Byggahus.se

Led lampor?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Har en VW golf 2014, vilken jag tycker har väldigt dåligt (svagt) halvljus. Funderar därför att ledkonventera den, någon som prövat? blir det stor skillnad på halvljuset? Helljuset går ju att komplettera med ljusramp. Är denna konventering ok även på besiktningen.

2. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
    Nej, går ej att besikta med konverterat halvljus.

3. A
    Medlem Nivå 3
    Även om lampan är E godkänd?

4. H
    Medlem · Nivå 12
    Strålkastaren ska vara avsedd för led för att bli godkänd,snälla ändra inte halvljuset,man möter för många med taskiga led/xenonljus som bländar.

• Laddar…
  5. I
    Medlem · Nivå 9
    VW har det sämsta halvljuset, min Amarok från 2012 kan man knappt använda nattetid. Någon som provat att sätta in starkare ljuskälla och fått något bra resultat ?

6. Isakare
    Medlem · Nivå 15
    Bättre lampor, tex GE Megalight Orsram Nightbraker etc om man har reflektorn kan göra stor skillnad, men konvertera inte strålkastare med reflektorer, det blir aldrig bra.
    Men om du har strålkastare med lins, går det utmärkt. Finns LED just anpassade för lins, tex Ledson.

7. I
    Medlem · Nivå 9
    Tack, ska prova Nightbraker, men någonstans tror jag att det är reflektorn som är skräp från fabrik. Mitt helljus är ju precis lika dåligt.

8. I
    Medlem · Nivå 9
  9. H
    Medlem · Nivå 12
    Vad har du för typ av lampa på helljuset?

10. R
    Medlem Nivå 9
    Ja man får enkelt sagt inte röra strålkastarna överhuvudtaget, inte konvertera eller spraya på något.
    Tyvärr så är vissa strålkastare helt värdelösa.

11. H
    Medlem · Nivå 12
    Helljus kontrolleras väl inte av bilprovningen iaf,är väl dock olagligt sett ur polisens ögon?

12. R
    Medlem Nivå 9
    De brukar aldrig ge något. Men om den är modifierad så är den inte ok enl lag. Lite tråkigt om man kan göra bilen säkrare med bättre ljus.

13. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Troligen så snålar alla biltillverkare på koppar i kabelhärvan.
    Sätt relä och dra dit ordentligt med ström, gärna direkt från generatorn.
    Men börja mät spänningsfallet från plus batteriet till kontakten till lampan.

Protte

14. G
    Medlem Nivå 2
    Elkabel är både dyrt och tungt, så biltillverkare använder utan tvekan de klenaste kablarna dom kan komma undan med.

Angående mätningen, så mät även minussidan, spänningsfall där ger samma slags förlust i ljusstyrka som på plussidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-10-17_21-53-49.png

15. Isakare
    Medlem · Nivå 15
    Monterade grövre kablar och relä på en ny Peugeot för några år sen, höjde spänningen med 1 volt när lampan var i drift. Låter kanske inte mycket, men det var som skillnaden mellan natt o dag.
    Men som tidigare noterat, en del VW med halogenljus har riktigt dåliga strålkastare, och det är omöjligt att få det bra, men bra lampor och mer spänning gör en hel del.