38 972 läst ·
132 svar
39k läst
132 svar
Vinkelslip, vad ska man tänka på?
Jag vet inte hur mycket det hjälper men efter sådana arbeten tar jag isär maskinen och blåser den ren med tryckluft. Det finns mycket damm som fastnar där inne, men efteråt blir det som nytt.Nyfniken skrev:
När jag skulle kapa marksten så köpte jag billigaste möjliga med största skivan (230 mm?).
I efterhand känns det som ett klokt beslut. Jag har fått för mig att dammet från betongen gick hårt åt växellådan och jag är glad att jag inte gjorde det jobbet med en dyrare apparat. Den stora klingan gör att man slipper vända på stenen också.
Maskinen drog något av en sista suck när jag kapade 6-7 meter asfalt.
En av mina favoritslipar är min 125mm Makita 700w som jag gav ca 500kr för.
Enda slipen jag har nu, lidl slipen gav upp för nån månad sen, växellådan som gick sönder.
Bra tips om rengöring efter stenjobb, tror jag nästan dödat min makita borrmaskin med det, ska nog prova ta isär och rengöra.
Hade en bosch vinkelslip i många år som tillslut dog. Ny motsvarande kostade nog 2000kr... Körde då på julas billigaste, inom garantitid får man en ny, efter garantin slut byter man, dvs man klarar ofta 2-3 år på detta sätt. Har även numera en billig makita för det som inte är riktiga skitjobb...
Hade en bosch vinkelslip i många år som tillslut dog. Ny motsvarande kostade nog 2000kr... Körde då på julas billigaste, inom garantitid får man en ny, efter garantin slut byter man, dvs man klarar ofta 2-3 år på detta sätt. Har även numera en billig makita för det som inte är riktiga skitjobb...
att slipa betong t.ex där är 1400watt bra.. även dom det är bara något lite så märkes det med min makita på 1100watt så gillar det inte men det går. men bättre för motor om högre watt
makita har också 3år när du registrerar den på deras hemsida
och med klumpigeheten är svårt att säga det är från person till person makitan passar bäst mig då har jag använt bosch.metabo.milwaukiee..
och kapar man mark/tegel så blås ur den ofta med tryckluft
makita har också 3år när du registrerar den på deras hemsida
och med klumpigeheten är svårt att säga det är från person till person makitan passar bäst mig då har jag använt bosch.metabo.milwaukiee..
och kapar man mark/tegel så blås ur den ofta med tryckluft
Jag beställde en Maktec MT904 1050W 125mm. Maktec är Makitas budgetmärke som mest verkar säljas i Polen. Nu ser jag att den är lite väl tung, får se hur den känns. 525kr inklusive frakt var inte så farligt iaf.
Youtubern AvE har plockat isär vinkelslipar från Dewalt, Makita, Fein, Metabo och analyserat konstruktionen. Jag har för mig att alla fick någorlunda bra omdömen. Men det är 110V-maskiner så det kanske inte är så relevant för oss.
Youtubern AvE har plockat isär vinkelslipar från Dewalt, Makita, Fein, Metabo och analyserat konstruktionen. Jag har för mig att alla fick någorlunda bra omdömen. Men det är 110V-maskiner så det kanske inte är så relevant för oss.
Nu när jag lägger marksten hemma beställde jag en Bosch 230 vinkelslip med kickback kontroll.
Jag tänkte först köra med en billigare men säkerheten är viktig. Speciellt för mig som inte är van.
Jag kör med grovdamsugare som fungerar kanon. Röker nästan inget
Jag tänkte först köra med en billigare men säkerheten är viktig. Speciellt för mig som inte är van.
Jag kör med grovdamsugare som fungerar kanon. Röker nästan inget
AvE kan vara rätt kul att kolla på, med ett mustigt språk och en lite kul attityd till den som har konstruerat det han pillrar med. Gott så. Men karln är en pajas som saknar djupare kunskap om det han uttalar sig om. Det är gott om halvsanningar och gissningar, vilka givetvis framförs som om han visste vad han pratar om. Det är rätt vanligt på nätet. Jag skulle inte använda AvE som beslutsunderlag för något. Alls.S Spoz skrev:Jag beställde en Maktec MT904 1050W 125mm. Maktec är Makitas budgetmärke som mest verkar säljas i Polen. Nu ser jag att den är lite väl tung, får se hur den känns. 525kr inklusive frakt var inte så farligt iaf.
Jag har en helt motsatt uppfattning om AvE mot din, han verkar ärlig, opartisk och när det börjar spekuleras så framgår det "two guys at the water-cooler talking". Dessutom finns det Youtube kommentarer som ger ett större spektra av åsikter o kunskap.mattiasp skrev:
Redigerat:
Nu sa ju Mattias förvisso inget om att han inte var opartisk eller ärlig utan att han inte riktigt har täckning för sina tekniska analyser. Jag delar fö den uppfattningen.A ansic skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Nej, det tänker jag inte göra, är inte intresserad av den debatten. Det var ett par Youtube klipp av speciellt yrkesmässigt intresse för mig där han missar ganska påtagliga grejer. Han är generellt kunnig och skapligt underhållande och hade till stor del rätt men han missade viktiga saker som påtagligt påverkar livslängd och kvalitet. Jag vet det då jag känner till produkten, det framgår dock inte alls i videon så jag har ytterst begränsat intresse att debattera det.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag fattar, du kan inte såga av grenen du sitter på...F fsn skrev:Nej, det tänker jag inte göra, är inte intresserad av den debatten. Det var ett par Youtube klipp av speciellt yrkesmässigt intresse för mig där han missar ganska påtagliga grejer. Han är generellt kunnig och skapligt underhållande och hade till stor del rätt men han missade viktiga saker som påtagligt påverkar livslängd och kvalitet. Jag vet det då jag känner till produkten, det framgår dock inte alls i videon så jag har ytterst begränsat intresse att debattera det.
Nej, inte alls, jag sitter inte på den grenen. Bara det faktum att det syns inget i hans video av det jag skulle påstå och då blir det lite svårt att bevisa, jag har inte lust att ta den debatten. Jag tycker dock att det är nåt han skulle ha nämnt och kommenterat med tanke på de kraftelektriska kunskaper han uppenbarligen trots allt har.Dan_Johansson skrev:
Klicka här för att svara