Hej. Jag vill veta vad jag måste köpa för att kunna svetsa ihop två balkar. Jag snackar sjösättningsvagn för småbåt. Hea balk på garaget... Mig, tig, säger mig inget. Fattar inte skillnaden. Hjälp!

Ska du svetsa något mer alls?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tig är som hårdlödning, ska du svetsa något rejält i godsväg så kör pinne dock är mig/mag lättare för nybörjare men oftast kostar dom rejäla rätt mycket flis.

Jag tackar för en tydlig förklaring.

Vet inte på vilket vis TIG är som hårdlödning? TIG är en svetsmetod, om det påminner om något är det gassvetsning.

Men den viktigaste frågan är nog, ska du bara ha svetsat en sak nu, eller tänkte du ta upp svetsning och fördjupa dig i ämnet?

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Var ungefär så jag tänkte också, men snarare att gassvetsning påminde om hårdlödning..

Sen så går det ju också utmärkt att svetsa tunnare plåt med pinne också, man får ha en tunn pinne bara, eller hur Dennis?

Ska man bara ha en enda grej ihopsvetsat är det nog vettigare att be någon som kan, vill man däremot lära sig för att svetsa själv i framtiden också, då kan man köpa sig en maskin..

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Om du ska svetsa nåt där hållfastheten spelar roll, typ båtvagnar som inte ska gå av på mitten eller takbalkar i garagetaket, -tag hjälp eller gå svetskurs.

Violina Violina skrev:
Sen så går det ju också utmärkt att svetsa tunnare plåt med pinne också, man får ha en tunn pinne bara, eller hur Dennis?
Det går väl men jag är nog fel person att fråga, aldrig pinnsvetsat något tunnare än 3-4 mm, med TIG har jag lyckats svetsa under 1mm tjocklek men det är inte lätt.

• Gilla
eded
  • Laddar…
Staffans2000
DennisCA DennisCA skrev:
Det går väl men jag är nog fel person att fråga, aldrig pinnsvetsat något tunnare än 3-4 mm, med TIG har jag lyckats svetsa under 1mm tjocklek men det är inte lätt.
Millimetertjock plåt med pinne, är svårt. Jag får det inte snyggt iallafall. Däremot kan även en nybörjare med lite träning få till hyfsade svetsfogar med pinnsvets i tjockare gods. Kruxet brukar vara att tända pinnen och inte vara för feg med krämen.

Staffan

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Skulle jag svetsa en båtvagn och inget mer skulle jag köpt eller helst låna en pinnsvets. Vill du svetsa mer i framtiden så köp en lite rejälare mig/mag. Esab Caddy Mig C200i är en rätt enkel trevlig svets men kostar en slant och så måste du ha en gastub.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag har svetsat bilplåt med pinne :crysmile: inget att rekommendera dock.. :p

Svåraste jag tigat måste vara antingen 400 mm stumfog i 0,5 mm rostfritt eller när jag delade en coca-cola burk och svetsade ihop den igen :cool:

• Gilla
  • Wow
kristofo och 2 till
  • Laddar…
Vi som inte är proffs brukar få vara nöjda om vi får till fullgoda fogar i 2mm plåt med 1,6mm stickor. Jag har svetsat några fogar i 1,5mm plåt och rentav någon enstaka i 1mm plåt men kvaliteten vill bli litet väl ojämn.

Själv svetsar jag bara med stickor. Svetsen är en Unitor likriktare som antagligen är tillverkad någon gång på 60-talet. Resultatet brukar bli bra.
Då jag någon gång måste ha någonting svetsat i tunnplåt till exempel något rosthål på bilen brukar jag anlita en bekant som har mig. Billiga MIGar ger jag inte mycket för och en bra MIGsvets är för dyr för att det skall löna sig för mig att skaffa en.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det for en massa Kempomat 250s för ca 400-450 euros förra veckan, såldes från en yrkesskola i Tammerfors, rejäla svetsar, jag slog inte till dock för det var för långt att köra för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.