Jag byggde en sån sughink som funkar mot bajspluttar (ska testa suga vätska senare) men dammsugaren spred bajsdoft i rummet (vädra ordentligt och strö stink-killer i hinken) men utomhus lär den vara jättebra. Det kan bli flugor inuti så flugspray efteråt kan vara bra också. Kärcher WD 3 tänker jag återlämna.

• Hemmagjord sughink kopplad till en dammsugare för att suga upp bajspluttar, visad inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F frer skrev:
Jag byggde en sån sughink som funkar mot bajspluttar (ska testa suga vätska senare) men dammsugaren spred bajsdoft i rummet (vädra ordentligt och strö stink-killer i hinken) men utomhus lär den vara jättebra. Det kan bli flugor inuti så flugspray efteråt kan vara bra också. Kärcher WD 3 tänker jag återlämna.
Inget smuts kom in i dammsugaren, allt fastnade i hinken, utom doften. Jag gissar att för att inte få bajsdoft-utblåsning från dammsugaren när man städar med 'dammsugarhinken' (rätt namn?) kan användas dammsugare med vattenfilter istället för vanlig dammsugarpåse (eller anti-allergi dammsugarpåse). T.ex. Kärcher DS 6 eller Zilan ZLN-8945.
5e982362e991b4-31864653.jpg

Redigerat:
Det är ok med vanlig hushållsdammsugare ändå om det används två dammsugarpåsar samtidigt (tryck in ena dammsugarpåsen inuti den andra påsen men låt ena påsens huvud vara utanför för att haka den fast i dammsugarens påse-hållare) eller om det används anti-allergi dammsugarpåse/anti-odor dammsugarpåse. Doftkula i påsen kan vara bra också.

Använd låg effekt på dammsugaren samt undvik förstoppning av luftinflödet till slangen, annars sugs all luft ur hinken och den börjar knycklas ihop.

Redigerat:
Ja, det funkar för urin också. När det gäller kompost så passar det om jag har herrgård (vegetariansk hobby), då kan jag istället för 25-30L hink använda en soptunna 110L/240L av Jula som har hjul och använda till dammsugaren en lång el-sladd på vinda.
Svart soptunna på hjul av märket Jula, 110L eller 240L, för kompostering.
Skapa konto
663000.jpg

Jag ställer nu dammsugarens utblåsningshål vänd mot öppna balkongdörren. Det hjälper inte med två dammsugarpåsar i dammsugaren eftersom luften redan kommit in i dammsugaren och då är på väg ut från motorutblåsningshålet. Däremot trädde jag över hålet och tejpade fast en klippt bit dammsugarpåse på andra insugningsslangen (hel-grå som är kopplad till dammsugaren) som sitter i externa mellanstation-dammsugar-hinken och då blockeras doften från att komma in i slangen som leder till dammsugaren.

Redigerat:
Kolfilter?

B Byggdjuret skrev:
Kolfilter?
Tack för förslaget. Så här ser det ut nu:
Köksfläktsrör täckt med filter och plast, uppenbart igensatt, syns genom en grumlig plasthink.
Skapa konto

Du föreslår en sån här klippbar med små maskhål för köksfläkt tror jag:

484000008525_650x650_view2.png

Redigerat:
Det jag dessutom gör nu när jag startar dammsugaren (och innan jag börjar dammsuga urinen och pluttarna) för att det ska dofta bättre är att jag sprutar in i främre slangens mun 2 ggr Simple solution extreme (som innehåller mjölksyra som bryter ned illa-doft-bakterier), då sprids den goda doften genom hela apparaten och ut genom dammsugarutblåsningshålet i rummet. Nån annan parfym-spray e.dyl. kan gå bra också. Jag strör/sprayar ingen stink-killer eller annat i hinken och det blir aldrig flugor ändå. Ibland sprayade jag in insektsspray Raid i slangmunen när dammsugaren var igång men jag tror det är onödigt. Efter dammsugningen stoppar jag in en klump hushållspapper i slangmunnen för att stoppa doft och vätska från att åka tillbaka ut och virar den runt sig själv för att den ska hålla sig fast.

Dammsugarslang med papperspropp och tejp runt vattentätt för att förhindra doft och vätska.
Skapa konto

Har ännu inte testat kolfilter.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.