge den inte behöver jobba mer än 120sek ;)
heimlaga: Vettigt Fast om du någon gång har traktor och råkar snubbla över en bra billig vajerkran med hydraulsväng och en lämplig boggikärra med fällbara stakar så råder jag dig att köpa. De pengarna kan du tjäna in på några år i form av ved och virke för husbehov.
Scsi: [citat] Hej. Jag kör med Hilti. Må vara dyrt och till och med i överkant vad man behöver som hemmasnickare men otroligt fina maskiner och jobba med. Lätta och kraftfulla. Har man inget behov av att ha alla maskiner direkt så kan man antingen köpa en maskin då och då alt vända sig till blocket / tradera för att hitta maskiner som är helt ok för en helt ok peng. Vh Alexander.
Sverkele: [citat] Har kört med Swedols marinfett, har dock inte läst specifikationen. Det kanske man ska göra också. Tack
ante.b: Har tagit loss stålen och fått dem tillbaks från slipning, nu behöver jag hjälp med hur jag ska montera och ställa in dem, hur ska in och utamtnings bord vara ställ man bör kanske börja där? maskinen är en Scheppach HM-2
EdPa: Hej! Blev nyligen husägare och letar efter en sticksåg som ska användas till lite allt möjligt. Står mellan; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916480 (för ca 1200kr) och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1805383 (för ca 1500kr) Vad tror ni, vilken är den bästa? Egna erfarenheter?
arowe17: Jag kan verkligen rekommendera Metabon! Köpte en inför panelbytet på huset (+ en bänk med hjul). Känns väldigt prisvärd.
Ivar Nelson: [citat] Det är inte mycket mer än 3m. Användningsområdet är något oklart. hemmasnickeri. en och annan låda, grejer, misslyckade projekt. Fräsen köpte jag begagnad och det är en freud på 2200w så jag tröttnar nog innan den om det skall matas.
Meramera: [citat] Har sett sådana på byfarko.se men de känns oseriösa. De 6 kommentarer som fanns innan på Facebook har de tagit bort med motiveringen: " Mest relevanta är valt så vissa kommentarer kan ha filtrerats bort" , dvs. alla har tagits bort. Men innan kunde man se att några inte har fått några varor men företaget var duktiga på att skicka ut betalningspåminnelser. Trist, då de har
MasMats: Kanske inte gäller klingor etc. Men. När det kommer till bildelar är Stark ett märke som nån/några webbshoppar hypat som ett toppalternativ i klass med OEM-delar. När det i själva verket är en egenbrandad produkt som prissätts över grantopparna. Webbshoppen byter ut din OEM-kvalitet beställda produkt utan att berätta det, när du klagar så visar dom att du fått en dyrare produkt
cpalm: [citat] Ja, jag tror som sagt inte heller att den är klockren för våra regelväggar. Det beskrivs förvisso hur man använder dessa i isolerade väggar, och man måste skjuta den genom isoleringen och sedan borra med lågt varvtal annars blir det en trasselsudd. [citat] Ja, den är också jäkligt fiffig. Själva fjädern är ju borrförlängaren han använder, sedan kopplar han på en
Lexington: [citat] Men innehållet behöver jag ju! Plastclipsen har jag ingen användning för ;)
nanowire: [citat] Han skrev okunnig, inte gammal. Och visst ska trä filas, perfekt till innerhörn där avrundningsfräsen inte kommer åt :geek: [bild] [bild]
___EM: Tack för klargörande. Jag googlade lite sen och testade själv och det gick ju finfint :)(y)
mattiasp: https://www.byggahus.se/forum/threads/testrapport-kap-och-gersagen-bosch-gcm-8-sde.266594/ :cool:
nanowire: [citat] Ja. Som bäst kan väl flödesskalan ge en indikation på vars en vill befinna sig i tryck för önskat flöde men det är ju bättre än inget.