Verktyg & Maskiner
ÅkeSun: Jula har slutat sälja den, men liksom de flesta maskiner från Kina finns det flera identiska under många namn. En av dessa finns hör Duab Rikt och planhyvel MB9020 Å
Magnus Larsson: Det är ju riktiga slitvargar men kanske inga finmekaniska underverk :p
strösselhuset: Passar Hultafors snörslå CLP30 i Snikkis ficka 9199 LTHR? Har googlat men inte lyckats finna svaret. /Mathias
Alfredo: [citat] Tyvärr inte men låter som något en 3D-skrivare skulle kunna "tillverka" om du har möjlighet att "få tillgång" till en sådan. Edit: Tvåa på bollen...
Per i Hamrånge: [citat] Skomakaren syr det där på 10 sekunder. Hitta ett spänne att byta med bara.
TheJesper: Byggdamm satte igen nylonstrumpan direkt och drog ner sugeffekten! Kanske bäst å köpa lite budgetpåsar på amazon istället :p
Bart: Ja, det fungerar. Det blir tillräckligt starkt för lättare applikationer.
Blokkies Joubert: Hej Jag har en fotpump för bildäck som funkar bra - förutom att själva anslutningen till däckventilen har gått av. Det känns lite slösaktigt att slänga hela pumpen bara för detta. Har ni några idéer på hur man kan lösa detta? Jag tänker mig någon form av ventil som jag pressar på slangen, och sen så kan jag skruva på den på bildäckets ventil...? Går något sådant att köpa?
XSvensson: Happ då har jag gjort som det står att man inte får göra i manualen om man absolut inte måste! Rikthyvelns utmatningsbord var inte i vinkel mot kutter, beslutade att justera trots att maskinen fungerade. Vinkeln gick bra men sen får jag inte till så utmatningsbord och inmatningsbord är i linje med varandra samtidigt som kutterstålet tar som det skall. jag kan få stålet att ta, jag kan
FemTummar: Den du länkade till är den lite enklare 350S, men de har 350:n också, fast priset blev då drygt 13.000 istället. Tack ändå, jag kände inte till den säljaren.
Workingclasshero: [citat] Ja, det kanske är exakt just så. Nu har det inte varit ett problem då jag hittade en metod som fungerade, men jag var fortfarande nyfiken...
nino: [citat] Jo jag tror det kan bli lättast för mig, kan ev låta det vara också och bara fixa till stumparna, på de små kan jag sätta på slangar med slangklämmor men på de grövre hade jag gärna haft 1/2" för gardena koppling men det kan gå att lösa, ska ju bara strömma vatten genom så det kommer aldrig bli nåt tryck
nilsmag: Min lånade pts 10 dog plötsligt idag så då googlade jag och hamnade i den här gamla tråden. Var rädd att motorn hade blivit överbelastad och kunde vara bortom räddning. Tänkte tipsa om en åtgärd som jag inte läste att nån annan hade provat. Tog först ut kolen och inspekterade men de var inte helt nedslitna, dock fulla med sågspån. Men den startade ändå inte efter rengöring av
klenodder: [citat] Jag har läst (kan inte hitta det nu) att om man handlar på en se-domän så är det upp till försäljaren att se till att moms ingår. Något med konsumentskydd och att man skall förvänta sig att det är en svensk shop ink moms om den ligger på .se. Lite som att om man handlar i en butik inom svenska gränser så skall det också ingå moms. Hittar som sagt ingen källa på det nu
ceson: Gott att det löste sig. Jag har bytt dessa bussningar på min tidigare och står i begrepp att göra det igen i det närmaste. Brukar märka att det är dax på att drivrullarna tenderar att inte mata in ämnet så bra. Köpte dubbla uppsättningar sist det begav sig så har nya på lager:) [bild]
fsn: [citat] Telwinmaskinen är ju en inverter med allt det innebär, tex mycket strömsnålare (mindre värmeförluster). Telwin har inte överdrivet bra rykte på sina invertrar, jag vet dock inte ett skit om denna specifikt. Esab Origo Mig 340 Pro är väldigt stabil och skapligt omodern och du kommer att kunna göra mer med en fungerande inverter, rimligtvis bättre starter och avslut om det är
DennisCA: 100x10mm hade jag kapat med en vanlig 125mm vinkel och 1mm kapskivor, går galant (iallafall efter ett par gånger, övning = färdighet).
Villa1949: Nu har jag iallafall fått loss alla skruvarna. Tog några timmar. Använde nycklar, polygrip, rostlösningsmedel, stålborse (för att göra rent gängor) och mutterspräckare. Riktigt tungt och jobbig arbetsställning så skönt att det är klart.
noone70: [citat] Har du testat att dammsuga upp aska med en vanlig dammsugare? :) Vanliga dammsugare klarar inte det, frågan är om en festool fixar det?
fsn: [citat] Då har du inte svetsat riktig tråd med gas.... Jag svetsar också en hel del ute för att inte bränna ner huset. Bygger vindskydd eller använder ett popup-tält. Gör man skapligt rätt så sprätter det inte så mycket heller och man kan lägga tiden på svetsen och inte på vinkelslipen.
JerryNilsson: Bara ta en Kraftig svetsklämma som har tänder kvar ! Spänn ordentligt.
Kane: Varför skulle inte den gå att sätta i ett fräsbord? Om du kollar på den ser du något som gör att det inte skulle funka? Till Axminster är det en som frågar under Q&A om tillslaget går att låsa, svaret säger inget om att den inte kan användas till fräsbord, https://www.axminstertools.com/bosch-gof-1250-ce-router-1-4-506683 De borde veta kan jag tycka.
Stefan Bengtsson: Hej och välkommen till forumet. Om du menar den delen jag gissar att du menar, så kan du prova att googla "klämfäste"
bergquist: beställd från Toolab! suveränt, snabbare svar får man leta efter.
Krillew: [citat] [bild] Detta är ca måtten, om det är mm det är tänkt att vara.
NoOne2k: [citat] Hulafors har vad jag kunnat få fram inte samma noggrannhet på sina libeller som de Tottmars använde.
hobbs: Ett avslut i denna tråd. Förstår att många av er legat sömnlösa otaliga nätter det senaste året och undrat hur det gått för mig och min dammsugare. Efter att ha uthärdat ett tag med detta extremt irriterande fel så insåg jag att det var glapp på sladden precis vid stickproppen och efter att ha bytt ut denna så funkar maskinen som den skall igen. Första steget var tydligen att bara
FredrikR: Jag använde min 12v i trädgården en hel del tidigare, den funkar absolut men du får byta batteri. Fick med en 18V tiger i "combo-deal" för 4-5år sedan och sedan dess är det den som används.