Är vikarie på en skola ibland och bandsågen drar snett, det är en scheppach basato 5-4 är det någon som möjligen har en länk till instruktioner hur man justerar den?

leby leby skrev:
Är vikarie på en skola ibland och bandsågen drar snett, det är en scheppach basato 5-4 är det någon som möjligen har en länk till instruktioner hur man justerar den?
Man justerar den som alla andra bandsågar?
Ett vred uppe på, ett på 'baksidan' och sen bladstyrningen ovan och under bordet.

Frustrator Frustrator skrev:
Man justerar den som alla andra bandsågar?
Ett vred uppe på, ett på 'baksidan' och sen bladstyrningen ovan och under bordet.
Säkert är det så men jag är inte "bandsågsvan" bara en glad amatör. En manual behövs nog för att jag skall våga röra justeringarna.

leby leby skrev:
Säkert är det så men jag är inte "bandsågsvan" bara en glad amatör. En manual behövs nog för att jag skall våga röra justeringarna.
Åt vilket håll drar det?

Vredet ovanpå ökar och minskar bladspänningen.
Vredet baktill tiltar hjulet framåt och bakåt och där styr du var det ska ligga på hjulet.

Om det drar snett är det bladet som behöver bytas, spännas eller något vajsing med bladstyrningen.
Ta en bild på styrningen så kan vi guida dig med den.

Frustrator Frustrator skrev:
Åt vilket håll drar det?

Vredet ovanpå ökar och minskar bladspänningen.
Vredet baktill tiltar hjulet framåt och bakåt och där styr du var det ska ligga på hjulet.

Om det drar snett är det bladet som behöver bytas, spännas eller något vajsing med bladstyrningen.
Ta en bild på styrningen så kan vi guida dig med den.
Tack, kollar mer på fredag när jag har nästa dag. Det drar in mot ramen dvs vänster från den sida man står och sågar. Det kan ju vara bladet som är dåligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.