Lyckades hitta en Makita 2012NB planhyvel för 6.500kr på kampanj på Bygghemma.se. Man fick tom med spånkonen i priset.
Drog igenom ett par meter ek och är mycket imponerad av resultatet!
Väldigt fin yta som inte kommer att kräva många drag med putshyveln.
Hade ingen spånsug inkopplad utan hängde på en pappkasse på spånkonen
inte så farlig spridning som jag trodde. Blir ganska stora spån som inte dammar ner så mycket, och jag är ganska petig med dammupptagning annars.
Kan verkligen rekommenderas om man vill uppgradera sitt snickrande från att bygga skiv-baserade möbler till lite mer finsnickeri och boxbygge.
Drog igenom ett par meter ek och är mycket imponerad av resultatet!
Väldigt fin yta som inte kommer att kräva många drag med putshyveln.
Hade ingen spånsug inkopplad utan hängde på en pappkasse på spånkonen
Kan verkligen rekommenderas om man vill uppgradera sitt snickrande från att bygga skiv-baserade möbler till lite mer finsnickeri och boxbygge.
Jag provade det där med påse på spånkonen när jag fick min 2012NB men eftersom det inte finns något sug så satte det bara igen, så nu använder jag hyveln utan kon och allt spån hamnar på golvet. Tar faktiskt inte så lång tid att sopa undan spånen lite då och så, eftersom spånen samlas ganska bra på en begränsad yta.
Hur är det med snipe på din? Jag har mindre snipe och har experimenterat lite med att hålla uppe ändorna vid in/utgång av planken men inte fått något konsistent resultat. Annars blir det fin yta!
Hur är det med snipe på din? Jag har mindre snipe och har experimenterat lite med att hålla uppe ändorna vid in/utgång av planken men inte fått något konsistent resultat. Annars blir det fin yta!
Verktygstokig
· Halland
· 7 191 inlägg
Microkatten, du får bygga en sån här:
http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?65408-Portable-Planer-modifications

Delen en bit ner i tråden
http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?65408-Portable-Planer-modifications
Delen en bit ner i tråden
Tack, det var en trevlig tråd du länkade till! Jo, någon gång skall jag nog bygga något liknande, men just nu är det så många andra projekt som måste göras, så jag får nog fortsätta hyvla på loggolvet ett tag till...
En fördel med att hyvla på golvet är att spånen inte flyger iväg.
Ofta kan jag såga bort ev snipe, och så försöker jag se till att två sista hyvlingarna under millimetern och noggrann genomförning av ämnet.
Ofta kan jag såga bort ev snipe, och så försöker jag se till att två sista hyvlingarna under millimetern och noggrann genomförning av ämnet.
Har ingen erfarenhet från hyvlar så snipe är inget jag kan jämföra. Jag fick lite snipe men tänkte vända den sidan inåt i boxen jag bygger.
Det kändes inte störande i mina ögon. Däremot räknar jag med att såga bort ändarna om det är riktigt kritiskt. Är bara hobbysnickare så jag behvöer inte tänka på att spara material.
Det kändes inte störande i mina ögon. Däremot räknar jag med att såga bort ändarna om det är riktigt kritiskt. Är bara hobbysnickare så jag behvöer inte tänka på att spara material.
Att alltid hyvla för långa bitar för att sen kapa bort snipe är en bra metod att alltid använda. Detsamma gäller vid fräsning, det är inte ovanligt att början och slutet inte blir så väldigt bra, då är det skönt att ha lite kapmån.DarrenB skrev:Har ingen erfarenhet från hyvlar så snipe är inget jag kan jämföra. Jag fick lite snipe men tänkte vända den sidan inåt i boxen jag bygger.
Instämmer i det sista. Av två konsolbord som skulle bli 1200 mm kommer det ena att bli ca 20 mm kortare. Anledning? Kapade till färdigt mått innan jag fräst bordskantens fasning.
Men man lär sig.
//Ronnie
Men man lär sig.
//Ronnie
Har länge haft span och suktat efter denna Makita 2012NB men kännt att den är lite för dyr för mitt egentliga behov.. men samtidigt kännt att andra "billigare" varianter också kostat relativt mycket pengar , nu idag känner jag att jag gjorde ett kap. Nu ligger beställningen till Bauh. och kunnat nyttja deras prisgranti vilket gjorde att jag kunde få tag i en 2012NB för 5655 kr . Hög kvalitet till samma pris som produkter med lägre kvalitet...
Hej!J JohanN03 skrev:
Kolla med Biltema. Finns lite olika storlekar beroende vad du behöver.
Dag

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna passar fint med en 100mm slang.J JohanN03 skrev:
https://www.thingiverse.com/thing:3076539
Har inte själv någon 3d-skrivare men hittade en person på blocket som skrev ut den åt mig.