11 344 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
Hur svetsar jag den här fogen bäst?
Jag menade att V-fogen skulle varit fogberedningen i detta fall, man kan bara svetsa utifrån, modifiera djupet på V-fogen så det inte slår igenom, så har man tillräckligt djup på svetsen så man kan slipa ner svetssträngen. Jag skulle provsvetsat med flera testbitar först med olika metoder för att få ett hum om hur det rör sig,Violina skrev:
Baserat på de första bilderna så såg det ut som om planen var att svetsa ihop två plåtar så jag utgick ifrån det. Vinkeljärn vore såklart enklaste lösningen men jag gissade det var inte på bordet av nån orsak. Då kan man ju bara punkta fast några diagonala stöd längst ute, typ med en plug-weld.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 264 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 264 inlägg
Vet ej vad TS har för verktyg men en sån häringa borde göra raka 45 gr snittViolina skrev:
https://www.conrad.se/p/einhell-ts-...aBVbjOvdIcaAlqvEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&vat=true
Ser du bara till att fogbereda ytterkanten så kan du putsa till svetsen efteråt så ser det vettigt ut.jonmo skrev:
Och kom ihåg att kälfogen är det som kommer ge den största dragningen på vinkeln!
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Gjorde faktiskt exakt samma typ av konstruktion på jobbet för x-antal år sen..
Fogberedd och svetsad utvändigt men inte i kälen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fogberedd och svetsad utvändigt men inte i kälen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
svetsar man det riktigt så spelar det nog ingen roll hur man gör. Det övriga hänger nog mest på vad man har att kapa med och hur man vill att utseendet ska bli.
Hade lite tid i helgen att jobba lite på problemet. Köpte en billig pinnsvets av en slump i veckan, och började med att testa på lite småbitar.
Det man saknar i färdigheter får man kompensera med vinkelslipen.
Sen preppade och svetsade jag två av fogarna på en storvinkel, så jag kunde testa hur slutprodukten (skrivbordet) kommer se ut i genomskärning.
Slutsatsen är att det nog kommer funka! Hann inte mer nu i helgen, så snedsträvan och andra vinkeln får vänta några veckor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det man saknar i färdigheter får man kompensera med vinkelslipen.
Sen preppade och svetsade jag två av fogarna på en storvinkel, så jag kunde testa hur slutprodukten (skrivbordet) kommer se ut i genomskärning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slutsatsen är att det nog kommer funka! Hann inte mer nu i helgen, så snedsträvan och andra vinkeln får vänta några veckor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden