16 889 läst ·
14 svar
17k läst
14 svar
Problem med bandsåg
Hej, jag skaffade för en tid sedan en liten bandsåg. Det är en väldigt bra maskin, sågar med bra precision, och ger fina snitt. Dock har jag ett bekymmer, banden går av. Jag trodde först att det berodde på att jag matade på för kraftigt, men det senaste bandet small av idag, efter ganska kort tids användning, och med detta blad monterat, så har jag varit väldigt försiktig med matningen. Gör jag nåt fel ? Är sågen utsliten, jag köpte den begagnad.
Just nu klyvsågar jag trallvirke, 28 mm tjockt, det kan väl inte vara att överbelasta maskinen, det går att såga upp till 100 mm tjocka biter.
Det går även att variera bandhastigheten via olika remskivor, jag använder oftast mellanhastigheten.
Finns här någon som är duktig på bandsågar ?
Just nu klyvsågar jag trallvirke, 28 mm tjockt, det kan väl inte vara att överbelasta maskinen, det går att såga upp till 100 mm tjocka biter.
Det går även att variera bandhastigheten via olika remskivor, jag använder oftast mellanhastigheten.
Finns här någon som är duktig på bandsågar ?
Klingspänningen är a och o men sen måste man även se till att klingan löper på hjulen utan att någon styrning är inblandad. Därefter justeras styrningarna in så att de är nästan emot, cirka 0,5 mm ifrån.
Ligger styrningarna på så överhettas klingan och kan smälla av pga det.
Sen kan du höja hastigheten till max, de lägre hastigheterna är för metall och plast.
Om klyvanhållet inte är parallellt med klingan så styrs virket snett och drar klingan snett, den justeringen är med rätt viktig. Har man problem så provar man med att följa en linje utan anhållet. Går inte det så byter man klinga och så brukar det funka. En klinga som hoppat av t ex blir ofta svår att såga rakt med.
/Kent
Ligger styrningarna på så överhettas klingan och kan smälla av pga det.
Sen kan du höja hastigheten till max, de lägre hastigheterna är för metall och plast.
Om klyvanhållet inte är parallellt med klingan så styrs virket snett och drar klingan snett, den justeringen är med rätt viktig. Har man problem så provar man med att följa en linje utan anhållet. Går inte det så byter man klinga och så brukar det funka. En klinga som hoppat av t ex blir ofta svår att såga rakt med.
/Kent
Fick timmer sågat med en Wood Mizer bandsåg i våras, observerade vid varje paus att sågaren släppte helt på bandspänningen, frågade om detta och han svarade att det var väldigt viktigt för bandens livslängd att släppa på spänningen.
Fick senare en gigantisk Waco bandsåg (såghöjd 350 mm och 740 mm till stativ) har informerat alla som kan tänkas använda sågen att bladspänningen alltid är och ska vara släppt på sågen när den inte används just för sågbladens livslängd, jag tror i.a.f att det har stor betydelse.
Fick senare en gigantisk Waco bandsåg (såghöjd 350 mm och 740 mm till stativ) har informerat alla som kan tänkas använda sågen att bladspänningen alltid är och ska vara släppt på sågen när den inte används just för sågbladens livslängd, jag tror i.a.f att det har stor betydelse.
Hej, och tack för svaren, det var en del matnyttigt.
Ja, oftast går bandet av vid svetsen, dålig kvalitet ?
Ja, bandet löper lätt.
Styrningarna består av ett par kullager, jag tror jag
justerat dessa rätt, med en liten glipa.
Att släppa på bandspänningen när sågen inte används låter mycket intressant.
Faktum är, att under en period så var jag noga med att släppa på bandet, och det sågbladet jag använde under den perioden, höll faktiskt ganska länge.
Så släppa spänningen och höja hastigheten, det ska jag
prova.
Ja, oftast går bandet av vid svetsen, dålig kvalitet ?
Ja, bandet löper lätt.
Styrningarna består av ett par kullager, jag tror jag
justerat dessa rätt, med en liten glipa.
Att släppa på bandspänningen när sågen inte används låter mycket intressant.
Faktum är, att under en period så var jag noga med att släppa på bandet, och det sågbladet jag använde under den perioden, höll faktiskt ganska länge.
Så släppa spänningen och höja hastigheten, det ska jag
prova.
Ang anlöpning (upphettning) av dagens bandsågsblad som oftast har tandspetshärdning så är jag mer än skeptisk.
En annan faktor som man ofta inte tänker på är att ju bredare blad man har desto tjockare blir de. Eftersom man faktiskt utsätter sågbladen för en omväxlande böjning/sträckning så blir de umattade och ett tunnare blad hanterar detta bättre än ett tjockt. På en bandsåg med typ 300 hjuldiameter är det ofta svårt att gå äver 16 mm's bredd, själv kör jag helst 12 mm på min med 320 hjul. Självfallet anpassar man klingspänningen efter detta.
Glöm förresten inte att sidostyrningarna skall vara en bit _bakom_ tändernas botten för att inte förstöra skränkningen och självfallet skall då bakre styrningar vara så inställda så att bladet inte trycks bakåt mer än några tiondels millimeter,
Det finns en bok som tydligen är riktigt bra om bandsågar, "The Bandsaw Book".
/Kent
En annan faktor som man ofta inte tänker på är att ju bredare blad man har desto tjockare blir de. Eftersom man faktiskt utsätter sågbladen för en omväxlande böjning/sträckning så blir de umattade och ett tunnare blad hanterar detta bättre än ett tjockt. På en bandsåg med typ 300 hjuldiameter är det ofta svårt att gå äver 16 mm's bredd, själv kör jag helst 12 mm på min med 320 hjul. Självfallet anpassar man klingspänningen efter detta.
Glöm förresten inte att sidostyrningarna skall vara en bit _bakom_ tändernas botten för att inte förstöra skränkningen och självfallet skall då bakre styrningar vara så inställda så att bladet inte trycks bakåt mer än några tiondels millimeter,
Det finns en bok som tydligen är riktigt bra om bandsågar, "The Bandsaw Book".
/Kent
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Dagens trådlyft!!!!! Hur hårt ska man anlöpa ett bansågsblad efter man har svetsat?
Jag har alltid trott att det skall anlöpas blått, men de senaste 30 åren haf jag värmt upp skarven så den blir mörkröd vilket har fungerat väl.
Min kollega säger samma sak.
Vad har ni för erfarenheter?
Jag har alltid trott att det skall anlöpas blått, men de senaste 30 åren haf jag värmt upp skarven så den blir mörkröd vilket har fungerat väl.
Min kollega säger samma sak.
Vad har ni för erfarenheter?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
När jag härdar mina knivar och körnare och annat jox så anlöper jag till rekommenderad temperatur.VidarH skrev:
När jag svetsat bandsågsblad har jag provat flera olika temperaturer mellan 220-300 grader, men det fungera dåligt.
Då surnar man ju till och provar andra temperaturer, och empiriskt provande klargör att mörkröd glödning fungerar bäst.
Så, ni med erfarenhet av att svetsa och anlöpa kanske kan komma med ett begåvat svar istället ;-)
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
En kniv eller körnare vill du fortfarande ha hårdhet kvar i efter anlöpning men det vill du väl inte i ryggen på sågbladet som måste kunna böjas?Workingclasshero skrev:
När jag härdar mina knivar och körnare och annat jox så anlöper jag till rekommenderad temperatur.
När jag svetsat bandsågsblad har jag provat flera olika temperaturer mellan 220-300 grader, men det fungera dåligt.
Då surnar man ju till och provar andra temperaturer, och empiriskt provande klargör att mörkröd glödning fungerar bäst.
Så, ni med erfarenhet av att svetsa och anlöpa kanske kan komma med ett begåvat svar istället ;-)
Jag tänkte mer på att jag tolkar din text som att du har trott en sak och gjort en annan. Det kändes lite förvirrande.
Men jag tror att det viktigaste är att avspänningsvärma svetsfogen efter slipning och innan man härdar tänderna?
Men jag tror att det viktigaste är att avspänningsvärma svetsfogen efter slipning och innan man härdar tänderna?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Man gör inget åt tänderna i skarven, de blir som de blir.VidarH skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Ja, det kanske är exakt just så.nanowire skrev:
Nu har det inte varit ett problem då jag hittade en metod som fungerade, men jag var fortfarande nyfiken...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden