Violina Violina skrev:
Fast nej, dina svetsexempel är plåtar mot varandra, med halv V-fog och dessutom med en invändig kälfog (som i detta fall bara kommer ställa till problem för denna applikation).
Av TS "ritning" att döma tror jag han/hon ska använda rör eller fyrkantsstång, och då blir "mitt sätt" en bra lösning..
Jag menade att V-fogen skulle varit fogberedningen i detta fall, man kan bara svetsa utifrån, modifiera djupet på V-fogen så det inte slår igenom, så har man tillräckligt djup på svetsen så man kan slipa ner svetssträngen. Jag skulle provsvetsat med flera testbitar först med olika metoder för att få ett hum om hur det rör sig,

Baserat på de första bilderna så såg det ut som om planen var att svetsa ihop två plåtar så jag utgick ifrån det. Vinkeljärn vore såklart enklaste lösningen men jag gissade det var inte på bordet av nån orsak. Då kan man ju bara punkta fast några diagonala stöd längst ute, typ med en plug-weld.

jonmo jonmo skrev:
Ja, det blir att fästa snedsträvan med gängstång, det känns klart enkast.
Eller kanske vantskruv? Finns på Biltema för småpengar.... :)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man inte är en gud på att svetsa borde vell 45 gr vinklar på fyrkantsrören ge mest svetssträng , eller ?
Skitsamma mängden svets, det är ett skrivbordsben.
Problemet blir vinklarna, säger hon som jobbar med sånt här (men i grövre dimensioner) dagligen..

Tomture61
jonmo jonmo skrev:
Korrekt att det blir fyrkantsrör. Korrekt pronomen är "han" :)

Jag kommer gå på detta nästa helg. Jag lovar att posta resultatet här! Då svetsningen hamnar längst in under skrivbordet kommer jag nöja mig med tämligen dassig fog, visuellt alltså.
Ser du bara till att fogbereda ytterkanten så kan du putsa till svetsen efteråt så ser det vettigt ut.

Och kom ihåg att kälfogen är det som kommer ge den största dragningen på vinkeln!

Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej vad TS har för verktyg men en sån häringa borde göra raka 45 gr snitt
[länk]
Eller så drar man ett varv med maskeringstejp runt röret och kapar efter det så får man en helt ok 90° som man kan kapa med vinkelslip..

Gjorde faktiskt exakt samma typ av konstruktion på jobbet för x-antal år sen..
Svetsad metallkonstruktion med fogar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsad metallkonstruktion med synliga fogar och svetspunkter vid en hörnsöm, ej svetsad i kälen.
Skapa konto

Fogberedd och svetsad utvändigt men inte i kälen.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
svetsar man det riktigt så spelar det nog ingen roll hur man gör. Det övriga hänger nog mest på vad man har att kapa med och hur man vill att utseendet ska bli.

Hade lite tid i helgen att jobba lite på problemet. Köpte en billig pinnsvets av en slump i veckan, och började med att testa på lite småbitar.
Verktyg och material för svetsning på ett träbord, inklusive pinnsvets, vinkelslip och tvingar.
Skapa konto
Hand håller en nyligen svetsad metallvinkel med synliga svetsfogar och slipmärken.
Skapa konto

Det man saknar i färdigheter får man kompensera med vinkelslipen.

Sen preppade och svetsade jag två av fogarna på en storvinkel, så jag kunde testa hur slutprodukten (skrivbordet) kommer se ut i genomskärning.
Svetsutrustning och verktyg på arbetsbord inklusive hjälm, vinkelslip och metallvinklar.
Skapa konto
Verkstadsbord med svetsutrustning, metallvinkel i tving och materialrester.
Skapa konto
Svetsprojekt med uppspända metallvinklar och trädetaljer på arbetsbänk.
Skapa konto

Slutsatsen är att det nog kommer funka! Hann inte mer nu i helgen, så snedsträvan och andra vinkeln får vänta några veckor.

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.