Är det meningsfullt att försöka ge sig på att löda ihop detta med en gasolbrännare och silverlod eller är det dömt att misslyckas?

Ser ut som nån slags gjutgods som är silverpläterat. Finns inget värde i brödstället utöver ett visst affektionsvärde. Eller kan man tänka sig nåt slags superlim/kemisk metall? Är ju ingen enorm belastning handtaget kommer att utsättas för.

Silverpläterat brödställ med brutet handtag ligger på bordsyta, bredvid en bok och en väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på brutet handtag på silverpläterat brödställ i behov av reparation.
Skapa konto
Brustet handtag på silverpläterat brödställ nära en svets eller lödning.
Skapa konto

Kanske du kan göra ett gängat hål i handtaget och sen en liten bult underifrån?
Kemisk metall och lim tror jag inte alls på. Möjligen hårdlödning men det har jag ringa erfarenhet av.
Fint ställ.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Gasol är tveksamt om det blir tillräckligt varmt, dessutom kommer det att missfärgas.
Jag tipsar också om att borra och gänga handtaget och en skruv genom bågen.

Protte

Har funderat på borra och gänga, men det känns sjukt pilligt att få till. Är ju inte mycket gods.

Hur tjockt är materialet? Det ser ut som runt 10 mm och det räcker ju för m3 eller m4 utan problem..

Ser ut att vara hårdlött tidigare men det gjordes nog innan ytbehandlingen..........Ska man löda igen så kommer det nog inte se så roligt ut runt lagningen........
Borra och gänga för skruv underifrån måste fungera utmärkt. Låt ytan vara som den är så är det ju självlåsande.

Rickard.
Loctite Power Epoxy Universal dubbelspruta för limning med texten "5 min" som anger torktid.
Skapa konto

I första hand skulle jag nog också rekommendera att borra och gänga.
I andra hand epoxy, svårt att få riktigt hållbart på en så liten yta utan att det syns utanför.
Men det absolut bästa är nog en ordentlig hårdlödning trots allt. Men då kommer du behöva göra om silverplätteringen efteråt och då är det ju lika bra att lämna in till någon hantverkare typ silversmed för att få det "rätt från början".

Frågan är väl hur mycket affektionsvärdet är värt?

Ja, kanske ska ge mig på att försöka borra och gänga. Dessvärre finns ingen pelarborr i arsenalen så får göra ett försök på frihand. Lär bli spännande..

Fråga runt efter en pelarborrmaskin, det blir aldrig bra för hand...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Som så många gånger förr tog jag detta som ett tillfälle att utöka verktygsparken. Clas Ohlson kör kampanj och därmed kändes en Bosch PBD 40 plötsligt motiverad (via Hornbachs prisgaranti).

Lite besvärligt att sätt upp handtaget, men slutet gott allting gott. Blev en utmärkt lösning och ska bara införskaffa en försänkt skruv så syns lagningen knappt.

Bosch PBD 40 bänkborrmaskin används för att borra i metall med en tång som håller fast arbetsstycket.
Skapa konto
Närbild på ett verktygs handtag med en skadad försänkt skruv som behöver repareras.
Skapa konto
Närbild av en reparation på en metallgaffel med en synlig skruv mellan tänderna.
Skapa konto
Handtag monterat på verktyg med synlig lagning, i bakgrunden ett vattenpass och del av blå Bosch låda.
Skapa konto

• Gilla
SaabNiklas och 8 till
  • Laddar…
Bra verktyg gör halva jobbet.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.