Haj!
Har en gammal Nilfisk Attix 30-21 PC som har börjat stänga av sig utan förvarning. När jag väntat en stund går den att starta igen.

Har googlat runt lite och har läst på flera ställen att det kan vara någon form av överhettningsskydd som löser ut. Låter ju rimligt i och med att den startar igen rätt snart. Får även känslan av att den går längre innan avstängning om jag kör på lägre effekt.

Har varit en del gips-, fix- och flytspackeldamm det senaste. Kan det ha satt sig på fel ställen i maskinen?

Har gjort en lätt isärskruvning och tagit bort det damm jag sett. Även blåst rent filtren. Tycker att det hjälpte lite, men stänger fortfarande av sig titt som tätt.

Några idéer?

Gjort rent allt , tveksamt, har du plockat isär motorns fläktdel , där fastnar det mycket i turbinhjulen när det är gipsdamm och annat finlir, motorn blir för varm p.g.a för lite kylning och då löser det ut , kanske sitter en termistor i lindningen som skydd och var glad för det, annars har den brunnit upp

J jonaserik skrev:
Gjort rent allt , tveksamt, har du plockat isär motorns fläktdel , där fastnar det mycket i turbinhjulen när det är gipsdamm och annat finlir, motorn blir för varm p.g.a för lite kylning och då löser det ut , kanske sitter en termistor i lindningen som skydd och var glad för det, annars har den brunnit upp
Har plockat isär så långt jag kommer.. Motorn sitter inne i ett ihoplimmat hölje, så det är svårt att komma åt. Kan eventuell värma bort limmet och dela på den. Skulle det annars gå att tvätta den som den är annars? Elektronikrengöring? Skölja med destillerat vatten?

• Demonterad motor innesluten i ett ihoplimmat vitt hölje med synliga kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får se vad jag hittar kommer igen i morgon

• Gilla
bara en sån sak och 1 till
  • Laddar…
Ett avslut i denna tråd. Förstår att många av er legat sömnlösa otaliga nätter det senaste året och undrat hur det gått för mig och min dammsugare. Efter att ha uthärdat ett tag med detta extremt irriterande fel så insåg jag att det var glapp på sladden precis vid stickproppen och efter att ha bytt ut denna så funkar maskinen som den skall igen. Första steget var tydligen att bara glappa när den var varm, men sedan blev det mer permanent. Så kan det gå!

Tack @jonaserik för sprängskisserna du skickade över!

• Gilla
sune73 och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.