12 774 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Bosch PTS 10 la plötsligt av - kolen?
Sida 1 av 2
Min bordssåg funkade ena dagen och nästa dagen inte. Sågen är typ 5 månader gammal och extremt sparsamt använd. Inga kraftiga bitar har sågats utan mest bara läkt, smygbrädor och mindre skivor.
Min fundering är nu om det kan vara kolen? Går dessa att byta själv eller krävs en fackman?
Köpte den på nätet, och vill gärna slippa stå för frakten ner till typ skåne (cheapy) och tillbaka vilket säkert går på 1000-1500 kr...
Min fundering är nu om det kan vara kolen? Går dessa att byta själv eller krävs en fackman?
Köpte den på nätet, och vill gärna slippa stå för frakten ner till typ skåne (cheapy) och tillbaka vilket säkert går på 1000-1500 kr...
Det gäller tyvärr inte när den är köpt på nätet. Då måste jag stå för frakten till säljaren som sen kostnadsfritt levererar den till bosch. Allt enl bosch kundtjänst.
Bosch åf har ingen skyldighet att ta emot den om den inte är köpt där men enligt han på bosch så kan man ju alltid fråga åf om de kan vara schyssta
Bosch åf har ingen skyldighet att ta emot den om den inte är köpt där men enligt han på bosch så kan man ju alltid fråga åf om de kan vara schyssta
Det måste gälla gröna Bosch om inget är ändrat i dagarna. Jag har skickat flera gånger utan problem.jeppeknaster skrev:Det gäller tyvärr inte när den är köpt på nätet. Då måste jag stå för frakten till säljaren som sen kostnadsfritt levererar den till bosch. Allt enl bosch kundtjänst.
Bosch har europagaranti (blåa i alla fall) så även på en importerad är det bara att lämna till en återförsäljare eller serviceverkstad. Vissa återförsäljare hävdar ibland att de gör det av goodwill men sanningen är att det finns med i både generalagenturavtalet och återförsäljaravtaletsunqan skrev:
MB77 skrev:
Missade att det var en grön, på blå är det bara att lämna in till ÅF så tar de hand om resten.jeppeknaster skrev:Det gäller tyvärr inte när den är köpt på nätet. Då måste jag stå för frakten till säljaren som sen kostnadsfritt levererar den till bosch. Allt enl bosch kundtjänst.
Får väl måla om skiten
Fel av mig, den är nog över 6 mån. Enligt cheapy så ska jag stå för frakten.
Har du kollat in Bosch reservdelsservice? http://www.powertools-aftersalesser..._BoschWSRP_proxyportlet-remoteInvocation=true
Knappa in "PTS 10" i "Märkesnamn" där så får du upp sprängskisser på din maskin samt priser på reservdelarna om du klickar på den del du vill ha. Kolborstsatsen finns som position 840/845 på bild 3. Bäst är att kolla in produktnumret typ "3 603 L03 xxx" och knappa in det i "Detaljnummer" så får du fram helt rätt modellvariant.
Mycket bra servicesida som även finns till den blåa halvan av sortimentet.
Knappa in "PTS 10" i "Märkesnamn" där så får du upp sprängskisser på din maskin samt priser på reservdelarna om du klickar på den del du vill ha. Kolborstsatsen finns som position 840/845 på bild 3. Bäst är att kolla in produktnumret typ "3 603 L03 xxx" och knappa in det i "Detaljnummer" så får du fram helt rätt modellvariant.
Mycket bra servicesida som även finns till den blåa halvan av sortimentet.
Har du köpt varan av en svensk återförsäljare, då ska reklamationer enligt kkl hanteras utan kostnader för köparen. Det finns inga undantag! Hävdar säljaren att du ska betala frakt till honom så betyder det att han har importerat från tysk distributör och skiter i svensk lagstiftning.
Kunden betalar aldrig frakten vid reklamation.
Kunden betalar aldrig frakten vid reklamation.
"Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper
felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
under förutsättning att han erbjuder sig och också
utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
för konsumenten"
Så står det på sid 6. Det borde ju innebära att jag inte ska behöva betala ett skit.
http://www.konsumentverket.se/Globa...kument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf
"Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentkoplagen/
felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan
oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att
välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans
under förutsättning att han erbjuder sig och också
utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet
för konsumenten"
Så står det på sid 6. Det borde ju innebära att jag inte ska behöva betala ett skit.
http://www.konsumentverket.se/Globa...kument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf
"Fel på varan
Om det är fel på din vara kan du kostnadsfritt:
- kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
- kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
- kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
- häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
- hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentkoplagen/